DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Recognition about Cell and Gene Domain to be Taught in Elementary, Secondary Schools by Secondary Biology Teacher

초.중등학교의 세포, 유전 영역에서 지도해야 할 개념에 대한 중등 생물 교사의 인식 조사

  • Received : 2010.04.15
  • Accepted : 2010.06.07
  • Published : 2010.08.31

Abstract

The purpose of this study is to confirm secondary biology teachers' recognition about cell and gene concepts that should be taught in biology according to each school level and to classify the concepts into essential, optional and non-essential ones. We developed a questionnaire in consultation with 5 biology professors after selecting some biological concepts from some data about the recommendations of BSCS, biology, study for the connection with biological contents in each school level. This survey was conducted to biological teachers in secondary schools (146 individuals) from all over Korea for studying the concepts of the cell and gene in elementary and secondary schools. The results of this study revealed the following: The number of essential concepts in the cell and gene domain increases as the school levels go up. Moreover, secondary biology teacher recognized that there must be much more cell and gene concepts that should be taught in elementary and secondary schools compared to those suggested in the science curriculum and BSCS' recommendation.

이 연구는 초 중 고등학교에서 지도해야 할 세포, 유전 영역에 대한 필수, 선택 및 비필수 개념에 대해 중등 생물 교사들의 인식을 알아보고자 하였다. 본 연구에 선정된 개념은 일반 생물학과 고등학교 생물 과정에 필요한 기본개념 연구와 BSCS의 통합 권고안을 참고하여 선정한 후 생물학 전공 교수 5명의 자문을 구하여 최종 17개의 세포 영역 개념과 23개의 유전 영역의 개념을 선정하여 설문지를 제작하였다. 설문은 전국의 중등 생물 교사 146명의 응답을 바탕으로 초등학교, 중학교, 고등학교에서 지도해야할 필수, 선택, 비필수 생물 개념을 선정하였다. 연구 결과는 세포, 유전 영역에서 중등 생물 교사들은 학교급이 올라갈수록 지도해야 할 필수 개념들이 많아져야 한다고 인식하고 있었다. 과학과 교육과정 그리고 BSCS 권고안에서 제시한 개념보다 더 많은 개념을 가르쳐야 한다고 중등 생물 교사들은 인식하고 있었다.

