The empirical study on combining mathematics and statistics into S/W and H/W curriculum

소프트웨어와 하드웨어 교육과정에서 수학/통계를 연계한 실증연구

  • 이승우 (서경대학교 소프트웨어학과)
  • Received : 2010.04.26
  • Accepted : 2010.06.21
  • Published : 2010.07.31

Abstract

This paper shows that mathematics and statistics are not only a necessity but a strategic element in contributing for the competitiveness of field of S/W and H/W. First, a survey was conducted to investigate the perceived importance of mathematics and statistics to the specialists of the field. Second, computer programming was implemented in university mathematics courses to understand the educational effect related to problem solving ability. Third, a educational case in which mathematics and statistics in S/W and H/W subject were combined was analyzed. Lastly, an effective plan for mathematics and statistics education in the field of S/W and H/W will be presented.

본 논문에서는 소프트웨어와 하드웨어 분야에서 수학/통계가 경쟁력 제고에 기여하는 필수도구뿐만 아니라 전략적 요소임을 보이기 위해서, 첫째 설문조사를 통하여 이 분야 전공자들의 수학/통계 중요도 인식을 조사해 보았고, 둘째 전공필수교과목인 대학수학에 컴퓨터 프로그래밍을 도구로 실제 교육현장에 적용해서 문제해결능력과 관련된 교육적 효과를 파악해 보았고, 마지막으로 이들 전공 교과목에 수학/통계를 연계한 교육 사례를 분석하였다. 또한 소프트웨어와 하드웨어 분야에서 수학/통계교육에 대한 효율적 운영방안을 제시하고자 한다.

Keywords

References

  1. 공학인증기준2005 (2006). 한국공학교육인증원.
  2. 김미량 (2002). 컴퓨터 프로그래밍 교육에 적용 가능한 효과적 교수방법의 탐색적 대안. <컴퓨터교육학회논문집>, 5, 1-9.
  3. 김진형, 이강혁 (2001). 문제해결 중심의 컴퓨터-소프트웨어 교과과정 제안. <정보과학회지>, 19, 6-11.
  4. 김진형 (2003). IT 인력양성의 현황과 개선 방향. <정보과학회지>, 21, 8-12.
  5. 박노진 (2009). 핵심 문항들을 활용한 모델링-강의 평가 자료를 활용한 사례연구. <한국데이터정보과학회지>, 20, 1075-1083.
  6. 이기훈 (2010). 강의평가의 타당성과 신뢰성에 관한 연구. <한국데이터정보과학회지>, 21, 87-98.
  7. Lee, S. W. (2008a). A study on IT fields applicable by smoothing technique in nonparametric statistics. Journal of Korean Data & Information Science Society, 19, 685-695.
  8. Lee, S. W. (2008b). A study on role of mathematics/statistics in IT fields. Journal of Korean Data & Information Science Society, 19, 1397-1408.