The Analysis of multiple intelligences of the mathematical gifted children and their parents

초등 수학영재와 학부모의 다중지능에 관한 비교 분석

  • Ryu, Sung-Rim (Department of Mathematics Education, Daegu National University of Education)
  • Received : 2010.09.01
  • Accepted : 2010.09.28
  • Published : 2010.09.30

Abstract

The purpose of this study is to analyze the strength and weakness of intelligences appeared by the profile of multiple intelligences of the mathematical gifted children and their parents. The subjects of this study were 73 students and 73 their parents from D-Education Center for Gifted Children. Their multiple intelligences were measured by a self-scaling test of Korean-Multiple Intelligence Development Assessment Scale, at July in 2009. The conclusions of this study are as follows: The strengths of multiple intelligences of the gifted children in mathematics are logical-mathematical intelligence, intrapersonal intelligence. And, the weakness of multiple intelligences of the gifted in elementary mathematics is bodily-kinesthetic intelligence. This result is similarly in their parents' self-scaling test of KMIDAS. Therefore, formal educational curriculum of the gifted in elementary mathematics is required which can stimulate all kinds of intelligences.

다중지능은 지능을 이해하는 대안적인 방법으로서, 최근에는 다중지능을 이용하여 영재들의 특성을 파악하고 판별하는데 활용하려는 움직임이 늘어나고 있다. 본 연구에서는 이러한 추세에 따라 초등 수학영재의 다중지능파 부모가 생각하는 영재 자녀의 다중지능에 대해 7가지 영역에 대한 다중지능 검사지를 통해 어떤 양상이 나타나는지 비교해 보는 것이다. 영재와 부모를 통해 검사한 결과는 모두 논리-수학적 지능과 개인이해 지능은 강점이고, 신체-운동 지능은 약점으로 나타났으며, 나머지 지능은 중간 정도로 나타났다. 또한 각 지능별 요소에 대해 선호도를 알아본 결과 영재와 학부모가 생각하는 각 문항별 선호도도 거의 유사하다는 것을 알 수 있었다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 대구교육대학교

References

  1. 곽정훈 (2008). 다중지능 적용 교수. 학습전략을 통한 곱셈 개념 지도에 관한 연구. 대구교육대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  2. 김주현 (2000). 과학영재의 다중지능 분석. 연세대학교 대학원 석사학위 논문.
  3. 김현진 (1999). 다중지능 측정도구의 타당화 연구. 서울대학교 대학원 석사학위 논문.
  4. 류성림 (2004). 초등 수학영재의 다중지능 분석에 관한 연구. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 43(1). 35-50.
  5. 서울대학교교육연구소 (1996). 종합적성. 진로진단검사 활용안내서. 서울:대교.
  6. 송인섭 외 (2001). 영재 교육의 이론과 방법. 서울: 학문사.
  7. 우동하 (2010). 관찰과 추천에 의한 영재교육 대상자의 판별. 대구: 대구교육대학교 부설교육연수원.
  8. 임청환 (2009). 다중지능. 과학. 수학교육 뉴스레터, 제27호. 1-10. 대구: 대구교육대학교 과학교육연구소.
  9. 전경원 (2000). 한국의 새천년을 위한 영재 교육학. 서울: 학문사.
  10. 정종진 (2001). 다중지능 사정(査定)에 대한 고찰. 초등교육연구논총, 17(1). 161-198. 대구: 대구교육대학교 초등교육연구소,
  11. 정황순 (2001). 창의성 계발 프로그램의 적용이 창의성, 정서지능 및 다중지능에 미치는 효과. 원광대학교 대학원 석사학위 논문.
  12. 한국교육개발원 (1997). 수학영재 판별 도구 개발 연구(II)-검사 제작 편. 수탁연구 CR 97-50. 서울:한국교육개발원.
  13. Armstrong, T. (1994). Multiple intelligences in the classroom. Association for Supervision & Curriculum Development. 전윤식.강영심 역(1997). 복합 지능과 교육. 서울: 중앙적성출판사.
  14. Gardner, H. (1983). Frames of mind: The theory of multiple intelligences. New York: Basic Books. 이경희 역(1993). 마음의 틀. 서울: 문음사.
  15. Gardner, H. (1993). Multiple intelligences: The theory in practice. New York: Basic Books. 김명희.이경희 역(1998). 다중지능의 이론과 실제. 서울: 양서원.
  16. Gardner, H. (2006). Multiple intelligences. New York: Basic Books. 문용련.유경재 역 (2007). 다중지능. 서울: 웅진씽크빅.
  17. Nelson, K (1997). Developing student's multiple intelligences. Unpublished document.
  18. Robinson, A., Shore, B. M., & Enersen, D. L. (2007). Best practical in gifted education. Prufrock Press, Inc. 이경화.김혜진.김옥분 역 (2008). 경험에 기초한 영재교육- 가정.교실.학교에서의 전략. 서울: 시그마프레스.
  19. Shearer, C. B. (1995). An investigation into the validity, reliability and clinical utility of the Hillside Assessment of Perceived Intelligences. Ph. D. Dissertation, The Union Institute.
  20. Sternberg, R. J. (1990). Metaphors of mind: Conceptions of the nature of intelligence. Cambridge, MA: Cambridge University Press.