DOI QR코드

DOI QR Code

The 2D Drawing-Based Authoring Tool for Scientific Inquiry Learning Virtual Environments

과학적 탐구학습 가상환경을 위한 2차원 Drawing 기반 저작도구

  • 임재원 ((주)코아뱅크) ;
  • 박경신 (단국대학교 컴퓨터학부 멀티미디어공학) ;
  • 조용주 (상명대학교 디지털미디어학부)
  • Published : 2009.07.30

Abstract

This paper describes a new visual VR authoring tool called DEVISE (Drawing Environment for VR-based Inquiry-learning Science Education) which is designed to support scientific inquiry learning. DEVISE allows users with no programming expertise to easily build the science inquiry learning VR contents by using 2D drawing interface to place 3D objects and specify properties of the virtual worlds or objects. This paper first describes the related works of VR authoring tools and inquiry learning virtual environments. It also explains SASILE, an integrated virtual environment system for supporting science inquiry learning, and its problems. Then, it describes DEVISE system components and its workflow, and it discusses the observation results of user evaluations of developing science inquiry-learning VR contents.

본 논문은 과학적 탐구학습을 지원하는 비쥬얼 가상환경 저작도구 DEVISE(Drawing Environment for VR-based Inquiry-learning Science Education)에 대해서 설명한다. DEVISE는 프로그래밍 전문지식이 없는 일반인들이 2차원 Drawing 인터페이스를 사용하여 3차원 개체와 변인데이터 설정을 함으로써 탐구학습을 위한 가상현실 콘텐츠를 쉽고 빠르게 개발할 수 있도록 도와준다. 본 논문에서는 먼저 가상현실 저작도구들과 탐구학습 가상환경 관련 저작 도구에 관한 연구들과 탐구학습을 위한 가상환경 통합 시스템인 SASILE를 살펴보고 SASILE의 문제점을 지적한다. 그리고 DEVISE 구성요소와 DEVISE 도구를 사용한 작업 흐름 (Workflow)에 대해서 설명하고,탐구학습 가상현실 콘텐츠를 개발하는 사용자평가실험 관찰결과에 대해서 논한다.

Keywords

References

  1. 교육부. 고등학교 교육과정 해설(과학), 대한 교과서, 서울, 2001
  2. 임재원, 김석환, 조용주, 박경신, "과학적 탐구학습을 지원하는 가상현실 시스템에 관한 연구," 한국정보처리학회논문지, 제 15-B권 제 2호, pp.95-102, 2008
  3. M. J. Conway, "Alice: Easy-to-Learn 3D Scripting for Novices". Ph. D. Dissertation, University of Virginia, 1997
  4. D. Pape, J. Anstey, M. Dolinsky, E. J. Dambik, "Ygdrasil: a framework for composing shared virtual worlds", Future Generation Computing Systems, Vol. 19, No. 6, pp. 1041-1049, 2003 https://doi.org/10.1016/S0167-739X(03)00081-5
  5. J. Seo and S. Oh, "PVoT: An Interactive Authoring Tool for Virtual Reality," IJCSNS, Vol. 7 No. 4 pp.17-26, 2007
  6. 조용주, "클로브스: 과학 탐구 학습을 위한 가상환경 저작도구," 한국해양정보통신학회논문지, 제9권 제2호, pp.268-276, 2005
  7. 김석환, 조용주, "가상환경에서의 인터랙션을 위한 모바일 시스템용 인터페이스 프레임워크 개발," 한국정보처리학회논문지, 제14권 제5호, pp.343-350, 2007