중.고등학교 기술과 담당 교사의 직무만족과 교직몰입에 미치는 욕구 요인의 영향 -광주, 전남지역 중등교사를 중심으로-

The Influence of Intrinsic and Extrinsic Factors on Technology Teachers' Job Satisfaction and Commitment - Centered on Secondary Teachers in Gwangju and Jeon-Nam -

  • 장내찬 (대불대학교 교육대학원) ;
  • 고흥 (대불대학교 교육대학원) ;
  • 고영춘 (대불대학교 교육대학원) ;
  • 모귀석 (대불대학교 기술교육과)
  • Jang, Nae-Chan (Graduate School of Education of Daebul University) ;
  • Kou, Heung (Graduate School of Education of Daebul University) ;
  • Ko, Young-Chun (Graduate School of Education of Daebul University) ;
  • Mo, Gui-Suk (Dept. of Technology Education of Daebul University)
  • 투고 : 2010.07.30
  • 심사 : 2010.09.15
  • 발행 : 2010.09.30

초록

과학기술교육의 수월성을 높이기 위해 기술과 담당 교사들의 역할이 매우 긴요하다는 인식 아래 이 연구는 내재적, 외재적 요인이 광주, 전라남도 소재 중 고등학교 기술과 담당 교사의 직무만족과 교직몰입에 미치는 영향을 분석하였다. 수집된 자료를 SPSS 통계 프로그랩을 통해 유의도 수준 p<.05 혹은 그 이상에서 다중회귀분석하였다. 교사들의 교직만족도는 M = 3.91, 교직몰입도는 M=3.69 이었다. 그들의 교직 만족에 대한 5개의 내재적 요인-성취, 일 자체, 책무성, 인정, 성장 가능성 등과 5개 외재적 요인-직업안정, 직무환경, 보수, 감독기술, 인간관계 등의 통합적 영향력은 R=.717, $R^2$=.515로 나타났으며 모두 유의하였다. 위 10개 요인들의 통합적 작용은 교사의 직무만족의 변화량에 대하여 51.5% ($R^2$=.515)의 설명력을 가지고 있었다. 이들 중, 보수가 가장 중요했고 다음이 성취였다. 이들의 통합이 교사들의 교직몰입에 미치는 영향을 분석한 결과, R=.785, $R^2$ =.616은 유의하였다. 통합은 교직몰입의 변화량에 대하여 61.6% ($R^2$=.616)의 설명력을 가지고 있었다. 요인별 중요성에서는 성취가 가장 높았고 책무성은 다음이었다. 10개 요인의 복합 투입량을 높이면 교사들의 교직만족과 교직몰입은 높아질 수 있다. 특히 보수와 성취도를 높여주는 것이 교직만족도 향상에, 그리고 성취와 책무성을 높이는 것은 교직몰입에 상대적으로 더 효과적이다. 본 연구는 광주와 전남의 중 고등학교 기술과 담당 교사들을 대상으로 했기 때문에 연구결과를 전국적으로 혹은 타 분야 담당 교사들에게 일반화하는 데는 한계가 있다.

The purpose of this study was to investigate the influences of 5 intrinsic and 5 extrinsic factors on technology teachers' job satisfaction and commitment. The collected data from 108 technology teachers in Gwangju city and Jeolla Nam-do, were analyzed and tested at p<.05 or more by using Multiple Regression through SPSS program. The levels of the teachers' job satisfaction and commitment were respectively M=3.91 and M=3.69 at Likert scale. Among 5 intrinsic and 5 extrinsic factors, other factors except for two factors-work environment and salary were, even if a little, satisfied to the teachers. They were more satisfied with the intrinsic factors than the extrinsic. $R^2$=.515 was found between teachers' job satisfaction and the combination of 10 factors-achievement, work itself, responsibility, opportunity for growth, recognition, job safety, work environment, salary, supervision skill, human relation. $R^2$=.616 was between teachers' commitment with the combination of the factors. The combinations were respectively accountable for 51.5% of the job satisfaction change and for 61.6% of the commitment change. The relative importances of the factors were salary first, achievement second and others not for the job satisfaction, and achievement first, opportunity for growth second and others not for the commitment. The generalization of the above results is limited to improving technology teachers' job satisfaction and commitment at the secondary level in Gwangju city and Jeolla Nam-do.

