Emotional Availability of working mothers and their 24~48 month-olds in child care centers

취업모와 자녀의 정서적 가용성에 관련된 변인 연구:보육시설에 다니는 24-48개월 아동을 중심으로

  • 한성희 (구립 중곡1동어린이집) ;
  • 이영 (연세대학교 아동.가족학과)
  • Received : 2010.04.22
  • Accepted : 2010.06.11
  • Published : 2010.06.30

Abstract

The purposes of this study were to explore the level of emotional availability of working mothers and their 24~48month-olds (67 dyads: 33 boys and 34 girls) in child care centers and to examine the relationship between the mother-child emotional availability and the related variables of working mothers and their children. Emotional Availability Scales (EA, 3rd edition) developed by Biringen, Z., Robinson, J., & and Emde, R.N. (1998) was used. Mother's work-family conflict, maternal parenting stress, and maternal depression, temperament of child, personal background were measured. The results of this study were as follows: The level of mother-child emotional availability was above in the middle level. There were significant differences in the mother-child emotional availability by maternal educational level and family income level, and significant negative correlation between maternal parenting stress and mother-child emotional availability. There was significant difference in the mother-child emotional availability by the starting point of child care experience. Mother-child emotional availability were significantly explained by family income level, maternal parenting stress, and the starting point of child care experience.

본 연구는 우리나라 취업모와 보육시설에 다니는 24-48개월 자녀 67쌍을 대상으로 이들의 정서적 가용성 경향을 알아보고 어머니와 아동의 정서적 가용성을 설명하는 취업모와 아동 관련 변인은 무엇인지 조사하였다. 어머니-아동의 정서적 가용성은 Biringen, Robinson과 Emde(1998)가 개발한 정서적 가용성 척도(Emotional Availability Scales: EA, 3rd)를 사용하였고, 어머니의 일/가족 갈등, 어머니의 양육 스트레스, 어머니의 우울수준, 아동기질, 개인적 배경을 측정하였다. 본 연구 결과는 다음과 같다. 취업모와 보육시설에 다니는 24-48개윌 된 자녀의 정서적 가용성은 전체적으로 중간점수 보다 약간 높은 수준으로 나타났다. 취업모 관련변인에 따른 어머니-아동 정서적 가용성의 차이에서는 취업모의 교육 수준, 가정의 경제적 수준이 유의하였으며, 어머니-아동 정서적 가용성과 자녀와의 관계로 인한 양육스트레스 간에는 유의한 부적 상관관계가 나타났다. 아동 관련변인에 따른 어머니-아동 정서적 가용성의 차이에서는 아동이 보육시설에 처음 등원한 시기 변인만 유의한 경향이 나타났다. 취업모와 아동 관련변인 중 가정의 경제적 수준, 자녀관계 양육스트레스, 아동의 보육시설 첫 등원 시기가 어머니의 민감성과 아동의 반응성차원을 20%정도 유의하게 설명하였다.

