Socio-demographic Variables, Family Emotional Environment, Maternal Discipline Style, & School Children's Emotional Regulation

사회인구학적 변인, 가족의 정서적 환경, 어머니의 훈육방식 및 학령기 아동의 정서조절능력

  • Published : 2009.06.30

Abstract

The purpose of this study was to investigate the effects of socio-demographic variables, family emotional environment and maternal discipline style on school children's emotional regulation. Subjects of this study consisted 953 elementary school students drawn from 4 elementary schools in Cheong-ju city and Cheongwon-gun. Data were analyzed by the methods frequency, percentage, Cronbach's ${\alpha}$, factor analysis, Pearson's correlation, and hierarchical regression using SPSSWIN 12.0 program. The results of this study were as follows: First, girls used greater problem-focused coping than boys did. Children in sixth grade used more problem-focused coping regulation compared to those in fourth grade. When children perceived higher level of family communication, emotional support, participation of family rituals, family worries, and parental conflict, they were more likely to use problem-focused coping. Additionally, both maternal supportive discipline and behavioral controlling discipline styles increased children's problem-focused coping. Second, girls presented greater emotional venting than boys did. Children in sixth grade expressed higher level of emotional venting compared to those in fourth grade. While family communication, family worries, and parental conflict increased children's emotional venting, family emotional support and participation of family rituals decreased it. Only mothers' psychological controlling discipline positively predicted children's emotional venting. Third, girls presented higher level of children's aggressive expression than boys did. The lower level of family support increased children's aggressive expression. Higher level of family worries and parental conflict increased it as well. Also, children's aggressive expression was positively predicted by mothers' psychological controlling discipline. Fourth, girls presented greater avoidance than boys did. Children in sixth grade expressed higher level of emotional avoidance compared to those in fourth grade. In family emotional environment, while family support lowered children's emotional avoidance, family worries and parental conflict increased it. Moreover, mothers' psychological and behavioral controlling discipline styles positively explained children's emotional avoidance. In conclusion, family emotional environment was the strongest factor to predict school children's emotional regulation among other variables.

