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LOS Evaluation of Urban Freeway by the Occupancy Characteristics

점유율 특성을 이용한 도시고속도로의 서비스수준(LOS) 평가에 관한 연구

  • 김태곤 (한국해양대학교 건설환경공학부) ;
  • 문병근 ((주)다산컨설턴트) ;
  • 조인국 (한국해양대학교 토목환경공학과) ;
  • 정유나 (한국해양대학교 토목환경공학과)
  • Received : 2008.10.10
  • Accepted : 2008.11.14
  • Published : 2009.05.31

Abstract

Generally, density is used as a measure of effectiveness (MOE) of the level of service (LOS) for the basic segment of the roadway facility, but can not express the operational condition of the roadway facility properly because there can be an error in the computed density compared with the density measured in the field. Thus, the purpose of this study is to investigate the real-time traffic characteristic data (traffic flow, speed, occupancy, headway, spacing, etc.) from the detectors installed on the mainline section of urban freeway under the study, analyze the maximum flow rate from the relationship between the real-time traffic characteristics collected, and evaluate the LOS criteria within the basic segment of the urban freeway based on the relationship between the occupancy and the v/c ratio depending on the level of service.

일반적으로 도로시설의 기본구간에 대한 서비스수준(LOS)의 효과척도로 밀도가 사용되지만, 도로시설의 현장에서 관측된 관측밀도와 교통특성자료로부터 산정된 산정밀도사이에는 오차가 발생할 수 있기 때문에 도로시설의 서비스수준을 제대로 나타낼 수가 없다. 따라서 본 연구의 목적은 연구대상 도시고속도로의 본선구간 상에 관측기기를 설치하여 실시간의 교통특성 자료(교통량, 속도, 점유율, 차두시간, 차두거리 등)를 수집 조사하고, 수집 조사된 교통특성자료의 상호관계로부터 연구대상 기본구간 상의 최대 교통류율을 비교 분석하며, 비교 분석된 최대 교통류율을 중심으로 각 서비스수준별 점유율과 v/c비율사이의 관계에 기초하여 도시고속도로의 기본구간에서 서비스수준의 평가기준을 산정 평가하고자 하는데 있다.

Keywords

References

  1. 건설교통부(2005) 도로용량편람, pp. 18-19.
  2. 김정훈(2005) 도시고속도로의 합류부에 대한 LOS F의 서비스수준 확장 및 보고체계 제안, 박사학위논문. 한국해양대학교.
  3. 이의은, 천호영(1999) 고속도로의 밀도와 점유율 관계 분석, Journal of the Research Institute of Industrial Technology, Vol. 18, Myongi University.
  4. American Association of State Highway and Transportation OfficialsAASHTO (2001) A Policy on Geometric Design of Highways and Streets, pp. 84-85.
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