게임기반학습 활성화를 위한 교사의 인식 조사

An Analysis of Perceptions of Teacher for Game-Based Learning

  • 투고 : 2010.05.31
  • 심사 : 2010.08.09
  • 발행 : 2010.08.20

초록

본 연구의 목적은 게임을 활용한 학습이 교육현장에서 교수-학습을 지원하는 방법으로 활용되기 위해 교사들의 인식을 조사하여 분석하는데 있다. 이는 게임기반학습의 확산을 위한 중요한 지표로 활용할 수 있을 것이다. 본 연구의 결과를 종합해보면, 첫째, 교사들이 게임을 사용하는데 있어 교육과정과 관련된 학습주제와 내용을 지닌 게임을 찾는데 어려움이 있다는 것이다. 둘째, 학습자의 다양한 수준에 따른 게임 활용 수업을 준비하는데 많은 시간이 소요된다는 것이다. 셋째, 교사가 게임을 수업에 활용하기 위해 관련기관에서 다양한 정보와 지침을 제공해야할 필요가 있다는 것이다. 마지막으로, 행-재정적인 지원이 체계적으로 이루어져야할 필요가 있는 것으로 나타났다.

The purpose of this study is to analyze the teacher's perception about educational use of a game as a supportive method for teaching and learning process in the educational context. The result will be used as a good index to spread the game-based learning in the future. We have derived the following results through the investigation. Firstly, teachers have some limitation to get the topics and contents for game-based learning curriculum. Secondly, they were frequently required to design and arrange their teaching process by the level of learner's ability in the game-based learning. Thirdly, public institution has to supply various information and guideline for teachers to use the game-based learning. Finally, they demand systematic approach and executive and financial support to encourage the game-based learning.

키워드

참고문헌

  1. 한국게임산업진흥원, "대한민국게임백서". 2007.
  2. Claro, M, "VIDEO GAMES AND EDUCATION". Paper presented at the 29-31 OECD-CERI Expert Meeting on Video games and Education, Santiago de Chile, Chile, 2007.
  3. Garris, R., Ahlers, R., and Driskell, J, "Games, motivation, and learning: A research and practice model", Simulation & gaming, Vol. 33, No. 4, pp441-467, 2001.
  4. Hayes, E. "Gendered Identities at Play:Case Studies of Two Women Playing Morrowind", Games and Culture, 2(1), pp1-26, 2007.
  5. Squire, K., Barnett, M., Grant, J. M., & Higgiham, T, "Electmagnetism supercharged!" Paper presented at the International Conference of the Learning Sciences, Los Angeles, 2004.
  6. 박형성, "교육용 게임에서 맥락의 의미 고찰", 한국게임학회 논문지, 9(4), pp11-20, 2009.
  7. Iverson, K. M, "E-Learning Games:Interactive learning strategies for digital delivery", New. Jersey: Pearson Education, 2005.
  8. Grabowski, B, "The intersection of technology affordance and learning theory-a vision for the future", Korea Society of Educational Technology International Conference Proceedings, 2009.
  9. 박형성, "Serious Games 활용을 위한 이해와 동향 탐색", 한국게임학회논문지, 8(2), pp107-118, 2008.
  10. 이은경, 조윤록, 이영준, "게임형태의 가정학습 과제가 초등학생의 사회과 과제흥미도와 학업성취도에 미치는 영향", 교육정보미디어연구, 14(1), pp31-49, 2008.
  11. 홍선주, 김인수, 김현진, "한자학습을 위한 디지털 게임 중심 혼합학습의 교육효과성 검증 연구", 교육정보미디어연구, 15(4), pp251-271, 2009.
  12. Becker, K, "Teaching with fames - The minesweeper and Asteroids experience", The Journal of Computing in Small Colleges, 17(2), pp22-32, 2001.
  13. Egenfeldt-Nielsen, S, "Beyond edutainment:Exploring the educational potential of computer games". Unpublished PhD, IT-University of Copenhagen, Copenhagen, 2005.
  14. Kim, B. K., Park, H. S., & Baek, Y, K, "Not Just Fun, But Serious Strategies: Using Meta-Cognitive Strategies in Game-Based Learning", Computers & Education, 52(4), pp800-810, 2009. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2008.12.004
  15. Baek, Y. K, "What Hinders Teachers in Using Computer and Video Games in the Classroom? Exploring Factors Inhibiting the Uptake of Computer and Video Games", Cyberpsychology & Behavior, 11(6), pp665-671, 2008. https://doi.org/10.1089/cpb.2008.0127
  16. 문화체육관광부, "대한민국게임백서", 2009.
  17. Russel, M., Bebell, D., O'Connor, K, "Examining teacher technology use:implications for preservice and inservice teacher preparation", Journal of Teacher Education, 54(4), pp. 297-310, 2003. https://doi.org/10.1177/0022487103255985
  18. 김혜숙, 박현정, 서정희, "교육에서ICT 효과분석", 한국교육학술정보원, RR2008-1, 2008.
  19. 김혜숙, 박현정, "OECD PISA 2006을 통해 본 우리나라의 교육정보화 수준과 시사점", 한국교육학술정보원 RM-2008-4, 2008.
  20. Futurelab report, "games and learning", Handbook from Futurelab, 2005.
  21. Futurelab report, "Teaching with Games, 2006.