DOI QR코드

DOI QR Code

'Dolittle'을 활용한 프로그래밍 수업이 논리적 사고에 미치는 효과

The Effects of Programming Lessons using 'Dolittle' on Logical Thinking

  • 권창미 (안동대학교 교육공학과) ;
  • 권보섭 (안동대학교 컴퓨터교육과)
  • 발행 : 2009.07.30

초록

지식정보 사회에서 살아갈 사람들에게 중요시되는 능력은 새로운 상황에 당면했을 때, 새로운 아이디어를 개발하고 이를 적용해 주어진 문제를 해결할 수 있는 논리적 사고력이 요구된다. ACM은 논리적 사고력 향상을 위해 프로그래밍언어를 통한 교육이 필요하다고 제시하고 있으나 현재 사용되고 있는 교육용 프로그래밍언어는 개념 중심이며 차후학습으로의 연계성이 상당히 부족하다. 이에 이 논문에서는 보다 효과적인 논리적 사고력 형성을 위해 교육용프로그래밍 언어인 '두리틀'을 소개하고 이를 실제 수업에 적용하여, 인지발달 수준과 논리적 사고력 형성 및 구체적 하위 논리에 미치는 효과를 분석해 본 결과 논리적 사고력 향상에 효과적임을 확인할 수 있다.

What matters in the society of knowledge and information is not that they just know certain facts, but that when faced with new situations, they should be able to develop novel ideas, apply them and do the problems or the tasks confronting them. This cannot be achieved through learning of mere knowledge. Computer programming lessons have shown positive effects on general thinking ability, metacognitive aspects, and logical thinking. The ACM has suggested that 8th grade students at the first level (second year students of middle school) be educated in programming languages such as LOGO to raise their ability to think logically. Previous studies have confirmed educational programming languages such as LOGO and BASIC, which are currently used, are helpful in improving the ability to think logically and to solve problems. However these languages lack connectivity with later learning. Little research has been done on 'Dolittle', an educational programming language, newly developed, using object-oriented notions. Few studies have been made of the effects of 'Dolittle' on the ability to think logically. The following results were obtained. The research didn't lead to a statistically significant improvement of the students' cognitive development level. However, proportional logic and combinational logic, among the six subcategories of logic, improved through the introduction of 'Dolittle' programming lessons. This leads to the conclusion that in the processing of solving the problems given, the students learned by themselves and improved their ability to think logically.

키워드

참고문헌

  1. 강혜진, 프로그래밍 기초 능력 배양을 통한아동의 논리적 사고력 신장에 관한 분석, 숙명여자대학교 교육대학원 석사논문, 2004
  2. 길혜민, 객체지향형 교육용 프로그래밍 언어 'dolittle'의 적용과 평가, 컴퓨터교육학회 동계 학술대회, 2004
  3. 현혜경, LOGO 프로그래밍 학습이 논리적 사고에 미치는 영향, 안동대학교 교육대학원 석사학위 논문, 2005
  4. 류향미, LOGO 프로그래밍 학습이 논리적 사고 기능 향상에 미치는 효과, 연세대학교 교육대학원 석사학위논문, 1994
  5. 하수철, 객체지향 프로그래밍 언어의 특성과 그의 비교, 정보처리학회 논문지 제2권 제2호, 1995
  6. 김경미, 객체지향 언어 두리틀의 수학교육 활용, 고려대학교수학교육학과 석사학위논문, 2004
  7. 김경미,완본과 축소본 GALT의 비교연구, 한국교원대학교 대학원 석사학위 논문, 1999
  8. 김현재, 피아제의 이론과 임상법 실제, 배영사신서, 1994
  9. 김동우, 국민학생의 논리적 사고수준과 전류와 자기장의 학습 성취도, 한국교원대학교 대학원 석사학위 논문, 1992
  10. 전현식, 박판우, 초등학생을 위한 비주얼베이식 교육시스템 개발, 한국정보교육학회, Vol.7 No.3, pp.299-308, 2003
  11. 황건수, 설문규, 초등학교 고 학년 아동의 사고력 신장을 위한 프로그램 언어 재량활동 교재의 개발과 적용, 한국정보교육학회 Vol.8 No.1 pp. 149-158, 2003
  12. 이성근, 박판우, 문제해결력 향상을 위한 Visual BASIC 제어문의 웹기반 학습모듈 설계, 한국정보교육학회, Vol.8 No.1 pp.386-392, 2003
  13. 박원길, 이재무, 아동과 초보자를 위한 프로그래밍 학습 시스템의 설계, 한국정보교육학회, Vol.5 No.2, pp.315-322, 2000
  14. A model Curriculum for K-12 Computer Science :Final Report of the ACM K-12 Education Task Force Curriculum Committee 2003
  15. Roadrangka, V., Yeany, R.H., & Padilla, M. J., The Construction and Validation of Group Assessment of Logical Thinking (GALT), Paper presented at the 56th annual meeting of the National Association for Research in Science teachong, Dallas, 1983