The development of a mentoring program assisting freshmen belonging to the early childhood education in three year college to adapt to their major

3년제 유아교육과 신입생의 학과 적응을 위한 멘토링 프로그램 개발

  • 서혜정 (제주한라대학 유아교육과) ;
  • 원계선 (제주한라대학 유아교육과) ;
  • 임진형 (제주한라대학 유아교육과)
  • Received : 2010.04.30
  • Accepted : 2010.06.09
  • Published : 2010.06.30

Abstract

The purpose of this study is to develop a mentoring program to assist freshmen who are part of the early childhood education in three year college in order to help them adjust to the major. Focus group interviews were conducted to find the difficulties that freshmen have experienced in adapting to their major. Afterward, the data was collected through brainstorming and questionnaires to find the solutions to their problems. The results showed that the troubles freshmen experienced were grouped into intrapersonal, interpersonal, and support system problems. In order to help these freshmen, it is needed to reduce their difficulties and to offer an informational guide which consist of the contents to adapt them to their college life. The mentoring program for freshmen of the early childhood education In three year college have consisted of the guides helping the troubles of adaptation to their major and the information needed to freshmen. The program has 8 sessions and it's contents were categorized into a time management, an academic activity, a social relationship development, a career and employment preparation and an extracurricular activity.

본 연구의 목적은 3년제 유아교육과 신입생의 학과 적응을 돕기 위한 멘토링 프로그램을 개발하는 것이다. 신입생의 학과 적응에 대한 어려움의 목록을 추출하기 위해 focus group 인터뷰를 하였다. 이후, 신입생의 학과적응을 도와주기 위한 방법에 대해 학년별로 브레인스토밍과 서술식 질문지로 자료를 수집하였다. 연구결과, 3년제 유아교육과 신입생의 어려움은 개인 내 어려움, 대인간 어려움, 지원체계에 대한 것이었다. 신입생의 어려움을 돕기 위해서는 신입생 겪는 어려움을 해소시키는 것과 그들의 대학생활 적응을 돕기 위한 정보 안내가 필요하였다. 3년제 유아교육과 신입생의 학과적응을 위한 멘토링 프로그램은 신입생이 겪는 학과 적응의 어려움 해소를 위한 내용과 신입생에게 필요한 정보 안내에 대한 내용으로 구성되었다. 프로그램은 총 8회기로 구성되었으며, 그 내용은 시간 관리, 학업 활동, 사회적 관계 형성, 진로 및 취업 준비, 교과 외 활동으로 범주화할 수 있었다.

Keywords

References

  1. 권혜진 (2001). 유치원 초임교사와 경력교사의 협력적 멘토링 적용 연구. 성신여자대학교 석사학위 논문.
  2. 김남연, 류혜숙 (2007). 3년제 유아교육과 신입생들의 대학생활 적응 과정의 어려움. 유아교육논문집, 11(4), 363-387.
  3. 김병찬 (2003). 전문대학생의 대학생활 적응에 관한 연구. 홍익대학교 석사학위논문
  4. 김성경 (2003). 대학신입생의 스트레스와 학교 적응에 관한 연구. 청소년학연구, 10(2), 215-237.
  5. 김은영 (1993). 대학생의 심리적 독립과 사회적 적응에 관한 연구. 이화여자대학교 석사학위논문.
  6. 김정주, 장정애 (2007). 실습기간동안 이-멘토링 과정에서 나타난 예비교사의 경험과 변화과정 연구. 열린유아교육연구, 12(6), 69-97.
  7. 김지응 (2008). 대학생들의 멘토링 기능이 대학생활적응과 만족에 미치는 영향: 외식전공 학생들의 Mentor에 대한 신뢰에 따른 차이비교를 중심으로. 외식경영학회, 11(2), 77-101.
  8. 박성미 (2006). 대학생을 위한 멘토링 기능 측정도구 개발 및 타당화 연구. 수산해양교육연구, 18(1), 49-57.
  9. 서현, 송선화 (2010). 유아교육과 신입생의 대학생활 적응에 관한 연구. 열린유아교육연구, 15(1), 361-391.
  10. 송정원, 이현정, 이대균 (2007). 2, 3년제 대학 유아교육과 신입생의 학과 적응과정의 질적 고찰: 신입생이 인식하는 학과의 문화적 특성을 중심으로. 열린유아 교육연구, 12(2), 375-401.
  11. 신은숙, 김현덕, 민무숙 (1995). 대학생들의 학교생활 적응에 관한 연구. 학생생활연구, 2, 45-92.
  12. 신현정, 유형근, 조용선 (2007). 전문계 고등학교 부적응학생의 학교적응력 향상을 위한 진로멘토링 집단상담 프로그램 개발. 학습자 중심교과교육연구, 7(2), 189-206.
  13. 안지연, 임희경 (2002). 여대생의 대학생활 적응. 한국생활과학회지, 14(1), 233-239.
  14. 이가은 (2005). 경력-초임 유아교사간의 협력적 멘토링 과정연구. 숙명여자대학교 석사학위 논문.
  15. 이성희 (2006). 멘토링 프로그램이 3년제 간호대학생의 대학생활 적응과 자아존중감에 미치는 영향. 간호행정학회지, 12(2), 247-254.
  16. 이숙정, 유지현 (2008). 대학생의 학업 및 진로스트레스와 대학생활 적응의 관계에 대한 자기효능감의 매개효과. 교육심리연구, 22(3), 589-607.
  17. 장원섭, 김선희, 민선향, 김성길 (2002). 일의 세계로의 원활한 이행을 위한 대학생 멘토링 요구조사. 연세교육연구, 15(1), 99-118.
  18. 장원섭, 김선희, 민선향, 김성길 (2002). 대학에서의 직업교육 활성화를 위한 멘토링 시스템모형개발. 한국직업능력개발원.
  19. 전미진 (2003). 학교부적응 학생의 적응력 향상을 위한 멘토링프로그램 효과성에 관한 연구. 부산대학교 석사학위청구논문.
  20. 정명화, 신경숙, 박성미 (2005). 전문대학생의 학과적응 증진을 위한 멘토링 프로그 램 효과. 교육학연구, 43(1), 1-24.
  21. 조형숙, 김현주 (2005). 유아교사를 위한 집단 멘토링의 의미 탐색. 미래유아교육학회지, 12(1), 227-263.
  22. 한정아, 심홍섭 (2005). 대학생의 자아분화, 부정적 기분 조절 기대치 및 스트레스대처방식 . 상담 및 심리치료, 17(4), 965-981.
  23. 홍은경 (2004). 유치원 초임교사를 위한 멘토링(Mentoring)과정. 중앙대학교 일반 대학원 박사학위 논문.
  24. 황상하 (1995). 대학생의 스트레스 및 대처방식과 대학생활 적응과의 관계. 연세 대 교육대학원 석사학위 논문.
  25. Creswell, J. W. (2010). Qualitative inquiry & research design: choosing among five approach, 질적 연구방법론: 다섯 가지 접근(조흥식, 정선욱, 김진숙, 권지성 옮김). 서울: 학지사(원판 2007).
  26. Strauss A. & Corbin J. (1990). Basics of qualitative research : Grounded theory procedures and techniques. Newbury Park, CA : Sage