Evaluation of In-vehicle Warning Information Modalities by Kansei Engineering

감성공학을 이용한 차내 경고정보 제공방식 평가

  • 박준영 (한양대학교 교통공학과) ;
  • 오철 (한양대학교 교통공학과) ;
  • 김명주 (한양대학교 교통공학과) ;
  • 장명순 (한양대학교 교통공학과)
  • Received : 2010.03.05
  • Accepted : 2010.04.24
  • Published : 2010.06.30

Abstract

Provision of in-vehicle warning information is of keen interest since it can be effectively used to prevent traffic accident on the road. This study evaluates the effectiveness of information provision modalities based on kansei engineering. Various warning information scenarios using different modalities are devised for the evaluation. Statistical data analysis techniques including factor analysis, correlation analysis, and the general linear model are used to assess the user's affect for information modalities. The evaluation result shows that the provision of visual information consisted of 'text and pictogram' leads to higher understandability. The combination of beep sound and voice message' was identified as a more effective modality for auditory warning. In addition, the red color for the blinking warning signal was preferred by users.

본 연구에서는 감성공학적 분석방법론을 이용하여 운전자가 감성적인 측면에서 효과적으로 반응할 수 있는 교통안전 경고정보 제공방식 도출을 위한 연구를 수행하였다. 교통안전 경고정보는 운전자에게 전방의 위험요소를 미리 알려주어 사고회피를 위한 적절한 반응을 유도하는 역할을 하며 네비게이션과 같은 차내단말기를 통해 제공될 수 있다. 경고정보는 정보 제공방식들의 조합으로 구성되며 9개 시나리오를 설정하고 두 번의 설문조사를 시행하였다. 의미미분법, 상관분석, 수량화I류 이론을 이용한 감성공학I류 분석방법을 통해 연구를 진행하였으며, 성별차이에 따른 운전자 감성특성을 분석하였다. 분석결과 성별차이에 따라 각 정보의 제공방식에 대해 운전자가 느끼는 감성정도가 전체적으로 차이가 나는 것으로 분석되었다. 제공방식의 조합은 '청각적 요소: Beep음+음성안내', '메시지창: Text+픽토그램', '배경점멸: 빨간색 점멸'이 운전자의 감성정도와 선호도가 높게 나타났다. 본 연구의 결과는 운전자의 감성특성을 고려한 효과적인 교통안전 경고정보 설계 및 제공을 위한 유용한 자료로 활용될 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. 박경수(2000), "감성공학 및 감각생리", 영지문화사.
  2. 박상명․이병주․남궁문(2006), "감성공학에 의한 운전자의 가로경관 평가요인 분석에 관한 연구", 대한교통학회지, 제24권 제3호, 대한교통학회, pp.125∼131.
  3. 박일동․지길용․임성빈․금기정(2004), "LISREL 모형을 이용한 조명색채별 감성공학적 터널 내부경관 연구", 대한교통학회지, 제22권 제4호, 대한교통학회, pp.97∼106.
  4. 손원표․박상명․강전용․노관섭(2010), "도로경관 평가를 위한 감성공학의 적용에 대한 연구", 제62회 학술발표회 논문집, 대한교통학회, pp.405∼410.
  5. 송태진․오철․오주택․이청원(2009), "In-vehicle 교통안전 경고정보 제공에 따른 운전자 반응특성 분석", 대한교통학회지, 제27권 제5호, 대한교통학회, pp.63∼74.
  6. 송태진․오철․오주택(2008), "실시간 교통안전 경고정보 제공을 위한 이용자 선호도 분석 연구", 대한교통학회지, 제27권 제4호, 대한교통학회, pp.7∼16.
  7. 오철․김준형․송태진․박준형․임희섭(2008), "실시간 교통안전 분석․평가 기술개발 3차년도 중간보고서", 교통체계효율화사업(U-safety 교통안전 감시 및 분석시스템 개발).
  8. 윤형건(1998), "감성과 감성공학의 개념도입을 위한 고찰", 디자인학연구집, 제3권 제1호, pp177∼187
  9. 이구형(1995), "감성공학과 사용자만족을 위한 제품개발", Industrial Engineering Magazine, 제2권 제1호, pp22∼25.
  10. 이동준․박준영․장명순․김정룡․강경우(2010), "감성공학을 이용한 스쿨존 보행자 신호등 디자인 요소 평가", 제62회 학술발표회 논문집, 대한교통학회, pp.129∼134.
  11. 이순요(1993), "감성공학의 기초와 응용", 인간공학회.
  12. 이순요(1998), "감성공학적 디자인 프로세스 시스템을 이용한 감성제품개발", 인간경영사.
  13. 이정희(2002), "인간공학 및 시스템공학", 선학출판사.
  14. 이학식․임지훈(2009), "SPSS 16.0 매뉴얼", 법문사.
  15. 李舜堯, 長町三生(1996), "感性人間工學", 養英閣.
  16. Campbell, J.L., Richman, J.B., Carney, C., and Lee, J.D(2004), "In-vehicle Display Icons and Other Information Elements Volume Ι: Guidelines", FHWA-RD-03-065.
  17. Chen-Fu Chen, Chung-Hsing Yeh, Yang- Cheng Lin(2009), "A Kansei Engineering Approach to Eco-product Form Design", International Association of Societies of Design Research 2009.
  18. Koji SUTO, Junyi ZHANG and Akimasa FUJIWARA(2008), "Effect of an In-vehicle Warning Information System on Driver's Behavior When They Approach a Large-Scale Crest-Shaped Intersection", Transportation Research Board 87th Annual Meeting.
  19. Mitsuo Nagamachi(2008), "Perspectives and the new trend of Kansei/affective engineering", The TQM Jounal, vol. 20, NO. 4, pp. 290∼298. https://doi.org/10.1108/17542730810881285
  20. Seikou YOKOYAMA, Shigekazu ISHIHARA, Mitsuo NAGAMACHI(2010), "Kansei Ergonomics applied to a toilet seat design", japan Ergonomics Society.