Effectiveness Analysis of Improved Passing Method Considering Traffic Pattern on Climbing Lane

오르막차로 통행방법 개선에 따른 효과분석

  • 이의준 (한국도로공사 경남지역본부 기술처) ;
  • 박권제 (한국도로공사) ;
  • 한기환 (한국도로공사 기술심사처) ;
  • 백경민 (한국도로공사 기술심사처)
  • Received : 2010.02.17
  • Accepted : 2010.05.31
  • Published : 2010.06.15

Abstract

This study started from the problem recognition of climbing lane installed in Korea roads. Because design standards of climbing lane installed don't match traffic pattern of korean drivers, coefficient of utilization of climbing lane is low and merging section between climbing lane and main lane has traffic accident possibilities. For this, brand-new design standards developed from the present lane design criterion, taper lenghs, and traffic signs, then field adoption test was carried out to prove the effectiveness. As a result, coefficient of utilization of climbing lane and average traffic velocity in climbing section are improved and the economic analysis also shows that brand-new standards has high feasibility for low cost. In case of broad application to not only expressway but national and local road based on the study, it could be a significant contribution to traffic flow improvement.

본 연구는 현재 우리나라 도로에 설치되어 있는 오르막차로의 문제점에 대한 인지에서부터 시작되었다. 현재 적용하고 있는 오르막차로 설치기준은 운전자의 통행패턴이 고려되지 않아 이용률이 저조하고 합류부에 교통사고 발생 가능성이 있다. 따라서 오르막 구간의 차선설치 기준, 테이퍼 길이, 표지판 설치기준 등에 대한 연구를 수행하여 개선방안을 도출하였으며 효과검증을 위하여 고속도로에 시험적용을 하여 효과분석을 실시하였다. 그 결과 오르막차로 이용률 및 평균 통행속도가 향상되는 것으로 분석되었으며 경제성분석 결과 저투자 사업으로서 타당성이 매우 높은 것으로 분석되었다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 고속도로 전구간 뿐만이 아니라 국도, 지방도에도 확대 적용할 경우 교통흐름 개선에 크게 기여할 것으로 판단된다.

Keywords

References

  1. 국토해양부(2009), 도로의 구조.시설 기준에 관한 규칙 해설
  2. 한국도로공사 도로연구소(1992), 1992년 연구보고서 오르막차선 설치기준 및 운영방안 연구
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  4. 건설교통부(2006), 도로표지관련 규정집
  5. 건설교통부(2001), 도로용량편람
  6. 한국개발연구원(2008), 도로.철도 부문사업의 예비타당성조사 표준 지침 수정.보완연구(제5판)