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Improvement Strategy for Demolition Industry through a Analysis of Domestic Demolition Technique and Situation

국내해체기술 및 현황분석을 통한 해체산업의 발전방향

  • 김창학 (진주산업대학교 토목공학과) ;
  • 김효진 (한국토지주택공사 주택도시연구원) ;
  • 강인석 (경산대학교 토목공학과 공학연구원)
  • Received : 2009.07.09
  • Accepted : 2010.02.17
  • Published : 2010.04.30

Abstract

Currently, one of the most interested things at home and abroad country will be an eco-friendly construction. Among these, one of the most important elements will be the recycle and reuse of construction and demolition waste. Because construction waste is generated the most at the demolition phase, it is important to minimize the quantity of the demolition waste at the phase. And it is also important to develop a system to manage rightly the generated demolition waste. But in the domestic country, a research for this has hardly been carried out. In recent, the government has realized its importance and is making a research to improve demolition technique and is preparing a research to make a raw for deconstruction. Therefore, this study examined its application situation and importance by analyzing the trend of demolition technique used in the domestic industry. Also this study carried out a survey for situation analysis of the demolition industry. This study suggested items needed for the development of demolition technique, demolition design and reduction of C&D waste through a survey results and a situation analysis.

현재 국내 외의 가장 큰 관심사 중의 하나는 친환경 건설이다. 그 중 가장 중요한 요소 중의 하나는 건설폐기물의 저감과 재활용일 것이다. 건설폐기물은 해체단계에서 가장 많이 배출되기 때문에 본 단계에서 폐기물의 발생량이 최소화 될 수 있도록 하는 것이 중요하다. 또한 발생된 폐기물을 관리하기 위한 시스템 개발 또한 중요하다. 그러나 국내에서는 이에 대한 연구는 거의 이루어지지 못했다. 최근에, 정부에서는 이에 대한 중요성을 인지하고 해체방법을 개선하기 위한 연구가 진행되고 있으며, 분리해체를 법제화하기 위한 준비를 하고 있다. 이에 본 연구에서는 국내에서 이루어지고 있는 해체기술동향 분석을 통해 해체기술의 적용사항과 그 중요성을 검토하였다. 또한 해체산업의 현황파악을 위해 설문조사를 실시하였다. 설문조사 및 분석 결과를 통해 해체기술개발, 해체설계, 폐기물저감 등을 위해 필요한 사항을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 건설교통부(2002) 친환경적 건설산업 및 엔지니어링 육성방안 연구.
  2. 건설교통부(2004) 공동주택 철거잔재의 활용성 향상을 위한 해체 기술 및 시스템 개발.
  3. 건설교통부(2005) 환경위해요인 최소화를 위한 도심지 고층건물의 유형별 최적 해체기술 개발(2차년도 연차보고서).
  4. 건설교통부(2006) 한국건설교통기술평가원, 도심지 건축물 해체기술 연구기획보고서.
  5. 건설교통부(2006) 한국건설교통기술평가원, 환경위해요인 최소화를 위한 도심지 고층건물의 유향별 최적 해체기술 개발.
  6. 한국건설산업연구원(2002) 21세기 건설환경 변화와 중장기 건설 투자 전망.