DOI QR코드

DOI QR Code

GIS 정보를 이용한 중학교 무시험 배정업무 기법

Assignment Scheme for Entering Middle School Using GIS

  • 김승목 (단국대학교 정보컴퓨터과학과) ;
  • 김승훈 (단국대학교 멀티미디어공학과)
  • 발행 : 2010.12.30

초록

중학교 무시험 배정업무를 위하여 자금까지 교사들은 매년 자신 학급의 학생들 거주지로부터 인근 중학교까지의 거리를 줄자나 자동차를 이용하여 수작업으로 측정해 왔다. 따라서 교사들의 업무 부담은 물론이고 수작업으로 측정한 거리의 신뢰도라는 문제가 발생한다. 또한 신뢰도가 다소 떨어지는 근거리에 의존한 배정은 공정성에도 문제를 일으킬 수 있다. 본 논문에서는 중학교 무시험 배정 업무를 위하여 오픈 소스 지반의 지리정보시스템을 구축하기 위한 기법을 제안한다. 구축된 GIS로부터 측정된 거리를 이용하여 기존 수작업으로 측정된 1근거리, 2근거리 학교들을 분석하였다. 분석결과 수작업으로 측정한 근거리 학교들에 상당한 오차가 있음을 확인하였다. 또한 GIS 정보환 이용하여 배정을 수행한 결과 기존의 수작업 측정에 의한 배정에 비하여 배정 중학교까지의 거리가 상당히 감소하였으며 배정의 공정성도 증가시젤 수 있음을 확인하였다.

Teachers have to measure the distance from their students' houses to neighboring schools manually by using ruler or driving cars every year. Not only it makes an significant overhead, but it also makes a problem of reliability of measured distance. The problem of fairness exists as well if measured distance is incorrect erroneously or deliberately. In this paper, we propose a scheme for constructing GIS and use its data for assigning students for entering middle schools without tests. We analyze the manually measured first and second nearest schools by using GIS data and confirm the measured distances have considerable errors. We also assign students based on the first and the second nearest school by using GIS. As a result, the distance to the assigned school reduced significantly and the fairness increases as well.

키워드

과제정보

연구 과제 주관 기관 : 단국대학교

참고문헌

  1. 2010/2011학년도 중학교 신입생 배정업무 지침, 경기도성남교육지원청, 2010.
  2. GIS 개념과 기법, 김성준, 김대식 공역, 시그마프레스, 2005.
  3. 표준/Open Source 기반의 GIS 구축 지침 개발에 관한 연구, 한국정보사회진흥원, 2006.
  4. A Survey of Open Source GIS, Paul Ramsey, Refractions Research Inc., 2007.
  5. FreeGIS.org : http://freegis.org
  6. OpenSourceGIS.org : http://opensourcegis.org
  7. GeoComm.com : http://www.geocomm.com
  8. Introduction to Algorithms T.H. Cormen, C.E. Leiserson, and R.L. Rivest, The MIT Press, 2009.
  9. pgRouting : http://www.pgrouting.org