Keywords

References

  1. 강연경, 송방호(2008). 중등학교 유전 관련 내용의 학교.학년급간 연계성 분석. 한국생물교육학회지, 36(4), 429-443.
  2. 교육인적자원부(2007). 과학과 교육과정. 교육부 고시 제 2007-79.
  3. 김영민(2007). 초.중등학교 과학 교과서에서의 시각(eye vision) 개념의 연계성과 표현 방식 분석 및 연계성을 고려한 시각 개념 구성의 한 가지 제안. 한국과학교육학회지, 27(5), 456-465.
  4. 김영신, 윤정주, 손종경(2009a). 초.중등학교의 동.식물에서 지도해야 할 개념에 대한 중등교사의 인식 조사. 한국생물교육학회지, 37(2), 256-268.
  5. 김영신, 정재훈, 윤정주, 손종경(2009b). 초.중등학교의 진화, 생물의 다양성, 생태 영역에서 지도해야 할 개념에 대한 중등 교사의 인식 조사. 중등교육 연구, 57(3), 29-52.
  6. 김영신, 김후자, 손종경, 정재훈(2009c). 제 7차 교육과정의 초.중등 생물 수업 목표의 연계성 지도 분석. 한국과학교육학회지, 29(6), 693-711.
  7. 김지영(2008). 국제 학업성취도 평가에 나타난 중∙고등학생의 학력변화: TIMSS 및 PISA 주기별 결과에 나타난 과학 성취도 변화 추이. 한국교육과정 평가원. 연구자료 ORM 2008-33.
  8. 김현아, 이동준, 이준규(2006). 중학교 과학 교과서 생명의 연속성 단원의 개념 수준과 구성 체계 분석. 한국생물교육학회지, 34(3), 345-354.
  9. 김희백, 이성조, 김형련, 이선경, 강경미, 김성하 (2002). 유전 개념의 이해를 위한 염색체 모형 이용 수업의 효과. 한국생물교육학회지, 30(3), 282-288.
  10. 국동식, 김학만(2004). 초.중.고등학교 과학과정 중 기상학 내용의 개념 연계성 분석. 과학교육연구소논총, 20(1), 1-10.
  11. 민효정, 정영란(1992). 중학교 과학 3 'II. 생명의 연속성' 단원의 개념에 대한 교사와 학생의 인식 조사. 한국과학교육학회지, 17(1), 21-29.
  12. 백성혜, 김효남, 조부경(2000). 유아, 초등, 중등 과학교육과정의 연계성 분석을 위한 도구 개발. 한국 과학교육학회지, 20(2), 262-273.
  13. 송순희, 이영하, 이종록, 김성원, 강순희, 박종윤, 강순자, 김규한, 유계화(1991). 수학 및 과학 교과내용의 연계성 분석을 위한 준거무형 설정과 예시적 분석. 한국과학교육학회지, 11(2), 119-131.
  14. 신동희, 노국향(2002). 우리 나라 학생들의 과학적 소양 성취도. 한국과학교육학회지, 22(1), 76-92.
  15. 신영준(2004). 국민공통기본교육과정 과학과 생명영역에서의 탐구 활동 연계성 분석. 한국생물교육학회지, 32(2), 135-141.
  16. 심규철, 이부연, 김현섭(2003). 국민공통기본교육 과정 과학과의 생명영역 물질대사에 관련한 학습개념 분석, 한국과학교육학회지, 23(6), 627-633.
  17. 이명제(2009). 과학적 소양의 정의를 향하여. 초등과학 교육, 28(4), 487-494.
  18. 이미경, 손원숙, 노언경(2007). PISA 2006 결과 분석 연구 - 과학적 소양, 읽기 소양, 수학적 소양 수준 및 배경 변인 분석. 한국교육과정평가원. 연구보고 RRE 2007-1.
  19. 이미경, 정은영(2008) 국제 학업성취도 평가에 나타난 중.고등학생의 학력변화: 과학 영역에서의 학 력 변화의 원인 분석과 대책. 국교육과정평가원. 연구 자료 ORM 2008-33.
  20. 이양락(2004). 교육과정 개발 체계 및 총론과 과학과 교육과정의 연계성 분석. 한국과학교육학회지, 24(3), 468-480.
  21. 이학동, 손연아, 노경임, 송진웅(1996). 과학교사의 양성.임용.재교육에 대한 개선 방향. 한국과학교육학회지, 16(1), 103-120.
  22. 여성희(1999). 초.중.고등학교 생물 영역의 환 경 학습 내용의 연계성 분석. 한국생물교육학회지, 27(4), 295-305.
  23. 정화숙, 박현숙, 임영진, 김자림(2005). 제7차 교 육과정에 의한 중등 과학 교과서의 광합성 영역에 대한 용어와 탐구의 연계성 분석. 한국생물교육학회지, 33(2), 196-208.
  24. 정화숙, 여경환, 임영진, 박강은(2001). 중등 교과서 광합성 영역의 실험(관찰)에 대한 연계성 분석. 한국생물교육학회지, 29(3), 230-238.
  25. 조희형(1985). 고등학교 생물의 기본개념의 확인 및 결정. 한국과학교육학회지, 5(1), 11-17.
  26. American Association for the Advancement of Science(AAAS. 2001). Project 2061 : Atlas of Science Literacy. Washington, DC.
  27. American Association for the Advancement of Science(AAAS. 2006). Project 2061 : Atlas of science literacy Vol II. Washington, DC.
  28. Banet, E., & Ayuso, E. (2000). Teaching genetics at secondary school: A strategy for teaching about the location of inheritance information. Science Education, 84(3), 313-351. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(200005)84:3<313::AID-SCE2>3.0.CO;2-N
  29. BSCS(1995). Developing biological literacy: A guide to developing secondary and postsecondary biology curricula(2nd Ed). Kendall/Hunt Publishing Company. Colorado Springs.
