DOI QR코드

DOI QR Code

Differences in Attitudes between Korean and Chinese University Students Learning Korean in Korea

한국 대학생들과 한국에서 한국어를 배우는 중국 대학생들의 태도 차이

  • Received : 2009.09.29
  • Accepted : 2010.02.17
  • Published : 2010.03.28

Abstract

The purpose of this study is to investigate whether there are differences in three attitudes-attitudes toward English learning, attitudes toward American, and attitudes toward American culture between Korean and Chinese university students learning Korean in Korea. The subjects are 211 students, who are 101 Korean and 110 Chinese. Gardner(1985)'s AMTB questionnaire was administered to measure the learners' attitudes. And the collected data were analyzed by t-test to examine the differences between two groups. The results of this study showed that there were statistically very significant differences in attitudes toward English learning and there were significant differences in attitudes toward American between two groups. But there were no differences statistically in attitudes toward American culture between two groups. To make better learning environment for English learners, the differences in other affective variables between two groups need to be studied.

본 연구의 목적은 한국 대학생들과 한국에서 한국어를 배우는 중국 대학생들의 세 가지 태도-영어 학습에 대한 태도, 미국인에 대한 태도, 그리고 미국 문화에 대한 태도-에 대한 차이를 알아보는 것이다. 연구대상은 한국 대학생 101명과 중국 대학생 110명으로 총 211명이다. 두 집단의 태도는 Gardner(1985)의 AMTB 설문지를 이용하여 측정하였다. 그리고 자료 분석은 두 집단 간 태도의 차이를 알아보기 위해 t검증을 실시하였다. 연구 결과 두 집단 간 영어 학습에 대한 태도는 통계적으로 매우 유의미한 차이가 있었으며, 미국인에 대한 태도에 있어서도 유의적인 차이가 발견되었다. 그러나 두 집단 간 미국 문화에 대한 태도는 통계적으로 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 향후 영어 학습자들의 더 나은 학습 환경을 위하여 두 집단 간 다른 정의적 변수의 차이에 대한 연구도 필요하다고 본다.

Keywords

References

  1. 이효웅, “한국 중.고등학생의 태도와 동기가 영어 학습에 미치는 영향”, 영어교육, 51,2, pp.3-34, 1996.
  2. 이효웅, 영어교육 태도, 동기 및 책략과 성취도와의 상관관계, 서울, 한국문화사, 1999.
  3. 이효웅, 오준일, "영어 학습태도와 능력간의 상관관계", 영어교육, 55, 4, pp.289-309, 2000.
  4. H. D. Brown, Principles of Language Learning and Teaching, 4th ed, New York, Longman, 2000.
  5. R. Ellis, 외국어습득론, 김윤경 역, 한국문화사, 1998.
  6. R. C. Gardner, The Attitude/Motivation, Test Battery: Technical Report, University of Western Ontario, 1985.
  7. R. C. Gardner and W. E. Lambert, Attitudes and Motivation in Second Language Learning, Rowley, MA., Newbury House, 1972.
  8. G. Hermann, "Attitudes and Success in Children's Learning of English as a Second Language: the Motivational vs. the Resultative Hypothesis,“ English Language Teaching Journal, 34,4, pp.247-254, 1980. https://doi.org/10.1093/elt/34.4.247
  9. R. Lado, Language Teaching, New York: McGraw-Hill, 1964.
  10. J. W. Oller, A. J. Hudson, and P. F. Liu, "Attitudes and Attained Proficiency in ESL: Sociolinguistics Study of Native Speakers of Chinese in the United States," Language Learning, 27, pp.1-27, 1977. https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1977.tb00289.x
  11. B. Spolsky, “Attitudinal aspects of second language learning,” Language Learning 19, pp.271-283, 1969. https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1969.tb00468.x
  12. E. B. Stewart, "School Structural Characteristics, Student Effort, Peer Associations, and Parental Involvement: The influence of school and individual-level factors on academic achievement," Education and Urban Society, 40,2, pp.179-204, 2008. https://doi.org/10.1177/0013124507304167