Polanyi's Epistemology and the Tacit Dimension in Problem Solving

폴라니의 인식론과 문제해결의 암묵적 차원

  • Published : 2009.08.31

Abstract

It can be said that the teaching and learning of mathematical problem solving has been greatly influenced by G. Polya. His heuristics shows down the explicit process of mathematical problem solving in detail. In contrast, Polanyi highlights the implicit dimension of the process. Polanyi's theory can play complementary role with Polya's theory. This study outlined the epistemology of Polanyi and his theory of problem solving. Regarding the knowledge and knowing as a work of the whole mind, Polanyi emphasizes devotion and absorption to the problem at work together with the intelligence and feeling. And the role of teachers are essential in a sense that students can learn implicit knowledge from them. However, our high school students do not seem to take enough time and effort to the problem solving. Nor do they request school teachers' help. According to Polanyi, this attitude can cause a serious problem in teaching and learning of mathematical problem solving.

수학 문제해결 교육에 가장 많은 영향을 끼친 것은 폴리아(G. Polya)의 이론이다. 폴리아가 제시하는 발견술은 수학 문제해결 과정을 명시적으로 세분화여 드러내고 정리한 것이다. 이와는 달리, 수학 문제해결 과정의 암묵적 차원을 강조하고 있는 폴라니(M. Polanyi)의 이론은 폴리아의 이론과 상보적 관계에 있는 것으로 조명될 필요가 있다. 이 글에서는 폴라니의 인식론을 개관하고, 이를 바탕으로 하는 그의 문제해결 교육 이론을 고찰한다. 지식과 앎을 개인의 마음의 총체적 작용으로 보는 폴라니는 문제해결에 있어서 지적, 정서적 부분과 함께 헌신과 몰두를 강조한다. 또한 명시적 앎 이면에 있는 묵식에 있어서 교사의 역할을 중시한다. 이와 같은 폴라니의 관점은 현재 우리나라 학생들의 수학 문제 해결 양상을 이해하고 문제점을 파악하는 데에도 의미 있는 시사를 제공한다.

Keywords

References

  1. 남진영, 수학적 지식의 구성에 관한 연구. 서울대학교 대학원 박사학위논문, 2007.
  2. 박교식, 제7차 초등학교 수학과 교육과정에서의 문제해결 관련 내용의 분석, 대한 수학교육학회지 학교수학 3(1), 1-23, 2001.
  3. 엄태동, 교육적 인식론 연구: 키에르케고르와 폴라니의 교화적 방법에 대한 교육학적 고찰. 서울대학교대학원 박사학위논문, 1998.
  4. 장상호,. Polanyi, 인격적 지식의 확장. 교육과학사, 1994.
  5. 정은실, Polya의 數學的發見術硏究. 서울대학교 대학원 박사학위논문, 1995.
  6. Gelwick, R., Notes toward understanding the Hungarian roots of Polanyi's Heuristic philosophy of religion, Tradition & Discovery, 32(3), 24-34, 2005.
  7. Hadamard, J., The Mathematician's Mind: The Psychology of Invention in the Mathematical Field. Princeton, Princeton University Press, 1945.
  8. NCTM, The Agenda in Action, Yearbook (Schufelt G. (Ed.)), The National Council of Teachers of Mathematics, 1983.
  9. Polanyi, M., Problem Solving. The British Journal for the Philosophy of Science, 8(30), 89-103, 1957.
  10. Polanyi, M.,. Personal Knowledge: towards a post-critical philosophy. Chicago, The University of Chicago Press, 1962.
  11. Polanyi, M., The Tacit Dimension. New York: Anchor Books, 1966.
  12. Polanyi, M., Knowing and Being: essays by Michael Polanyi . London: Routledge & Kegan Paul, 1969.
  13. Polanyi M. and Prosch H., Meaning. Chicago: The University of Chicago Press, 1975.
  14. Polya, G., How to Solve it: a New Aspect of Mathematical Method. Princeton, Princeton University Press, 1945.
  15. Polya, G., On Learning, Teaching, and Learning Teaching. The American Mathematical Monthly, 70(6) 605-619, 1963. https://doi.org/10.2307/2311629
  16. Schoenfeld, A. H., Polya, Problem Solving, and Education, Mathematics Magazine, 60(5), 283-291, 1987. https://doi.org/10.2307/2690409