전통목조건축물 내부 구조의 3D 구현

3D Implementation of Wooden Structure System in Korea Traditional Wooden Building

  • 이강훈 (한성대학교 디지털 문화기술&콘텐츠학과) ;
  • 조세홍 (한성대학교 멀티미디어공학과)
  • 투고 : 2009.12.22
  • 심사 : 2010.01.07
  • 발행 : 2010.02.28

초록

본 논문은 우리나라의 대표적인 "문화 콘텐츠"인 전통목조건축물을 컴퓨터 및 멀티미디어 기술을 사용하여 보존, 복원하기 위한 방법론을 제시하고, 방법론에 따라 구현을 하였다. 디지털 콘텐츠로 구현하기 위하여 전통목조건축물의 디지털화 의미와 고려해야 할 요소를 정의하고 제작단계와 제작방법을 제안하였다. 또한, 제안한 방법을 사용하여 경복궁 근정전 및 창덕궁 인정전의 공포부분을 디지털로 제작함에 있어 목조건축의 건축 부재, 구조 및 단청 등을 고려하였다. 두 건물의 공포부분의 부재 수치 관계를 활용하여 하나의 전통목조건축물을 디지털화 하면 다른 전통목조건축물을 디지털화 할 수 있는 방법을 제시하였다. 본 논문의 또 다른 장점은 다른 문화유산 연구가 외부 구현에 중점을 두고 있는데 비하여 내부 구조의 관계성을 밝혀 보존, 복원에 활용할 수 있다는 것이다.

This paper presents the digitally implementable methods to preserve and restore the traditional wooden buildings, which are the typical "Korean Cultural Contents," by using computer and multimedia technologies. We first define the meaning of the digital implementation of Korean traditional wooden buildings and important points to be considered. In addition, we present the steps and methods for implementation. Furthermore, we considered wooden materials, structures and Danchung (patterns of paintings on the wooden pieces) in implementing of Gongpo (wooden structure system) for both Geunjeongjeon of Gyeongbok Palace and Injungjeon of Changduk Palace by using the presented methods. We present the mechanical method to digitally implement wooden buildings by using numerical ratios of Gongpo. The other advantage of this paper over the other studies, which focus on implementation of exterior of wooden buildings, is presenting the methods how to show the complicated relations of inner parts in Korea wooden buildings. Thus, it can be practically used in preserving and restoring Korean traditional wooden buildings.

키워드

참고문헌

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