DOI QR코드

DOI QR Code

우리나라 대학생들의 문헌 독해능력 평가 연구 - A대학 1학년생을 대상으로 -

A study on the Evaluation of Reading Ability for the Literature Reading of Korean College Students: the Freshmen of A University

  • 투고 : 2010.07.31
  • 심사 : 2010.09.25
  • 발행 : 2010.09.30

초록

본 연구는 대학생들의 문헌 독해 실태를 분석, 문제를 파악하여 개선방안을 제언하기 위해 수행되었다. A대학교 1학년생을 대상으로 지문을 읽는 시간 독해패턴 이해력 기억력 독해습관 및 태도 등을 분석한 결과, 첫째 수능평균을 기준으로는 조사대상 학생의 58%가 양호하고 42%가 미흡한 것으로 분석되었다. 둘째 조사대상 학생의 77%는 양호한 패턴을 가지 있으나 23%는 독서패턴에 문제가 있는 것으로 파악되었다. 셋째 이해력과 기억력을 평가한 결과 각각 전체의 69%와 67%가 양호한 것으로, 31%와 33%가 보통 또는 미흡으로 평가되었다. 넷째 평소 독서습관 및 태도를 조사한 결과, 문제가 없는 것으로 파악된 학생은 평균 77%, 문제가 있는 학생은 평균 23%로 파악되었다. 본 연구에서는 이 같은 문제를 해소하기 위해 첫째 대학생들의 독해평가를 위한 과학적이고 표준화된 평가도구를 개발할 것을, 둘째 입학전형과정 또는 입학 후에 독해능력과 독서습관 및 태도를 평가할 것을 제언하였다. 그리고 평가결과 미진한 학생들을 교육할 수 있는 가칭 기초학력교육원을 운영할 것을 제언하였다.

This study aimed to identify the problems of college students in reading the literature and on the basis of the identified problems, to suggest the approaches to solve the problems. To this end, time required for reading passages, reading patterns, understanding, memory and reading habits and attitudes were analyzed with the freshmen in A university. In accordance with the analysis results, 58% of subjects was good and 42% was not sufficient on the basis of the averages in Scholastic Aptitude Test. Second, 77% of subjects had the good patterns but 23% showed certain problems in reading patterns. Third, 69% and 67% of subjects illustrated good results in the analysis on understanding and memory, respectively. However, 31% and 33% were evaluated as being on the general level or requiring efforts in the analysis on understanding and memory, respectively. Next, according to the analysis on reading habits and attitudes, 77% had no problems but 23% required improvement. For solving the problems identified through the analysis, it is recommended to develop the scientific and standardized evaluation tools for evaluating the reading ability of college students. Second, it is necessary to evaluate the reading ability, habit and attitude during the screening process for admission or after admission. Finally, it is required to operate the Fundamental Academic Ability Learning Center(tentative name) to improve the ability of students who show the insufficient results in evaluation.

키워드

참고문헌

  1. 김길영. 2003. 독해능력 평가 방안 연구. 국어교과교육연구, 5: 95-96.
  2. 나경희. 2008. 한국 대학생들의 영어독해전략 활용 및 활용에 따른 독해능력과의 상관관계분석. 현대영어영문학, 52(2): 91-114.
  3. 박영예. 1999. 대학생들의 독해전략에 관한 분석. 응용언어학, 15(2): 137-158.
  4. 방인태. 2005. 국어과 독해 수업 평가 방안. 한국초등국어교육, 27: 55-64.
  5. 배영자. 2001. 한국 대학생들의 영어독해 과정에 관한 연구. 장신논단, 17: 579-608.
  6. 오정달. 2008. 문장제시수단에 따른 청각장애대학생의 독해능력에 관한 연구. 특수교육저널: 이론과 실천, 9(4): 397-413.
  7. 윤영선. 1979. 誤讀解의 原因分析에 依한 讀書指導와 評價方法: 初․中․高․大學에 걸쳐서. 교육연구, 11: 1-35.
  8. KBS 스펀지2.0 제작팀, 심민섭. 2008. 스펀지 2.0 공부잘하는 법. 서울: 주니어김영사.
  9. Cabral, Ana Paula and Jose Tavares. 2002. Practising College Reading Strategies. The Reading Matrix, 2(3): 1-16.
  10. Carver, Ronald. 1973. Reading as reasoning: Implications for measurement. In walter H. MacGinitie (ED.). Assessment problems in reading. Delaware: IRA. 44-56.
  11. Day, Richard R. and Jeong-suk. Park. 2005. Developing reading comprehension questions. Reading in a Foreign Language, 17(1): 60-73.
  12. Kelly, Ronald R., John A. Albertini, and Nora B. Shannon. 2001. Deaf college students' reading comprehension and strategy use. American Annals of the Deaf, 146(5): 385-400. https://doi.org/10.1353/aad.2012.0206
  13. Shahram Ghahraki and Farzad Sharifian. April, 2005. The Relationship Between Overall Reading Comprehension and Determination of Fact/Opinion in L2. The Reading Matrix, 5(1): 36-46.
  14. Singer, Marti and Gwendolyn Etter-Lewis. 1986. Personality Type and College Reading Comprehension. College Reading and Learning Assistance Technical Report 86-06. ERIC Reports Nov 86(U.S.; Georgia: Georgia State Univ., Atlanta). 1-32.
  15. Sunil Iyengar. 2007. To Read or Not to Read: A Question of National Consequence(Research Report #47). Washington, DC.: National Endowment for the Arts. 1-98.
  16. 교보문고 READ. [cited 2010.7.11]. .
  17. 교육과학기술부 홈페이지. [cited 2010.6.5]. .
  18. NATE 용어사전. [cited 2010.6.17]. .
  19. 문화일보 2010년 2월 18일자 기사. [cited 2010.6.10]. .
  20. 교육과학기술부 홈페이지. [cited 2010.6.7]. .
  21. 스피드 북 홈페이지. [cited 2010.7.23]. .
  22. (사)한국독서능력개발원 홈페이지. [cited 2010.7.10]. .
  23. CP Contents Portal Home Page. [cited 2010.7.11]. .
  24. Ontario MINISTRY of EDUCATION Home Page. Kirby, John R. What have we learned about reading comprehension?. [cited 2010.7.2]. .
  25. OECD PISA. [cited 2010.6.7]. .
  26. 'Ohmy News'. 2008. 독해능력은 지적 활동의 기원. 2월4일. [cited 2010.6.15]. .
  27. The Lexile Framework for Reading. [cited 2010.6.15]. .
  28. Thorndike, Edward L. 1917. Reading as reasoning: a study of mistakes in paragraph reading. In Reading Research Quarterly. 323-332. .
  29. TOKL 국어능력인증시험. [cited 2010.6.15]. .