지역 산업수요와 지역이동 : 전문고 졸업생의 첫 일자리를 중심으로

Geographical Mobility of Vocational High School Graduates

  • 투고 : 2010.03.05
  • 심사 : 2010.05.24
  • 발행 : 2010.08.31

초록

취업 산업수요의 지역 범위 설정은 전문계고 교육과정 설계를 위한 선결요건이다. 시 도 교육청의 권한 구역을 기준으로 취업자의 약 38%가 지역 이동하여 첫 번째 직업을 가졌으며 상당수가 상업 계열을 졸업한 여성으로 제조업/전기 전자 직종에 취업하였다. 지역이동은 자격증과 같은 개인의 인적자본과 정(正)의 관계가 있었다. 지역이동의 임금효과는 기술수준이 높은 직업에 취업함으로써 얻은 간접효과보다는 지역이동의 직접효과였다. 성향점수 매칭 및 Rosenbaum(2002)의 민감도 분석을 활용한 결과는 지역이동의 유의미한 임금효과를 보였다.

Curricula relevant to labor market needs are often designed with the goals of individual employment and regional development at the forefront. This study provided information on regional scope by investigating the extent and determinants of the geographic mobility of vocational high school graduates and the effects of that mobility on first-job wage rates. Geographic mobility was defined as being employed in other provinces in which vocational schools were located. About 38% of graduates were employed in other provinces. Geographic mobility was positively related to gender and human capital such as health, course of study, vocational certificate, and job training. Mobility led to higher wage rates even after controlling for sample selection bias. The implication is that vocational high school curricula which focus excessively on provincial concerns may weaken a workforce's effectiveness.

키워드