Applying SCORM to Game Based Learning Contents

SCORM 적용 게임기반학습 콘텐츠 개발

  • 최용석 (한양대학교 공과대학 컴퓨터공학부)
  • Received : 20090000
  • Accepted : 20090000
  • Published : 2009.12.31

Abstract

ADL SCORM(Sharable Content Object Reference Model) has been widely accepted as a global reference model for standardizing e-learning technology, and SCORM 2004 4th Edition, a stable version of SCORM, gives content developers the efficient way to build interoperable and reusable e-learning contents. Recently, a number of research efforts have been taken to build on-line SCORM contents based on some traditional training or learning styles. However, they have lacked for supporting more sophisticated learning style such as game based learning, and especially they do not consider employing the specific components of SCORM model for developing game based learning contents in practice. In this work, we elicit some SCORM data elements that is useful for representing game run-time data, and apply those elements to SCORM sequencing of game based learning SCOs(Sharable Content Objects). We thus present the whole procedure of developing SCORM game based learning contents with a sample contents.

SCORM(Sharable Content Object Reference Model)은 e-러닝 기술 표준화 분야에서 가장 주목을 받고 있는 ADL(Advanced Distributed Learning)의 표준화 명세이다. 최근에 ADL은 비교적 안정화 단계에 접어들었다는 평가를 받고 있는 SCORM 2004 4th Edition을 제시함으로써 콘텐츠 재활용성을 높여 경제성 있는 콘텐츠 구현을 가능하게 하고 개발 과정에서의 효율성을 극대화할 수 있게 하였다. 대부분의 SCORM 기반 콘텐츠에 대한 기존 연구는 고전적 훈련 및 교육 방법에 대한 온라인화를 기본으로 하고 있으므로 게임기반학습과 같은 보다 세련된 형태의 학습을 위한 콘텐츠 개발에 대한 연구는 초보적인 실정이다. 특히 SCORM 명세의 다양한 요소를 이용하여 e-러닝 기술 표준화의 장점을 충분히 활용하면서 게임기반학습 콘텐츠를 구체적으로 어떻게 구현할 수 있는가에 대한 연구는 매우 미약한 실정이다. 따라서 본 연구에서는 게임 요소를 처리하기 위해 사용될 수 있는 SCORM 데이터 엘리먼트를 추출하고 이를 SCORM 시퀀싱에 적용하여 SCORM 게임기반학습 콘텐츠를 개발하는 구체적인 방법에 관한 연구를 수행한다. 또한 실제 초등 학습에서 활용가능한 SCORM 적용 게임기반학습 샘플 콘텐츠의 개발 단계를 사례와 함께 제시한다.

Keywords

References

  1. ADL, The SCORM Implementation Guide, http://www.adlnet.org, 2002
  2. Norm Friesen, Interoperability and Learning Objects: An Overview of E-Learning Standardization, Interdisciplinary Journal of Knowledge and Learning Objects, Vol.1, 2005
  3. Academic Advanced Distributed Learning Co-Lab, http://www.academiccolab.org, 2008
  4. 한국게임산업개발원. 교육용 게임시장 분석 및 개발전략에 관한 연구, 서울: 한국게임산업개발원, 2003.
  5. Halverson, R., "What Can K-12 School Leaders Learn from Video Games and Gaming?", Innovate Vol. 1 No. 6, 2005
  6. Beckett, K. L., & Shaffer, D. W., "Augmented by reality: The pedagogical praxis of urban planning as a pathway to ecological thinking", Journal of Educational Computing Research, 2005
  7. Manske M. and Conati C. "Modelling Learning in Educational Games", Proceedings of the 12th International Conference on AI in Education, Amsterdam, 2005
  8. Conati C. and Merten C., "Eye-Tracking for User Modeling in Exploratory Learning Environments: an Empirical Evaluation", Knowledge Based Systems, Vol. 20, No. 6 2007
  9. KIEC, "Simulation 기반 학습 구현을 위한 SCORM 규격 통합 표준 모델 연구", 2006
  10. 홍마리아, "개인의 자발적인 행위관점에서 본 컴퓨터 게임의 재미요소 분석", 숭실대 석사학위논문, 2000
  11. 위정현, 원은석, "효과적인 구성주의 학습도구로써 온라인게임의 활용 -대학생을 대상으로 온라인게임 '군주'를 활용한 경영전략 수업의 구성주의적 고찰-", 한국게임학회 논문지(Journal of korea game society), Vol. 6 No. 3 2006
  12. ADL, SCROM Run-Time Environment Version 1.3.3, 2004
  13. ADL, The SCORM Implementation Guide, http://www.adlnet.org, 2002
  14. Learning Systems Architecture Laboratory, SCORM Best Practices Guide for Content Developers 1st Edition, Carnegie Mellon University, 2004
  15. ADL, SCORM Content Aggregation Model Version 1.3, P. CAM-4-108, 2004
  16. ADL, The SCORM Sequencing and Navigation Version 1.3.1, 2004
  17. Liyong Wan, Chengling Zhao and Qi Luo., "Navigation and Sequencing Strategy of Learning Provess in Distance Learning Context," 36th ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference, 2006