  30. Campbell, N. A., Reece, J. B., Taylor, M. R., & Simon, E. J. (2006). Biology-Concept and Connections(5th Ed.). Pearson Education. 고인 정, 김명원, 김옥용, 김희진, 서영훈, 신주욱, 윤미정, 윤인선, 이영원, 이혜영, 진언선, 하영미(역). (2006). 생명과학(5판). 서울: 바이오사이언스.
  31. Duncan, R. G., Rogat, A. D., & Yarden, A. (2009). A learning progression for deepening students'understandings of modern genetics across the 5th-10th grades. Journal of Research in Science Teaching, 46(6). 655-674. https://doi.org/10.1002/tea.20312
  32. Finley, F. N., Stewart, J., & Yarroch, W. L. (1982). Teachers'perceptions of important and difficult science content. Science Education, 66(4), 531-538. https://doi.org/10.1002/sce.3730660404
  33. Kassab, S., Al-shobul, Q., Abu-hijleh., & Hamdy, H. (2006). Teaching styles of tutors in a problem-based curriculum : Students'and tutors'perception. Medical Teacher, 28(5), 460-464. https://doi.org/10.1080/01421590600627540
  34. Knippels, M-C P. J., Waarlo, A. J. & Boersma, K. T. (2005). Design criteria for learning and teaching genetics. Journal of Biological Education, 39(3), 108-112. https://doi.org/10.1080/00219266.2005.9655976
  35. Labillois, J. M., & Lagace-Seguin, D. G. (2007). Does a good fit matter? Exploring teachign styles, emotion regulation, and child anxiety in the classroom. Early Child Development and Care. 1-14, iFirst Article.
  36. Lewis, J. & Wood-Robinson, C. (2000). Genes, chromosomes, cell division and inheritance - Do students see any relationship?. International Journal of Science Education, 22(2),177-195. https://doi.org/10.1080/095006900289949
  37. Meichtry, Y. J.(1993). The impact of science curricula on student view about the nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 30(5), 429-443. https://doi.org/10.1002/tea.3660300503
  38. Murcia, K. (2009). Re-thinking the development of scientific literacy through a rope metaphor. Research in Science Education, 39(2), 215-229. https://doi.org/10.1007/s11165-008-9081-1
  39. Oliver, J. S., Jackson, D. F., Chun, S., Kemp, A., Tippins, D. J., Leonard, R., Kang, N. H., & Rascoe, B. (2001). The concept of scientific literacy: a view of the current debate as an outgrowth of the past two centuries. Electronic Journal of Literacy through Science, 1(1), 1-33.
  40. Schroeder, M., Mckeough, A., Graham, S., Stock, H., & Bisanz, G. (2009). The contribution of trade books to early science literacy: in and out of school. Research in Science Education, 39(2), 231-250. https://doi.org/10.1007/s11165-008-9082-0
  41. Tolman, R. R. (1982). Difficulties in genetics problem solving. The American Biology Teacher, 44(9), 525-527. https://doi.org/10.2307/4447599
  42. Venville, G., & Donovan, J. (2005). Searching for clarity to teach the complexity of the gene concept. Teaching Science - the Journal of the Australian Science Teachers Association, 51(3), 20-24.
  43. Weiss, I. R., Pasley, J. D., Banilower, E. R., & Heck, D. J. (2003). A study of K-12 mathematics and science education in the United States. Chapel Hill, NC: Horizon Research.

Cited by

  1. Comparison of Conceptual Networks in Plant Nutrition of Middle School Science Textbook and Students’ Learning vol.46, pp.1, 2018, https://doi.org/10.15717/bioedu.2018.46.1.97