키워드

과제정보

연구 과제 주관 기관 : 대불대학교

참고문헌

  1. 김형균.이용환(1999). 교사의 조직몰입과 관련변인. 직업교육연구, 18(2), 133-147.
  2. 손경애.고종욱(2007). 교사의 직무 스트레스와 직무 만족 및 조직 몰입의 관계에서 사회적 지원의 조절효과. 교육행정학연구, 25(4), 73-94.
  3. 양춘희.권용만(2005). 직무스트레스에 따른 조직몰입과 직무만족: 고용 형태에 따른 조절 효과를 중심으로. 관광연구저널, 19(3), 229-241.
  4. 장내찬(2004). 교사의 직무동기 유발에 미치는 내.외적 보상 요인의 영향. 한국교원 교육연구, 21(2), 27-43.
  5. 정래찬(2009). 교육행정 및 교육경의 이해. 서울: 태영출판사.
  6. 정윤길(2002). 지방공무원의 직무만족과 성과에 대한 역할스트레스와 멘토링의 역할. 한국지방자치학회보, 14(3), 85-103.
  7. Allen, N. J., & Meyer, J. P. (1990). The Measurement and Antecedents of Affective, Continuance, and Normative Commitment to the Organization. Journal of Occupational Psychology, 63, 1-18. https://doi.org/10.1111/j.2044-8325.1990.tb00506.x
  8. Buchanan II, B. (1974). Building Organizational Commitment: The Socialization of Managers in Work Organizations. Administrative Science Quarterly, 19, 533-546. https://doi.org/10.2307/2391809
  9. Glickman, C. (1991). Pretending not to Know What We Know. Educational Leadership, 48(8), 4-10.
  10. Greathouse, B., Moyer, J. E., & Rhodes, E. (1992). Suggestions from the Sunbelt: Increasing K-3 teachers' Joy in Teaching. Young Children, 47 (3), 44-46.
  11. Gurin, G., Veroff, J., & Feld, S. (1960). American View Their Mental Health. New York: Basic Books.
  12. Hackman, J. R., & Oldham, G. R. (1975). Development of the Job Diagnostic Survey. Journal of Applied Psychology, 60(2), 159-170. https://doi.org/10.1037/h0076546
  13. Hartzell, G., & Winger, M. (1989). Manage to Keep Teachers Happy. The School Administrator, 46(10), 15-39.
  14. Herzberg, F., Mausner, B., & Snyderman, B. (1959). The Motivation to Work. New York: John Wiley & Sons.
  15. Hrebiniak, L. G. (1974). Effect of Job Level and Participation on Employee Attitudes and Perception of Influence. Academy of Management Journal, 71, 649-662.
  16. Hrebiniak, L. G. and J. A. Alutto(1972), Personnel and Role-Related Factors in the Development of Organizational Commitment, Administrative Science Quarterly, 17. 555-572. https://doi.org/10.2307/2393833
  17. Maslow, A. H. (1970). Motivation and Personality(2nd ed.). New York: Harper & Row.
  18. Mathieu, J. E., & Farr, J. L. (1991). Further Evidence for the discriminant Validity of Measures of Organizational Commitment, Job Involvement, and Job Saisfaction. Journal of Applied Psychology, 76, 127-133. https://doi.org/10.1037/0021-9010.76.1.127
  19. Mathieu, J. E., & Zajac, D. M. (1990). Attitudes and Meta-Analysis of the Antecedents, Correlates, and Consequences of Organizational Commitment. Psychological Bulletin, 108, 171-194. https://doi.org/10.1037/0033-2909.108.2.171
  20. Milkovich, George T., & Boudreau, John W. (1991). Human Resource Management. MA: Richard D. IRWIN, Inc.
  21. Miner, J. B. (2002). Organizational Behavior: Foundations, Theories, and Analyses. New York: Oxford University Press.
  22. Mowday, R. T., Porter, L. W., & Steers, R. M. (1982). Employee-Organization Linkages: The Psychology of Commitment, Absenteeism, and Turnover. Porter (eds.), Annual Review of Psychology, 30, 417-452.
  23. Organ, D. W., & Bateman, T. S. (1991). Organizational Behavior in Education. NJ: Prentice Hall Inc.
  24. Owens, R. G. (1991). Organizational Behavior in Education. Englewood Cliffs. NJ: Prentice-Hall, Inc. New York: Academic Press.
  25. Salancik, G. R. (June 1975). Interaction Effects of Performance and Money on Self-Perception of Intrinsic Motivation. Organizational Behavior and Human Performance, 339-351.
  26. Savage, R. M. (1967). A Study of Teacher Satisfaction and Attitudes: Causes and Effects. Unpublished Doctoral Dissertation, Auburn, University.
  27. Schmidt, G. L. (1967). Job Satisfaction among Secondary School Administrators. Journal of Administration Quarterly, 12, 68-86을 인용한 남정걸 (2003). 교육행정 및 교육경영. 서울: 학지사, 166.
  28. Sergiovanni, T. J. (1967). Factors What Affect Satisfaction and Dissatisfaction of Teachers. Journal of Educational Administration, 5, 66-82를 인용한 남정걸(2003). 교육행정 및 교육경영. 서울: 학지사, 166.
  29. Steers, R. M. (1977). Antecedents and Outcomes of Organizational Commitment. Administrative Science Quarterly, 22, 46-56. https://doi.org/10.2307/2391745
  30. Steers, R., Mowday, R., & Porter, L. (1982). Employee-Orientation Linkages: The Psychology of Commitment, Absenteeism, and Turnover. New York: Academic Press.
  31. Watson, A. J., Hatton, N. G., Squires, & Soliman, I. K. (1991). School Staffing and the Quality of Education: Teacher Adjustment and Satisfaction. Teaching and Teacher Education, 7(1), 63-77. https://doi.org/10.1016/0742-051X(91)90058-W
  32. Wickstrom, R. A. (1971). An Investigation into Job Satisfaction among Teachers. Unpublished doctoral dissertation, University of Oregon.