Keywords

References

  1. 권영옥(1998). 아동이 지각한 부부갈등과 아동행동문제. 동국대학교 대학원 박사학위논문
  2. 김미순(2006). 아동이 지각한 부모의 촉진적 의사소통과 아동의 정서지능 및 사회성과의 관계. 남서울대학교 디지털 정보대학원 석사학위논문
  3. 김민정.도현심(2001). 부모의 양육행동, 부부갈등 및 아동의 형제자매관계와 아동의 공격성간의 관계. 아동학회지, 22(2), 149-166
  4. 김율회(2007). 가정환경이 청소년비행에 미치는 영향. 서울 시립대학교 대학원 석사학위논문
  5. 김정란(2004). 자녀가 지각한 부부갈등, 자녀학대 및 자녀의 우울. 한국생활과학회지, 13(5), 683-690
  6. 김지현(2003). 3세 및 5세 유아의 또래 갈등 상황에 따른 정서표현 언어와 정서표현 행동간의 관계. 서울대학교 대학원 석사학위논문
  7. 김지현.이순형(2004). 3세 및 5세 유아의 또래 갈등 상황에 따른 정서표현 행동. 대한가정학회지, 42(4), 29-43
  8. 문용린(1996). 정서지능의 의미와 중요성. 서울: 사단법인 한국 어린이육영회
  9. 박서정(2005). 어머니의 정서사회화 행동과 학령기 아동의 정서조절 전략 및 정서조절 능력간의 관계. 성균관대 학교 대학원 박사학위논문
  10. 박선주(2007). 부모간의 갈등과 어머니의 훈육방식이 아동의 공격성에 미치는 영향. 충북대학교 대학원 석사학위논문
  11. 박은숙(2007). 부모의 훈육방식과 청소년의 자아개념이 자기통제에 미치는 영향. 충북대학교 대학원 석사학위논문
  12. 박혜영(2007). 아동이 지각한 어머니의 양육방식 및 부모갈등과 아동의 심리적 적응과의 관계. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  13. 신혜정(2000). 유아의 부정적 정서에 대한 대처반응과 정서지능과의 관계. 경희대학교 교육대학원 석사학위논문
  14. 안혜숙(2007). 아동이 지각한 심리적 가정환경 및 자아탄력성과 학교생활적응과의 관계. 경원대학교 교육대학원 석사학위논문
  15. 양명희(2007). 어머니의 정서조절 양식과 정서표현성이 유아의 정서지능에 미치는 영향. 충북대학교 교육대학원 석사 학위논문
  16. 양순임(2000). 가정의 심리적 환경과 아동의 정서지능과의 관계. 제주대학교 교육대학원 석사학위논문
  17. 염현경(1998). 유아의 일상적 스트레스 척도 개발 및 타당화 연구. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문
  18. 윤희진.민혜영(2006). 유아기 자녀를 둔 어머니의 자아분화 수준에 따른 유아의 정서지능. 미래유아교육학회지, 13(2), 277-297
  19. 이경님(2001). 아동의 자기통제와 관련변인간의 인과관계. 대한 가정학회지, 38(2), 97-110
  20. 이경임(1996). 인지적-행동적 자기통제훈련이 아동의 자기 통제능력, 과제수행능력 및 대인간 문제해결능력의 개선에 미치는 효과. 경상대학교 대학원 박사학위논문
  21. 이동희(2004). 유아의 기질, 부모간 갈등 및 어머니의 훈육방식이 유아의 공격성에 미치는 영향. 충북대학교 교육대학원 석사학위논문
  22. 이선미(2004). 부모의 갈등해결이 아동의 심리적 적응에 미치는 영향. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  23. 이선희(2007). 아동이 지각한 부모갈등과 사회불안의 관계에서 스트레스 대처능력의 매개효과. 숙명여자대학교 사회교육대학원 석사학위논문
  24. 이은영(2002). 과제상황별 아동의 사회적 문제해결능력과 정서대처전략. 서울대학교 대학원 석사학위논문
  25. 이주희.이춘재(2003). 아동과 청소년이 지각한 부모의 양육 행동과 심리사회적 적응. 가톨릭대학교 사회과학연구소, 사회과학연구 19, 83-117
  26. 임형아(2004). 부부갈등과 부모역할 만족도가 유아의 공격성과 친사회성에 미치는 영향. 가톨릭대학교 교육대학원 석사학위논문
  27. 임희수(2001). 아동의 기질, 어머니의 정서조절 및 양육행동과 아동의 정서조절간의 관계. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문
  28. 전숙영(2007). 어머니의 심리통제 및 아동의 행동적 자율성과 자기 통제력이 아동의 문제행동에 미치는 영향. 한국가정 관리학회지, 25(4), 169-179
  29. 정원주.윤종희(1997). 아동기 스트레스원과 스트레스 대처행동 및 그 증상에 관한 연구. 대한가정학회지, 35(6), 87-99
  30. 진미화(2007). 아동의 부모에 대한 애착과 학교생활적응과의 관계. 전주교육대학교 교육대학원 석사학위논문
  31. 진순옥(2003). 유아의 기질, 어머니의 성격특성과 훈육방식. 충북대학교 교육대학원 석사학위논문
  32. 최규련(1994). 가족체계유형과 부부간 갈등 및 대처방안에 관한 연구. 한국가정관리학회지, 12(2), 140-152
  33. 최지현(2001). 유아의 기질과 어머니의 양육태도가 유아의 자기통제와의 관계. 계명대학교 대학원 석사학위논문
  34. 한영민(2005). 부모의 정서표현 및 유아에 대한 정서표현 수용태도와 유아의 자기조절능력과의 관계. 이화여자 대학교 대학원 석사학위논문
  35. 한유진(2005). 아동의 정서조절능력과 공격성 및 또래 관계의 질. 아동학회지, 26(4), 85-100
  36. 허연주(2008). 심리적 성장환경이 우울 및 불안과 공격성에 미치는 영향. 경상대학교 대학원 석사학위논문
  37. 허정경(2004). 학령기 아동의 자기조절능력 척도 개발과 관련 변인 연구. 숙명여자대학교 대학원 박사학위논문
  38. 황정희(1997). 유아의 공격행동과 관련변인들과의 관계연구: 유아의 기질, 가족 스트레스, 부모역할 만족도를 중심으로. 부산대학교 교육대학원 석사학위논문
  39. Barber, B. K.(1998). Interparental conflict styles and youth problem behaviors: A two-sample replication study. Journal of Marriage and the Family, 60(1), 119-132 https://doi.org/10.2307/353446
  40. Brown, J. H., & Brown, C. S.(2002). 김영희.최규련.홍숙자 역(2005). 부부치료: 효과적 임상을 위한 개념과 기술. 박학사
  41. Campos, J. J., Campos, R. G., & Barrett, K. C.(1989). Emergent themes in the study of emotional development and emotion regulation. Developmental Psychology, 25(3), 394-402 https://doi.org/10.1037/0012-1649.25.3.394
  42. Coie, J. D., Dodge, K. A., & Kupersmidt, J. B.(1990). Peer group behavior and social status. In S. R. Asher & J. D. Coie(Ed.). Peer rejection in childhood. N.Y.: Cambridge University Press
