DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Redesign and Utilization of a Convective Circulation Box for Observations of Land and Sea Breezes

해륙풍 원리 이해를 위한 대류상자 재설계와 활용에 관한 연구

  • 양미선 (율량초등학교) ;
  • 윤성효 (부산대학교 사범대학 지구과학교육과)
  • Received : 2009.11.07
  • Accepted : 2010.05.11
  • Published : 2010.06.30

Abstract

A convective circulation box was redesigned after analyzing reasons why adolescent elementary school students could not derive a convective circulation concept from the convection circulation box experiments. Even though students were in the formal operational period of Piaget, the adolescents felt difficult to understand a concept of the natural phenomena they have never seen before. Thus, we designed a method to help students increase their scientific understandings about the concept through developing a miniature convective circulation box. Findings indicated that an application of redesigned convective circulation box in the classroom experiment significantly increased the students' understanding about the convective circulations of land and sea breezes, and as well as their participation in the activities. In addition, the redesigned convective circulation box motivated students to develop their scientific thinking skills by allowing them to decide where to put visible incenses inside the box and to directly observe the smoke currents circulation formed accordingly. Redesigning and using a convective circulationbox as a miniature of natural phenomenon helps students avoid having misconceptions. The biggest merits of the box are that it is observable in all directions, it provides much clearer convective circulations comparing to the extant box, and it requires low production costs.

대류 상자 실험을 통해 대류 순환 모형을 유추하지 못하는 학생들의 원인을 분석하여 대류 실험을 재설계하였다. 초기 형식적 조작기에 있는 학생들이지만 직접 보지 못한 자연 현상에 대해서는 유추하기가 어려우므로 자연 현상을 축소한 대류 상자를 개발하여 학생들의 과학적 이해도를 높일 수 있는 방법을 연구하였다. 기존 대류 상자 실험의 문제점을 개선하여 제작한 대류 상자를 통해 수업에 적용한 결과 학생들의 이해도가 크게 증가하였다. 바람의 이동 현상만을 관찰하는 것이 아니라 향을 여러 위치에서 넣어봄으로써 과학적 사고를 자극하고 직접 관찰할 수 있었다. 또한 자연 현상의 축소판에 가깝게 설계하여 학생들이 과학적 오개념을 갖지 않는다. 모둠원이 양방향에서 관찰함으로써 수업의 참여도가 높아졌다. 새로 개발된 대류상자는 기존 대류상자에 비하여 저렴한 비용으로 제작할 수 있으며, 선명한 대류 현상을 볼 수 있다.

Keywords

References

  1. 곽종흠, 소선섭, 1999, 일반기상학. 교문사, 서울, 347 p.
  2. 교육부, 2002, 초등 과학과 교육과정. 교육부, 광주, 289 p.
  3. 교육인적자원부, 2006, 초등학교 교사용 지도서. 대한교과서, 서울, 105 p.
  4. 교육부, 2007, 초등학교 과학 5학년 1학기 교사용 지도서.대한교과서, 서울, 200 p.
  5. 김상목, 남석윤, 1983, 대류현상을 잘 볼 수 있는 대류상자는 어떤 조건을 갖추어야 할까? 제29회 전국과학전람회지구과학, 국립중앙과학관, 대전, 9 p.
  6. 안중배, 김준, 류찬수, 박선기, 서명석, 이화운, 정일웅, 정형빈, 2009, 대기과학. 시그마프레스, 서울, 602 p.
  7. 양일호, 정진우, 김영신, 김민경, 조현준, 2006, 중등학교 과학실험 수업에 대한 실험 목적.상호작용·탐구 과정의 분석. 한국지구과학회지, 29, 509-520.
  8. 이현숙, 김재환, 2000, 중학생들의 대기압에 대한 개념을 향상시키기 위한 실험방법 개선안. 한국지구과학회지, 21, 647-654,
  9. 정진우, 이근준, 김진국, 2006, 중학교 과학교사 실험 수업에서 초임 과학 교사들의 탐구지도 수준 분석. 한국지구과학회지, 27, 364-373.
  10. 최상덕, 1985, 현상이 뚜렷한 대류상자 개발에 관한 연구.제31회 전국과학전람회 지구과학, 국립중앙과학관, 대전, 19 p.
  11. 한국교원대학교 자연과학연구소, 2004, 과학 탐구수업 지도자료. 교학사, 서울, 61 p.
  12. Cenedese, A., Miozzi, M., and Monti, P., 2000, A laboratory investigation of land and sea breeze regimes, Experiments in Fluid (Supplement). Springer-Verlag, NY, USA, S291-S299.
  13. Cussler, E.L., 2008, Diffusion: Mass transfer in fluid systems.Cambridge University Press, NY, USA, 656 p.
  14. Monrovia Unified School District, 2009, Instructional pacing guide 2009-2010, “World Class Schools for World Class Students”, Earth Science-6th Grade. Monrovia Unified School District(MUSD), California, USA, 3 p.
  15. University of Alaska Fairbanks, 2006, 2006-2008 ACMP(Arctic Climate Modeling Program) lessons B: Convection and Wind. Geophysical Institute of University of Alaska Fairbanks, Alaska, USA, 1-5.

Cited by

  1. The Conceptual Study on Driving Factors for Wind based on Land and Sea Breeze in the Elementary Textbooks vol.34, pp.4, 2015, https://doi.org/10.15267/keses.2015.34.4.486