사이버대학생의 학업적 자기효능감, 학습시간과 환경관리, 교수실재감, 몰입, 만족도간의 관계 규명

The Relationship among Academic Self-Efficacy, Learning Time, Environment Management, Teaching Efficacy, Learning Flow, and Satisfaction of Cyber University Students

  • 투고 : 2011.10.03
  • 발행 : 2011.11.25

초록

본 연구에서는 사이버대학생의 학업적 자기효능감, 학습시간과 환경관리, 교수실재감, 몰입, 만족도간의 관계를 검증하는 것을 목적으로 하였다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해서 2011년 W사이버대학 학생 317명을 대상으로 2주 동안 웹 설문을 실시하였다. 그 결과 학업적 자기효능감, 학습시간과 환경관리, 교수실재감은 몰입(${\beta}$=.712, p<.05)과 만족도(${\beta}$=.531, p<.05)를 유의하게 예측하였다. 또한 몰입은 학업적 자기효능감, 학습시간과 환경관리, 교수실재감과 만족도을 매개하는 변수임을 확인 하였다. 본 연구결과를 바탕으로 사이버대학생의 학습효과와 만족도를 높이기 위한 운영전략을 제시하였다.

The purpose of this study was to examine the relationship among academic self-efficacy, learning time and environment management, teaching efficacy, flow and satisfaction of cyber university students. For this purpose, the 317 students of W cyber university were participated in the web-survey systems for two weeks at the end of the first semester in 2011. The results of this study through multiple regression analysis indicated that academic self-efficacy, learning time and environment management, and teaching efficacy significantly predicted on flow(${\beta}$=.712, p<.05) and satisfaction(${\beta}$=.531, p<.05). In addition to this, flow was used as a significant mediated variable in the relationships among academic self-efficacy, learning time and environment management, teaching efficacy, and satisfaction. Based on these study results, effective management strategies for improving cyber university students' learning achievement and satisfaction were proposed.

