Analysis on Stage of Concern of Practical Training Teachers About the Instructional media during the Child Care Practice

실습교사의 교수매체에 대한 관심도 분석

  • 강문숙 (동의과학대학 사회복지과) ;
  • 박철수 (부산대학교 교육학과)
  • Received : 2010.04.30
  • Accepted : 2010.06.15
  • Published : 2010.06.30

Abstract

The purpose of this study is to analyze the case in which we can identify how the SoC of Practical training teachers about the instructional media changes and why these change appears during the child care practice when we assumpt that for Practical training teachers to use the instructional media is that they participate in change during child care practice. In case A, the SoC moves from Stage 0 to Stage 1, Stage 6. In case B, the SoC moves from Stage 0 to Stage 2. In case C and D, the SoC of the Practical Training Teachers are not changed. Above this, we identify the SoC of Practical training teachers. Case A and B change the SoC, but Case C and D does not change the SoC after child care practice. We identify that the reason why there are differences is that according to (1) the training of the perception of practical training teachers, curriculum, knowledge related to instructional media before child care practice, and (2) time, the SoC of practical training teachers about instructional media is changed. In the end, we make a suggestion for the following research. First, a comparative study will be made of other students of the department for child care in the same college or other college. Second, we need to make a study for analyzing SoC profile after supporting instructional assistances.

본 연구는 실습교사의 교수매체에 대한 관심도를 분석하는 연구로써 교수매체에 대한 관심이 보육실습이라는 과정 속에서 어떻게 변화하는지를 확인하고, 그 결과를 토대로 분석하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해서 B대학 보육관련학과 실습을 실시하는 실습교사 16명을 대상으로 보육실습 전 1차 설문 후, 교수매체 관련 지식에 대한 교육을 실시하고, 실습을 다녀온 후 2차 관심도 조사를 하였다. 연구에서 질적인 부분을 찾아보고자 관심도 전후검사를 마친 실습교사 중 4명을 대상으로 면담하였다. 연구결과, 실습을 거치면서 교수매체에 대한 각 개인의 관심이 어떻게 변화하는지를 확인할 수 있었으며, 교수매체에 대한 관심 변화가 있었던 경우와 크게 변화하지 않았던 사례도 있었다. 이러한 차이는 첫째, 실습교사들이 대학에서 보육실습 전 오리엔테이션이나 보육실습생의 자각, 보육과정, 교수매체관련 지식에 대한 사전교육에 따라서 교수매체에 대한 관심도 변화한다는 것을 알 수 있었다. 둘째, 교수매체에 대한 각 개인의 관심도는 실행이 진행됨에 따라 관심도 점차 높게 나타남을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. 강송아 (2004). 유치원교사 교유과정 관심도에 따른 유치원교육과정 운영실태조사: 부산지역을 중심으로. 신라대학교 교육대학원 석사학위논문.
  2. 강신복, 문호준 (1996). 현행 체육교육과정에 대한 현직 교사의 관심도 분석. 한국체육학회지, 35(4), 348-358.
  3. 김미라 (2007). 유아예절교육을 위한 교육프로그램 개발 및 교수매체 연구. 미래유아교육학회지, 14(4), 475-501.
  4. 김상윤, 최진원, 조채영, 권미량, 조정아, 차영숙, 최숙연 (2007). 유아 교수매체 및 교수공학. 서울: 청목출판사.
  5. 김지영 (2000). 보육교사의 보육실습에 대한 실태 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  6. 김재헌 (1997). 체육교육과정에 대한 교사의 관심도와 활용도 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  7. 박남숙, 전신숙 (1999). 교수매체에 대한 유아 반응에 관한 실험연구 -컴퓨터 CD-ROM과 동화책과의 비교- 영유아교육연구, 2(1), 89-106.
  8. 박숙희, 염명숙 (2007). 교수-학습과 교육공학. 서울: 학지사.
  9. 박지완 (2001). 유아교육 및 보육실습 실태와 실습생의 인식조사. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
  10. 부성숙 (1999). 유치원 교육과정에 대한 교사들의 관심도와 활용수준. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  11. 서동숙 (2004). 제6차 유치원교육과정에 대한 교사의 관심과 실행에 관한 연구: 강원지역을 중심으로. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.
  12. 오선영, 이옥임 (2006). 예비유아교사의 현장적응의 변화과정 연구. 한국보육학회지, 6(2), 139-156.
  13. 유혜령 (1998). 교수매체 환경과 유아의 경험양식에 관한 현상학적 연구.자유선택활동을 중심으로. 유아교육연구, 18(1), 131-152.
  14. 윤희경 (2007). 전문대학 유아교육과 실습생이 보육실습에서 경험한 갈등 분석. 영유아교육연구, 10, 33-54.
  15. 이순자 (2008). 예비보육교사의 학과만족 및 보육실습에 관한 연구. 대구보건대학논문집, 28, 485-497.
  16. 이은화, 배소연, 조부경 (1997). 유아교사론. 서울: 양서원.
  17. 이훈희 (2007). 보육교사의 표준보육과정 인식과 운영실태. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  18. 조부경, 배소연, 윤기영 (1995). 4년제 유아교사양성대학의 교육실습에 대한 인식 및 요구조사연구. 교육학연구, 33(1), 367-398.
  19. 정원주 (2008). 보육교사의 인권에 대한 관심도가 인권상황 지각 수준에 미치는 영향. 한국유아교육-보육행정연구, 12(4), 169-187.
  20. 정재선 (1989). 학교장의 변화촉진 지도성 유형과 교사의 혁신 관심과의 관계 연구. 충남대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  21. 진성원, 박윤식, 육동원, 신정택 (2008). 수준별 수업에 대한 체육교사의 관심도 및 실행형태 연구. 체육과학연구, 19(2), 125-144.
  22. 최진영 (1995). 교육과정에 대한 교사들의 관심도, 실행형태 및 실행수준의 관계. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  23. 한순화 (2009). 표준보육프로그램에 대한 관심 및 활용도. 경희대학교 대학원 석사학위논문.
  24. 홍혜경 (2002). 유아교수매체로서의 인터넷 활용에 관한 이론적 탐색. 유아교육학논문, 6(2), 93-113.
  25. Darr, A D. (1985). Factors affecting the implementation of a new curriculum by classroom teachers. Paper presented at annual meeting of western Educational Research. Chicago; IL. 267-514.
  26. Fuller, Frances F., Parsons, Jane S. and Watkins, James E. (1974). Concerns of teachers: research and reconceptualization. the Annual Meeting of the American Educational Research Association(59th, Chicago, Illinois, April 1974).
  27. Hall, Gene E., George, Archie A, and Rutherford, William L. (1977). Measuring stages of concern about the innovation: a manual for use of the SoC Questionnaire, Texas: The University of Taxas.
  28. Hall, Gene E. and Hord, Shirley M. (2001). Implementing change: patterns, principles, and potholes, Massachusetts : Allyn and Bacon.
  29. Hord, S. M.. Rutherford. W. L.. Huling-Austin and Hall, G. E. (1987). Taking Charge of Change.
  30. Kimpston, R. D. (1983). Curriculum fidelity and implementation tasks emplolyed by teachers. Montreal Canada: The annual meeting of the American Educational research Association. 271-476.