  43. Cummings, E. M., Simpson, K. S., & Wilson, A.(1993). Children's responses to interadult anger as a function of information about resolution. Developmental Psychology, 29(6), 978-985 https://doi.org/10.1037/0012-1649.29.6.978
  44. Davies, P. T., & Cummings, E. M.(1994). Marital conflict and child adjustment: An emotional security hypothesis. Psychological Bulletin, 116, 387-411 https://doi.org/10.1037/0033-2909.116.3.387
  45. Denham, S. A., Zoller, D., & Couchoud, E. A.(1994). Socialization of preschoolers' emotion understanding. Developmental Psychology, 30(6), 928-936 https://doi.org/10.1037/0012-1649.30.6.928
  46. Dunsmore, J. C., & Karn, M. A.(2001). Mothers' beliefs about feelings and children's emotional understanding. Early Education and Development, 12(1), 117-138 https://doi.org/10.1207/s15566935eed1201_7
  47. Eisenberg, N., Cumberland, A., & Spinrad, T. L.(1998). Parental socialization of emotion. Psychological Inquiry, 9(4), 241-273 https://doi.org/10.1207/s15327965pli0904_1
  48. Eisenberg, N., & Fabes, R. A.(1994). Children's enacted interpersonal strategies: Their relations to social behavior and negative emotionality. Merrill-Palmer Quarterly, 40, 212-232
  49. Eisenberg, N., Fabes, R. A., Bernzweig, J., Karbon, M., Poulin, R., & Hanish, L.(1993). The relations of emotionality and regulation to preschoolers' social skills and sociometric status. Child Development, 64(5), 1418-1438 https://doi.org/10.2307/1131543
  50. Eisenberg, N., Fabes, N. A., & Murphy, B. C.(1996). Parent's reactions to children's negative emotions: Relations to children's social competence and comforting behavior. Child Development, 67(5), 2227-2247 https://doi.org/10.2307/1131620
  51. Fabes, R. A., & Eisenberg, N.(1992). Young children's coping with interpersonal anger. Child Development, 63(1), 116-128 https://doi.org/10.2307/1130906
  52. Fox, N. A., & Bavidson, R. J.(1988). Patterns of brain electrical activity during facial signs of emotion in 10-month old infants. Developmental Psychology, 24(2), 230-236 https://doi.org/10.1037/0012-1649.24.2.230
  53. Garner, P. W.(1995). Toddlers' emotion regulation behaviors: The role of social context and family expressiveness. The Journal of Genetic Psychology, 156(4), 417-430 https://doi.org/10.1080/00221325.1995.9914834
  54. Gonzales, N. A., Tein, J., Sandler, I. N., & Friedman, R. J.(2001). On the limits of coping: Interaction between stress and coping for inner-city adolescents. Journal of Adolescent Research, 16(4), 372-395 https://doi.org/10.1177/0743558401164005
  55. Grych, J. H. & Fincham, F. D.(1993). Children's appraisals of marital conflict: Initial investigations of the cognitive-contextual framework. Child Development, 64(1), 215-230 https://doi.org/10.2307/1131447
  56. Grych, J. H. & Fincham, F. D.(1990). Interparental conflict and child adjustment: Testing the mediational role of appraisals in the cognitive-contextual framework. Child Development, 71(6), 1648-1652
  57. Grych, J. H., Harold, G. T., & Miles, C. J.(2003). A prospective investigation of appraisals as mediators of the link between interparental conflict and child adjustment. Child Development, 74(4), 1176-1193 https://doi.org/10.1111/1467-8624.00600
  58. Harter, S.(1990). Identity and self development. In S. Feldman & G. Elliott(Eds.), At the threshold: The developing adolescent(pp. 352-387). Cambridge, MA: Harvard University Press
  59. Hawley, P. H., & Vaughn, B. E.(2003). Aggression and adaptation: The bright side to bad behavior. Merrill-Palmer Quarterly, 49, 239-244 https://doi.org/10.1353/mpq.2003.0012