Keywords

References

  1. 김명순(2009). 위 스타트 보육 . 교육영역 중재프로그램의 개발과 수행, 결과 및 전 망. 위 스타트 국제학술대회 자료집: 세계의 스타트프로그램; 빈곤아동을 위한 혁신적 접근, 57-89.
  2. 민현숙(2008). 유아의 나레이티브 반응 프로파일 유형별 어머니-유아의 정서적 가용성. 연세대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  3. 보건복지가족부(2009). 보육통계.
  4. 신숙재(1997). 어머니의 양육스트레스, 사회적 지원과 부모효능감이 양육행동에 미치는 영향. 연세대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  5. 양연숙(2002). 타인양육 영아-어머니 애착에 대한 생태학적 연구. 대한가정학회지, 40(7), 1-4.
  6. 오가실(1987). Denver Developmental Screening Test 검사지침서. 서울: 민중서각.
  7. 이다윤(2003). 맞벌이 부부의 '일-가족 갈등' 및 '가족-일' 갈등과 결혼만족도. 연세대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  8. 이숙현(1996). 남성 . 여성의 일/가족 갈등. 성곡논총, 27, 367-400.
  9. 이 영(1986). 전문직 취업모의 자녀관리 현황 조사. 아동학회지, 7(1),1-23.
  10. 임연신 . 현온강(2002). 한국과 연변조선족 어머니의 부모역할만족도 및 양육태도 비교연구. 대한가정학회지, 49(11), 23-37.
  11. 전겸구. 이민규(1992). 한국판 CES-D 개발연구. 한국섬라학회지: 임상, 11(1), 65-76.
  12. 통계청(2009b). 연령별 여성경제활동 참가율.
  13. 한성희(1985). 아동의 사회적능력발달과 역할수용능력간의 관계. 연세대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  14. Abidin, R. R. (1990). Parenting Stress Index/Short Form. Charlottesville, VA: Pediatric Psychology Press.
  15. Barglow, P., Vaughn, R, & Molitor, N.(1987). Effects of maternal absence due to employment on the quality of infant-moher attachment in a low-risk sample. Chlid Development, 58, 945-954. https://doi.org/10.2307/1130535
  16. Belsky, J. (1990). Parental and nonparental child care and children's socioemotional development: A decade in review Journal of marriage and the Family, 52, 885-903. https://doi.org/10.2307/353308
  17. Belsky, J., & Rovine, M.(1988). Nonmatemal care in the first year of life and Infant-parent attachment security. Child Development, 59, 157-176. https://doi.org/10.2307/1130397
  18. Biringen, Z., Robinson, J., & Emde, R. N. (1998). The emotional Availability Scales (3rd ed.) Unpublished manual, Colorado State University, Fort Collins, CO.
  19. Biringen, Z. Brown, D, Donaldson, L., Green,S., Ktcmarik, S., & Lovas, G (2000). Adult attachment interview: Linkages with dimensions of emotional availability for mothers and their pre-kindergarteners. Attachment and Human Development, 2, 188-202. https://doi.org/10.1080/14616730050085554
  20. Bomstein, M. H., Putnick, D. L., Heslington, M., Gini, M., Suwalsky, J. T. D., Venuti, P., de Falco,S., Giusti, Z., & de Galperin, C. Z. (2008). Mother-child emotional availability in ecological perspective: Three countries, two genders. Developmental Psychology, 44, 660-680.
  21. Bowlby, J. (1988). A secure base : clinical applications of attachment theory. London: Routledge.
  22. Buss, A. H., & Plomin, R. (1984). Temperament: Early developing personality traits. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  23. Carlson, D. S., Kacmar, K. M. & Williams, L. J. (2000). Construction and initial validation of a multidimensional measure of work-family conflict. Journal of Vocational Behauior, 56, 249-276. https://doi.org/10.1006/jvbe.1999.1713
  24. Clarke-Stewart, K. A (1988). Evolving issues in early childhood education A personal perspective. Early childhood Research Quarterly, 3, 139-149. https://doi.org/10.1016/0885-2006(88)90018-X
  25. Easterbrooks, A, M., & Biringen, Z. (2000). Guest editors' introducion to the special issue: Mapping the terrian of emotional availability and attachment. Attachment and Human Development, 2, 170-187. https://doi.org/10.1080/14616730050085545
  26. Egeland, B., & Hiester, M (1995). The long-term consequences of infant day-care and mother-infant attachment. Developmental Psychology, 66, 474-485.
  27. Fein, G. G, & Fox, N.(1988). Infant day care : A special issue. Early Childhood Research Quarterly, 3, 227-234. https://doi.org/10.1016/0885-2006(88)90002-6
  28. Kang, M (2005). Quality of mother-child interaction assessed by emotional availability scales: Associations with maternal psychological well-being, child behavior problems and child cognitive functioning. Unpublished Doctoral Dissertaion, The Ohio State University.
  29. Lovas, G (2005). Gender and patterns of emotional availability in mother-toddler and father-toddler dyads. Infant Mental Health Journal, 26, 327-353. https://doi.org/10.1002/imhj.20056
  30. Mangelsdorf, S. C, Shapiro, J. R., & Marzolf, D. (1995). Developmental and temperamental differences In emotion regulation In infancy. Child Development, 66, 1817-1828. https://doi.org/10.2307/1131912
  31. Radloff, J. S. (1977). The CES-D scale: A self-report depression scale for research in the general population. Applied Psychological Measurement, 1, 385-401. https://doi.org/10.1177/014662167700100306
  32. Robinson, J., Little, C, Biringen, Z. (1993). Emotional communication in mother-toddle relationships: Evidence for early gender differentiation. Merrill-Paler Quarterly, 39(4), 496-517
  33. Thomas, L. T., & Ganster, D. C (1995). Impact of family-supportive work variables on work-family conflict and strain: A control perspective. Journal of Applied Psychology, 80, 6-15. https://doi.org/10.1037/0021-9010.80.1.6
  34. Thompson, R. A (1988). The effects of infant day care through the prism of attachment theory: A critical appraisal. Early Childhood Research Quarterly, 3, 273-282. https://doi.org/10.1016/0885-2006(88)90004-X
  35. Venuti, P. Falco, S. Giusti, Z., & Bornstein, M. (2008). Play and emotional availability in yong children with down syndrome. Infant Mental Health Journal, 29, 133-152. https://doi.org/10.1002/imhj.20168
  36. Ziv, Y, Aviezer, O., Gini, M., Sagi, A, & Koren-Kaire, N. (2000). Emotional availability in the mother-infant dyad as related to the quality of infant-mother relationship. Attachment and Human Development, 2, 149-169. https://doi.org/10.1080/14616730050085536