DOI QR코드

DOI QR Code

A Method for the Effective Implementation of a Consignment Contract in Road Constructions

도로 수탁공사의 효과적 수행을 위한 방법론

  • Received : 2010.01.27
  • Accepted : 2010.02.25
  • Published : 2010.04.30

Abstract

The city planning of a local government is a continuous process that does not end with the creation of a plan but proceeds through decision-making, monitoring and evaluation phases. As a new city planning is changed and confirmed, there is a chance to construct a large scale road that is connected with an under constructed road. In this case, the expansion of the width and length of road, the addition of bridges or tunnels, and the change of the size and location of interchanges lead to many changes on road design and construction. In the past, the consignment contracts for a road construction have been made in limited numbers and for limited civil works. Now, it is growing in numbers and is making for large scale multi-works. However, the standard process and guidelines for the consignment contracts have not been suggested yet, so there is difficulty in performing the consigned road construction effectively. In this paper, the important factors for the consignment contracts are determined by construction document reviews and expert interviews. Based on these results, a standard process for the consigned contracts and a guideline for agreeing on construction cost are suggested. The costs that should be paid by a consignor are also defined.

지방정부의 도시계획은 지속적인 프로세스로 계획의 수립과 함께 끝나는 것이 아니고 의사결정, 검토와 평가단계를 거쳐서 지속적으로 바뀌는 것이다. 도시계획이 바뀌고 확정됨에 따라서 대규모의 도로를 기존에 수행되고 있던 도로와 연계하여 공사를 수행하게 되는 경우도 발생하게 된다. 이러한 경우에 기시공된 도로의 폭과 길의 확장, 추가적인 교량 및 터널의 건설, 그리고 인터체인지의 크기와 위치의 변경 등과 같은 요인들에 의하여 도로설계 및 시공에 많은 변화를 가져오게 된다. 과거에는 제한된 수와 제한된 공종에 한하여 도로 수탁공사가 수행되어 왔으나, 현재는 수행되는 수탁공사의 수도 증가하고 있으며, 대규모 복합공종을 위한 수탁공사가 이루어지고 있다. 그러나 수탁공사 수행을 위한 절차나 수탁공사 계약을 위한 가이드라인이 마련되어 있지 않다. 따라서 효과적인 도로 수탁공사를 수행하는데 어려움이 있다. 본 논문에서는 공사관련 서류들과 전문들의 면담을 통하여 수탁공사 수행을 위한 중요 고려요소를 파악하였고, 이 결과에 근거하여 수탁공사의 표준절차(안)과 수탁공사비 협의를 위한 가이드라인을 제시하였다. 또한 위탁기관이 부담해야 하는 비용에 관한 내용을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 백영권(2009) 기준단가 하락 공공공사 수익성이 악화되고 있다. 건설저널, 한국건설산업연구원, pp. 22-23.
  2. 서울시설공단(2007) 감독업무지침서, www.sisul.or. kr/index.jsp
  3. 손보식, 이재섭, 이현수(2001) 건설공사의 공기지연으로 인한 손실비용 산정방법, 대한건축학회논문집 구조계, 대한건축학회, Vol. 17, No. 2 pp. 93-100.
  4. 이재섭(1999) 공기지연에 따른 손실비용 산정기준, 정책연구보고서, 한국건설산업연구원.
  5. 전용덕, 이재섭(2002) 설계변경으로 인한 작업 생산성 손실 산정방법, 대한건축학회논문집 구조계, 대한건축학회, Vol. 18, No. 8, pp. 91-98.
  6. 한국정책연구원(2009) 국가계약관련 법령집, 건설정보사.
  7. 한국철도시설공단(2008) 철도건설 및 횡단시설 관련 수탁업무관리 지침, www.korail.com