Abstract
This paper evaluated applicability of railroad reference points for determinating geoid heights. For this research, reference points on the Honam express raildroad which contain ellipsoid heights estimated by GPS/Leveling and orthometric heights by leveling were used. Geoid heights were calculated uisng orthometric and ellipsoid heights of 360 railroad reference points, and the RMSE's with respect to different intervals of reference points were analysed which were induced by interpolation methods. The results showed that no significant difference of RMSE's among interpolation. methods. RMSE's of 0-4km interval of reference points were determined within 2cm and 5-8km were within 3cm. Also, this research confirmed that GPS leveling with Geoid model is not auurate enough to be used for railroad surveying as yet.
본 연구에서는 지오이드고 산정을 위해서 철도기준점의 활용가능성을 평가하였다. 사용된 자료는 호남고속철도 건설을 위해서 구축된 철도기준전점으로써 GPS/Leveling에 의해 산정된 타원체고와 수준측량에 의한 정표고에 대한 정보를 포함하고 있다. 360개의 철도기준점의 타원체고와 정표고를 이용하여 지오이드고를 산정하고, 산정된 지오이드고를 이용하여 공간처리방법별로 정확도 및 철도기준점의 간격에 따른 오차를 평가하였다. 그 결과 공간처리연산자에 따른 오차는 거의 유사하였고, 기준점 간격별 분석에서는 $0{\sim}4km$구간에서는 2cm, $5{\sim}8km$ 구간에서는 3cm의 오차범위안에서 지오이드고가 결정됨을 알 수 있었다. 이와 같은 연구결과를 통해 철도층량에 있어 GPS측량과 지오이드보간을 활용한 수준측량을 활용할 수 없음을 확인할 수 있었다.