Decision Making Style and Learning Style according to Sasang Constitution

사상체질에 따른 의사결정 및 학습 유형

  • Received : 2009.11.06
  • Accepted : 2009.12.01
  • Published : 2009.12.30

Abstract

Objectives : This study was performed to investigate the relationship between decision making style and learning style according to Sasang constitution. Methods : The subjects were 213 nursing students of K college in Jeonbuk, and the period of data gathering was limited from 1 Sep. 2009 to 7 Sep. 2009. The instrument tools included QSCC II, decision making style, and learning style. The collected data were analyzed by SPSS-PC programme. Results : 1. Decision making style: Soeumin group had significantly high score in rational score compared with Soyangin(F=7.174 p=.001), and in dependent score compared with Taeumin and Soyangin (F=3.414, p=.035). 2. Learning style: Soyangin group had significantly high score in cooperation score compared with Taeumin(F=5.688 p=.004), and Taeumin group had significantly high score in emulous score compared with Soeumin and Soyangin (F=.148, p=.002). Conclusions : In conclusion, it was found that decision making style and learning style are significantly different according to Sasang constitution. Therefore, these results suggest that nursing educational program needs to be developed considering Sasang constitution.

Keywords

References

  1. 김동진. 학업우수아와 저성취아의 사고양식과 학습양식 비교. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문. 2009
  2. 이유진. 대학생들의 학습전략, 학습스타일, 학습자 변인간의 상관관계에 대한 분석. 인하대학교 교육대학원 석사학위논문. 2008.
  3. 송일병. 성인병과 사상체질 의학. 대한한의학회지. 1993;14(2):11-6.
  4. 류명희. 부모의 의사결정유형과 자녀의 의사결정유형간의 상관연구. 한국기술교육대학교 대학원 석사학위논문. 2004.
  5. 안혜미. 청소년이 지각한 부모의 양육태도 및 청소년의 의사결정유형이 학교생활적응에 미치는 영향. 단국대학교 대학원 석사학위논문. 2009.
  6. 김태희. 초등학생의 학습유형에 따른 통합적 경험수업이 영어 학습에 미치는 영향. 한국 교원대학교 교육대학원 석사학위논문. 2001.
  7. 손병환, 박경자. 완벽 주의적 특성이 대학생의 고독에 미치는 영향. 효성여자대학교 생활 탐구. 1999;12:63-81
  8. 문은식, 김충희. 부모의 학습지원행동과 초.중학생의 학업동기 및 학업성취도의 관계. 한국 교육심리학회. 2003;17(2):271-88.
  9. 김동률. 고등학생의 체질유형과 수학적 성향의 관계. 경남대학교 대학원 박사학위논문. 2008
  10. 김선호, 고병희, 송일병. 사상체질분류 검사지 (QSCC II)의 표준화 연구. 사상의학회지. 1996;8(1):187-216.
  11. 고향자. 한국 대학생의 의사결정유형과 진로결정수준의 분석 및 진로결정상담의 효과. 숙명여 자대학교 대학원 박사학위논문. 1992.
  12. 최민기. 사상체질과 의사결정 유형에 관한 연구 상지대학교 대학원 석사학위논문. 2008.
  13. Grasha AF.& Reichmman RE. A rational approach to developing and assessing the construct validity of a student learning style scales instrument. Journal of Psychology. 1974;87:213-23. https://doi.org/10.1080/00223980.1974.9915693
  14. 고동혜. 초등학생의 자기효능감,학습 양식과 학업 성취와의 관계. 진주교육대학교 교육대학원 석사학위논문. 2001.
  15. 이승은. 중학교 학생의 사고유형,학습양식, 과학 성취도와의 상관관계 연구. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문. 2009.
  16. 박효인. 대학생을 대상으로 한 Jung 의 심리학적 유형과 사상체질 및 성격특성의 분석과 이의 비교연구. 심성연구. 2000;15(2):87-177.
  17. 박진배. MBTI성격유형과 사상체질과의 관계:고등학생을 중심으로. 미간행 석사학위 논문. 2003.
  18. 심재평. 사상의학의 사상체질과 동서양의 체질 체형론 비교연구. 성균관대학교 교육대학원 석사학위논문. 1998.
  19. 김정호. 체질을 알면 우등생이 된다. 초판. 전주:신아출판사. 2004:61-6.
  20. 김상호. 부모의 양육 태도와 중학생들의 MBTI선호 유형과 진로 의사 결정 유형간의 관계. 경상대학교 교육대학원 석사학위논문. 2003.