The Influence of Mother's Child-rearing Attitude, Temperament and Goodness of Fit of Infant's on Adjustment to Childcare Center

어머니의 양육태도와 영아의 기질 및 조화적합성이 보육시설 적응에 미치는 영향

  • 김기홍 (중앙대학교 대학원 아동복지전공) ;
  • 이주리 (중앙대학교 아동복지학과)
  • Received : 2010.04.28
  • Accepted : 2010.06.09
  • Published : 2010.06.30

Abstract

The current study aims to examine differences of mother's child-rearing attitude by background variables of infant's and mothers, the influence of mother's child-rearing attitude, temperament and goodness of fit of infant's on adjustment to childcare center, and relative influence among elements. Subjects for the study were 165 infant's of two year old attending 8 childcare centers in Seoul, Gyeonggi-do and Jeju-do, and their mothers and homeroom teachers at childcare centers. As a result of the study, it was found that there was no difference in background variables such as sex and order among siblings of infant's, childcare experience and average hours at childcare centers a day, and mother's age and job, while there were differences in mother's child-rearing attitude by mother's education, household's monthly income and mother's working hours per week. Also it was observed that mother's restrictive attitude, positive attitude and infant's regular temperament influenced their adjustment to childcare centers, and relatively influential elements on general adjustment to childcare centers were mother's restrictive attitude and positive attitude. That IS, it was found that as mother's restrictive attitude and positive attitude were high, infant's general adjustment to childcare centers became high. These study results show that if infant's learn basic rules and habits from parents at home by having positive relationship with mothers, getting appropriate educative instruction, having proper autonomy and obtaining positive assessment from their mothers, rather than strict restriction or bluff, can adapt themselves to childcare centers with no difficulty.

본 연구는 영아와 어머니의 배경변인에 따라 어머니의 양육태도에는 어떠한 차이가 있으며 어머니의 양육태도와 영아의 기질 및 조화적합성이 보육시설에서의 적응에 어떠한 영향과 요인들 간의 미치는 상대적 영향력은 어떠한지를 알아보는 데 목적이 있다. 이를 위한 연구대상은 현재 서울과 경기도 및 제주특별자치도 지역에 소재한 총 8개 보육시설에 재원중인 만2세 영아 165명과 어머니, 그리고 보육시설에서의 영아의 담임교사들을 대상으로 실시하였다. 연구결과 영아의 성별과 출생순위, 보육경험과 하루 평균 보육시설 이용시간, 그리고 어머니의 연령, 어머니 직업의 배경변인에는 차이가 없으나 어머니의 교육수준, 가정의 윌 평균 수입과 어머니의 주당 근로시간(일주일)에 따라 어머니의 양육태도는 차이가 있고, 보육시설 적응에 미치는 영향은 어머니의 통제적 태도와 긍정적 태도 그리고 영아의 규칙적 기질이었으며 보육시설에서의 전체적응에 미치는 상대적 영향력은 어머니의 통제적 태도와 긍정적 태도로 나타났다. 즉 어머니의 통제적 태도, 긍정적 태도가 높을수록 보육시설 전체 적응력이 높아지는 것을 알 수 있다. 이러한 연구결과는 어머니가 자녀를 엄격하게 통제하거나 자녀행동에 대해 통제하고자 하는 강한 엄포 분위기를 조성하기보다는 어머니가 자녀와 긍정적인 관계를 맺으며 개개 자녀에게 맞는 규칙과 훈육 및 적절한 통제성을 제시하여 자녀에 대해 긍정적으로 평가하는 양육태도로서 영아가 가정에서 어릴 적부터 부모로부터 긍정적 모자관계 형성을 통해 옳고 그름의 적절한 통제와 규칙과 규율을 배우면서 기본생활의 습관화 교육을 받은 자녀가 보육시설에서도 적응에 어려움이 없다는 의미로 해석 할 수 있다.

Keywords

References

  1. 구수연. (2004). 영아의 어린이집 적응과정에 관한 연구. 중앙대학교 대학원 박사학위논문.
  2. 권일선. (1995). 어머니의 자아개념 및 양육태도가 유아의 유치원 적응에 미치는 영향. 계명대학교 교육대학원 석사학위논문.
  3. 김기홍. (2009). 어머니의 양육태도와 유아의 기절 및 조화적합성이 보육시설적응에 미치는 영향. 중앙대학교 사회개발대학원 석사학위논문.
  4. 김영숙. (1988). 부모의 양육태도와 아동의 정서적 부적응 행동에 관한 연구. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  5. 서소정. (2009). 영아의 보육기관적응행동에 영향을 미치는 요인에 관한 연구: 영아발달, 기질, 교사-영아간의 상호작용, 어머니의 양육 및 보육선념과 적응 지원 전략을 중심으로. 미래유아교육학회지, 16(4), 259-288.
  6. 서주현. (2009). 유아의 기질, 어머니의 양육태도와 조화적합성이 유아의 지적능력에 미치는 영향. 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  7. 송진숙, 권희경. (2003). 유아교육기관에서의 유아의 적응과 유아의 사회적 능력 및 문제행동에 대한 연구. 열린유아교육연구, 8(3), 207-225.
  8. 원영미. (1990). 유아의 기질 및 그 관련변수와 유치원아동의 적응과의 관계. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.
  9. 유안진, 서봉연. (1982). 인간발달. 서울대학교 출판부.
  10. 유영희. (1979). 부모양육행동에 대한 인지와 그 자녀의 적응. 경북대학교 교육대학원 석사학위논문.
  11. 이주리, 이종인. (2008). 어머니의 수용-거부와 양육스트레스 및 양육경험: 양육경험의 중재효과 탐색. 놀이치료연구, 12(2), 17-27.
  12. Buss, A, & Plomin, R. (1984). A temperament : Early childhood personality traits. Hillsdale, N. J. : Lawrence Erlbaum.
  13. Chess, S. & Thomas, A (1998). Goodness of fit: Clinical applications from infancy through adult life. Philadelphia: Brunner/Mazel.
  14. Hurlock, E. B. (1978). Child development(6th ed.). 지역:McGraw-Hill.
  15. Schaefer, E. S., Bell, R. Q., & Bayley, N. (1959). Development of a maternal behavior research instrument. The Journal of Genetic Psychology, 95, 83-104. https://doi.org/10.1080/00221325.1959.10534247
  16. Smith, P. (1990). Maternal sensitivity and patterns of infant-mother attachment. Child Development, 59, 1097-1101.
  17. Thomas, A, Chess, S., & Birch, H. (1968). Temperament and behavior disorders in children. N. Y. : New York University Press.
  18. Thomas, A & Chess, S. (1977). Temperament and development. N.Y. : Brunner , Maxel.
  19. Thomas, A & Chess, S. (1983). Temperament and parent-child interaction. In W. Damon(Ed.). Social and personality development. N.Y. : W. Norton & Company.
  20. Windle, M. & Lerner, R. M, (1986). Reassessing the dimension of temperamental individuality across the life span : The revised Dimensions of Temperament Survey(DOTS-R). Journal of Adolescent Research, 1(2), 213-230. https://doi.org/10.1177/074355488612007