키워드

참고문헌

  1. 교육과학기술부, "사이버대학(특수대학원) 개교현황," 2011 교육통계서비스, 교육과학기술부, 2011년
  2. M. Puzziferro, "Online technologies self-efficacy and self-regulated learning as predictors of final grade and satisfaction in college-level online courses," American Journal of Distance Education, vol. 22, no. 2, pp. 72-89, 2008. https://doi.org/10.1080/08923640802039024
  3. L. Corno, & E. B. Mandinach, "The role of cognitive engagement in learning from instruction," Educational Psychologist, vol. 18, no. 2, pp. 88-108, 1983. https://doi.org/10.1080/00461528309529266
  4. 주영주, 정애경, 이상회, 이유경, "공학계열 전문대생의 학업적 자기효능감, 유용성, 이용용이성의 몰입과 성취도 예측에 관한 연구," 전자공학회논문지, 제47권 제4호, 59-67쪽. 2010년
  5. Y. J. Joo, M. Bong, & H. J. Choi, H. J, "Self-Efficacy for Self-Regulated Learning, Academic Self-Efficacy, and Internet Self-Efficacy in Web-Based Instruction," Educational Technology Research and Development, vol. 48, no. 2, pp. 5-18, 2000. https://doi.org/10.1007/BF02313398
  6. D. Schunk, "Modeling and attributional effects on children's achievement: A self-efficacy analysis," Journal of Educational Psychology, vol. 73, no. 1, pp. 93-105, 1981. https://doi.org/10.1037/0022-0663.73.1.93
  7. A. Y. Wang & M. H. Newlin, M. H., "Predictors of web-student performance: the role of self-efficacy and reasons for taking and on-line class," Computers in Human Behavior, vol. 18, pp. 151-163, 2002. https://doi.org/10.1016/S0747-5632(01)00042-5
  8. K. Hartley, & L. D. Benixen, L. D, "Educational research in the Internet age: Examining the role of individual characteristics," Educational Researcher, vol. 30, no. 9, pp. 22-26, 2001. https://doi.org/10.3102/0013189X030009022
  9. 이인숙 " e-Learning 환경에서의 자기조절학습전략, 자기효능감과 e-Learning 학습전략 수준 및학업성취도 관련성 규명," 교육공학연구, 제19권제3호, 41-68쪽. 2010년
  10. T. Anderson, L. Rourke, D. R. Garrison. & W. Archer. "Assessing teaching presence in a computer conferencing context," Journal of Asynchronous Learning Networks, vol. no. 2, pp. 1-17, 2001.
  11. P. Shea, Li, C. Sau, & A. Pickett "A study of teaching presence and student sense of learning community in fully online and web-enhanced college coursesm," The Internet and Higher Education, vol. 9, pp. 175-190, 2001.
  12. H. M. Marks, "Student engagement in instructional activity: Patterns in the elementary, middle and high school years," American Educational Research Journal, vol. 37, no. 1, pp. 153-184, 2000. https://doi.org/10.3102/00028312037001153
  13. P. D. Chen, R. Gonyea, & G. Kuh, "Learning at a distance : Engaged or Not?," Innovate, vol. 4, no. 3, pp. 1-7, 2008.
  14. A. J. Matin, & S. A. Jackson, "Breif approaches to assessing task absorption and enhnaced subjective experience: Examining 'short' and 'core' flow in diverse performance domains," Motivation and Emotion, vol. 32, pp. 141-157, 2008. https://doi.org/10.1007/s11031-008-9094-0
  15. R. H. Maki, & W. S. Maki, "Prediction of Learning and Satisfaction in Web-Based and Lecture Courses," Journal of Educational Computing Research, vol. 28, no. 3, pp. 197-220, 2003. https://doi.org/10.2190/DXJU-7HGJ-1RVP-Q5F2
  16. 이정민, 윤석인, "사이버대학생의 학습성과에 대한학습자 동기, 교수실재감, 학습몰입의 예측력 검증," 아시아교육연구, 제12권 제1호, 141-166쪽.2011년
  17. 허균, 나일주, "웹 기반 교육에서 최적몰입경험,"한국컴퓨터교육학회논문지, 제6권 제2호, 71-79쪽.2003년
  18. 주영주, 김지연, 최혜리, "기업 사이버교육생의 자기조절학습능력, 학습몰입, 만족도, 학습지속의향간의 구조적 관계 분석," 교육공학연구, 제25권 제4호, 101-124쪽, 2009년
  19. T. Anderson, The theory and practice of online learning Second Edition, Edmonton, AB:AU Press, 2008.
  20. T. P. Novak, D. L. Hoffman, & Y. F. Young, "Measuring the flow construct in online environment: A Structural Modeling Approach," Marketing Science, vol. 19, no. 1, pp. 22-44, 2000.
  21. G. Latham, & T. Brown, "The Effect of Learning vs. Outcome Goals on Self-Efficacy, Satisfaction and Performance in an MBA Program," Applied Psychology: An International Review, vol. 55, no. 4, pp. 606–623, 2006. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.2006.00246.x
  22. 이규녀, 최완식, "e-러닝에서 학습참여도와 만족도에 영향을 미치는 자기조절학습 요소 연구," 한국기술교육학회지, 제7권 제3호, 210-223쪽. 2007년
  23. 주영주, 김나영, 조현국, "사이버대학생의 학업적자기효능감, 자기조절학습능력 및 온라인과제가치와 만족도 및 성취도 간의 관계 분석," 교육정보미디어연구, 제14권 제3호, 115-135쪽. 2008년
  24. 정재삼, 임규연, "웹 기반 토론에서 학습자의 참여도, 성취도 및 만족도 관련 요인의 효과 분석."교육공학연구, 제16권 제2호, 107-135쪽. 2000년
  25. 고은현, "e-러닝에서의 교수실재감 구인 요인에 대한 실증적 탐색," 교육정보미디어연구, 제12권 제4호, 263-287쪽. 2006년
  26. 김지심, 강명희, "기업 이러닝에서 학습자가 인식한 교수실재감과 학습실재감, 학습효과의 구조적관계 규명," 아시아교육연구, 제11권 2호, 29-56쪽,2010년
  27. 주영주, 하영자, 유지원, 김은경, "사이버대학에서교수실재감, 인지적 실재감, 사회적 실재감과 학습성과와의 구조적 관계 규명," 한국정보교육학회,제14권 제2호, 175-187쪽. 2010년
  28. F. Massimini, & M. Cali, "The systematic assessment of flow in daily experience," In M. Csikszentmihalyi & I. Csikszentmihalyi(Eds.), Optimal Experience: Psychological Studies of Flow in Consciousness, pp. 266-287. NY: Cambridge University Press, 1998.
  29. D. R. Garrison, & M. Cleverland-Innes, "Facilitating cognitive presence in online learning: Interaction is not enough," The American Journal of Distance Education, vol. 19, no. 3, pp. 133-148, 2005. https://doi.org/10.1207/s15389286ajde1903_2
  30. J. Cook, S. Hepworth, T. Wall, & P. Warr, "The experience of work :A compendium and review of 249 measures and their use," New York: Academic Press, 1981.
  31. P. J. Curran, S. G. West, & J. Finch, "The robustness of test statistics to non-normality and specification error in confirmatory factor analysis," Psychological Methods, vol. 1, pp. 16-29, 1996. https://doi.org/10.1037/1082-989X.1.1.16
  32. R. M. Baron, & D. A. Kenny, "The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic and statistical considerations," Journal of Personality and Social Psychology, vol. 51, no. 6, pp. 1173-1182, 1986. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173
  33. 나일주, 임철일, "선진국의 사례를 통한 사이버 교육 효과성 분석 연구," 한국교육학술정보원 연구보고서 CR 2005-13, 2005년