Test-bed Operation for Nation-wide Interoperable Transportation Card

전국호환 교통카드를 위한 테스트베드 운영

  • 한호현 (한국해킹보안협회) ;
  • 지동목 (하이플러스카드(주) 파견 기술개발실) ;
  • 박하나 (서울여자대학교 컴퓨터학과) ;
  • 김혜현 (서울여자대학교 컴퓨터학과) ;
  • 김태희 (한국건설교통기술평가원) ;
  • 맹재환 (한국건설교통기술평가원) ;
  • 이기한 (서울여자대학교 컴퓨터학과)
  • Received : 2010.03.14
  • Accepted : 2010.09.03
  • Published : 2010.10.31

Abstract

In this paper, we describe the result of the test-bed on Nation-wide Interoperable Transportation System connected with Interoperable Traffic Information Collection System, which was developed by Korea Financial Telecommunications & Clearings, KOREAIL NETWORKS, HiPlusCard and Samsung SDS. we constructed Nation-wide Interoperable Transportation System on 4 downtown bus routes, 20 stations on line 1 subway, 2 stations of a train and 2 sections of the Honam highway in Gwangju and Interoperable Traffic Information Collection System in Seoul University IC Card Center. So we operated that by 480 Several staff were given a test card and asked to try it for about 6 months. This test-bed is for demonstrates the accuracy, safety and credibility of the Nation-wide Interoperability standard technology and it can be applied to all of transportation practically. When the staffs contact the card to Purchase terminal, the card performs transaction with Purchase SAM in the terminal, then transactions ara used to calculate in Settlement system and Interoperable Traffic Information Collection System. Through the test-bed, we examined this process and found unexpected problems happening during the test operation and have successfully solved them. In addition, the results of the test-bed let us know what additional improvement might be required for System. The successful run of the test-bed was verified by an evaluation of the test-bed staff and a public survey.

본 논문은 금융결제원 코레일네트웍스 하이플러스카드가 개발한 전국호환 교통카드 시스템과 삼성SDS가 개발한 호환 교통정보집계시스템을 연계하여 테스트베드를 구축하고 운영한 결과를 보여준다. 광주광역시에서 시내버스 4개 노선, 지하철 1호선 20개 역, 철도 2개 역, 호남고속도로 2개 구간에 전국호환 교통시스템을 구축하였고, 서울대 IC카드센터에 호환교통정보집계시스템을 구축하였다. 그리고 480명의 테스트요원에게 전국호환 테스트 카드를 배포하여 약 6개월 동안 테스트베드를 운영하였다. 이는 전국호환 교통카드 시스템과 호환 교통정보집계시스템에 적용한 전국호환 표준 기술이 실제로 전국 모든 대중교통수단에 적용 가능함과 호환성, 정확도, 안전성, 신뢰성 등을 검증하기 위함이다. 테스트요원이 테스트카드를 지불단말기에 접촉시키면, 지불단말기 안에 있는 지불SAM과 연동하여 거래를 수행하고, 거래 내역을 정산시스템에 송신하여 정산하며, 호환 교통정보집계시스템에 일부 거래 내역을 전송하여 집계한다. 테스트베드를 통해 이러한 과정을 살펴보고, 전국호환 표준 기술 적용 시스템 운영 중 나타나는 문제점이나 개선사항을 도출하여 이를 해결하였다. 그리고 테스트요원의 설문조사와 민원 사항을 통해 테스트베드의 성공적인 결과를 입증하였다.

Keywords

References

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