환경친화적인 도로노선 계획을 위한 GIS 기반 환경성 평가기법 연구 - 도로노선대 선정방법 개발 -

Study on the GIS Based Environmental Assesment Techniques for Environmental Friendly Road Route Plan

  • 강호근 (아주대학교 환경건설교통공학부) ;
  • 박태권 ((주)평화엔지니어링 기술연구원) ;
  • 김흥래 ((주)평화엔지니어링 기술연구원) ;
  • 김상태 ((주)평화엔지니어링 기술연구원) ;
  • 이상은 (아주대학교 환경건설교통공학부)
  • Kang, Ho-Geun (Environmental and Civil and Transportation Engineering, Ajou University) ;
  • Park, Tae-Kwen (Pyunghwa Engineering technique research institute) ;
  • Kim, Heung-Lae (Pyunghwa Engineering technique research institute) ;
  • Kim, Sang-Tae (Pyunghwa Engineering technique research institute) ;
  • Lee, Sang-Eun (Environmental and Civil and Transportation Engineering, Ajou University)
  • 투고 : 2008.11.14
  • 심사 : 2009.03.27
  • 발행 : 2009.03.31

초록

환경친화적인 도로노선대 선정을 위하여 공간분석기능을 활용한 GIS 기반 환경성평가 기법을 개발하고 실제 사례노선을 통하여 검증해 보고자 하였다. 도로건설 사업으로 인해 환경훼손을 가져오는 요인에 관한 분석을 바탕으로 영향범주를 구체화 시킨 후, 이에 관한 다양한 등급화 사례 및 법적 규제에 관한 문헌조사를 수행하였다. 공간 분석을 위한 정량화 모델로는 AHP를 선택하였다. 환경성 평가항목으로는 지형지질, 동식물, 토양생태, 수질, 대기질, 소음진동, 토지이용, 위락경관의 8개 항목을 선정하고 그에 따른 세부지표를 구성하여 이를 3등급 체계로 구분하였다. 가중치 산정을 위해 쌍대비교에 의한 설문수행 결과 동식물 1등급의 가중치가 0.191로 가장 높게 산출되었다. 위 방법을 사례지역에 대하여 검증한 결과 가장 환경친화적인 도로노선대를 생성할 수 있었다.

This study intends to develop a GIS-based environmental assesment technique for environmental friendly road route plan using a spatial analysis function. After embodying an impact range based on the analysis of factors which cause the environmental damage by the road construction, a literature survey on a diverse grading cases and legal regulations was conducted. As a quantitative model for the spatial analysis, AHP was selected. As the environmental assessment, 8 items such as topography & geology, animals & plants, soil ecology, water quality, air quality, noise, land use, and landscape were selected. and then finally classified into three-grades using a pairwise comparison of the alate collected by a questionnaire surveying, weighting values were applied to there 8 items. The highest weight value, the grade 1 among eight was 0.191 for animals & plants. As the result of verifying the above method for the case region, the most environment-friendly road route could be generated.

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참고문헌

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