  60. Holden, G. W., & Ritchie, K. L.(1991). Linking extreme marital discord, chid, rearing, a child behavior problem: evidence from battered women. Child Development, 62(2), 311-327 https://doi.org/10.2307/1131005
  61. Jenkins, J., Simpson, A., Dunn, J., & O'Connor, T. G.(2005). Mutual influence of marital conflict and children's behavior problems: Shared and nonshared family risks. Child Development, 76(1), 24-39 https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2005.00827.x
  62. Jones, D. C., Abbey, B. B., & Cumberland, A.(1998). The development of display rule knowledge: Linkages with family expressiveness and social competence. Child Development, 69(4), 1209-1222
  63. Jouriles, E. N., Mariling, J., & O'Leary, K. D.(1989). Interspousal aggression, marital discord, and pro-blem. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 57(3), 453-455 https://doi.org/10.1037/0022-006X.57.3.453
  64. Kendall, P. C., & Wilcox, L. E.(1979). Self-control in children; Developmental of a rating scale. Journal of Counseling and Psychology, 47(6), 1020-1029 https://doi.org/10.1037/0022-006X.47.6.1020
  65. Kopp, C. B.(1989). Regulation of distress and negative emotions: A developmental view. Developmental Psychology, 25(3), 343-354 https://doi.org/10.1037/0012-1649.25.3.343
  66. Lindsey, E. W., & Colwell, M. J.(2003). Preschooler's emotional competence: Links to pretend and physical play. Child Study Journal, 33(1), 39-52
  67. Long, N., Slater, E., Forehand, R., & Fauber, R.(1988). Continued high or reduced interparental conflict following divorce: Relation to young adolescent adjustment. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 56(3), 467-469 https://doi.org/10.1037/0022-006X.56.3.467
  68. Maccoby, E., & Jacklin, C.(1974). The psychology of sex differences. Standford, CA: Stanford University Press
  69. Mischel, W., & Mischel, H. N.(1983). The development of children's Knowledge of self-control strategies. Child Development, 54(3), 603-619 https://doi.org/10.2307/1130047
  70. Offord, D. R., Boyle, M. H., Szatmari, P., Rae Grant, J. I., Links, P. S., Cadman, D. T., Byles, J. A., Crawford, J. W., Blum, H. M., Byrne, C., Thomas, H., & Woodward, C. A.(1987). Ontario child health study: Ⅱ. Six-month prevalence of disorder and rates of service utilization. Archives of General Psychiatry, 44, 832-836 https://doi.org/10.1001/archpsyc.1987.01800210084013
  71. Pintrich, P. R.(1989). The dynamic interplay of student motivation and cognition in the college classroom. In M. L. Maehr & P. R. Pintrich(Eds.), Advances in motivation and achievement(Vol. 6, pp. 117-160). Greenwich CT: JAI Press
  72. Porter, B., & O'Leary, R. E.(1980). Marital discord and childhood behavior problems. Journal of Abnormal Child Psychology, 8(3), 287-295 https://doi.org/10.1007/BF00916376
  73. Raffaelli, M., Crockett, L. J., & Shen, Y.(2005). Developmental stability and change in self-regulation from childhood to adolescence. Journal of Genetic Psychology, 166(1), 54-75 https://doi.org/10.3200/GNTP.166.1.54-76
  74. Saarni, C.(1979). Children's understanding of display rules for expressive behavior. Developmental Psychology, 15(4), 424-429 https://doi.org/10.1037/0012-1649.15.4.424
  75. Tavitian, M. L., Lubiner, J. L., Green, L., Grebstein, L. C., & Velicer, W. F.(1987). Dimensions of family functioning. Journal of Social Behavior and Personality, 2(2), 191-204
  76. Zimmerman, B. J., & Martinez-Pons, M.(1990). Perceptions of efficacy and strategy use in the regulation of learning. In D. H. Schunk & J. Meece(Eds.), Student perceptions in the classroom: Causes and consequences (pp. 185-207). Hilladale. NJ: Erlbaum