E-러닝시스템 구축 프로젝트의 적정 하드웨어 산정방법론 연구

A Methodology for Estimating Optimum Hardware Capacity E-learning System Development

  • 정지영 (한양대학교 공학대학원 프로젝트관리학) ;
  • 백동현 (한양대학교 경상대학 경영학부)
  • Jung, Ji-Young (Project management, Graduate School of Engineering, Hanyang University) ;
  • Baek, Dong-Hyun (Department of Business Administration, Hanyang University)
  • 투고 : 2011.06.28
  • 심사 : 2011.07.18
  • 발행 : 2011.09.30

초록

Estimating optimum hardware capacity of an e-learning system is very important process to grasp reasonable size of designing technique architecture and budget during step of ISP(information strategic planning) and development. It hugely influences cost and quality of the whole project. While investment on information system hardware has been continuously increased, there was no certified hardware capacity estimating method in e-learning system development. A guideline for hardware sizing of information systems was established by Telecommunication Technology Association in 2008. However, the guideline is not appropriate for estimating optimum hardware capacity of an e-learning system because it was designed to provide general standards for estimating hardware capacity of various types of projects. The purpose of this paper is to provide a methodology for estimating optimum hardware capacity in e-learning system development. To develop the methodology, this study, first of all, analyzes two e-learning development projects, in which the guideline was applied to estimate optimum hardware capacity. Then, this study finds out several key factors influencing on hardware capacity. Finally, this study suggests a methodology for estimating optimum hardware capacity of an e-learning system, in which weights for the factors are determined through AHP analysis.

키워드

참고문헌

  1. 김경숙; " E- 러닝 프로젝트 관리 방법론에 대한탐색연구", 석사학위논문, 아주대학교, 2005.
  2. 김정현, 황두홍, 이주환, 김원일; "SCORM 표준 확장을 이용한 실시간 멀티미디어 E-learning 시스템 연구", 전자공학학회논문지, 48(1) : 52-59, 2011.
  3. 나종회, 최광돈; "Web/WAS 서버의 적정 규모산정에 관한 연구", 광주대학교, 2010.
  4. 문지현; "학업성취도와 학습자 만족도의 향상을 위한 E-learning과 M-learning 의 혼합모델", 석사학위논문, 숙명여자대학교, 2009.
  5. 유병민, 김수욱, 박성열, 최준식; "농업계 고등학교 학생들의 정보검색 능력에 따른 이러닝 콘텐츠 유형 선호도 연구", 농촌지도와 개발, 16(2) : 463-486, 2009.
  6. 이정선; "이러닝 콘텐츠의 학습 유효성 평가방법 연구", 석사학위논문, 강원대학교, 2008.
  7. 장근영; "m-러닝 활용을 위한 학습자 효과분석", 석사학위논문, 건국대학교, 2008.
  8. 조은숙; "SCORM 기반의 협력학습지원 시스템 설계 및 구현", 석사학위논문, 국민대학교, 2007.
  9. 지식경제부; "E-러닝 산엽 실태조사", 2010.
  10. 한국전산원; "공공부문 H/W 규모산정 자료수집체계 및 활용방안 연구", 2005.
  11. 한국전산원; "정보시스템 규모별 용량산정 기준연구", 2004.
  12. 한국전산원; "정보시스템 규모별 용량산정 연구", 2005.
  13. 한국전산원; "정보시스템 용량산정기술 및 프레임워크 연구", 2003.
  14. 한국전산원; "H/W 용량산정에 관한 연구", 2002.
  15. 한국정보사회진흥원; "공공부문 H/W 규모산정 기준적용에 따른 사례 및 효과분석 연구", 2006.
  16. 한국정보사회진흥원; "정보시스템 사이징 기준수립연구", 2006.
  17. 한국정보사회진흥원; "정보시스템 사이징 통합기준연구", 2006.
  18. 한국정보통신기술협회; "정보시스템 하드웨어 규모산정 지침", 2008.
  19. Cronbach, L. J.; "Coefficient alpha and the internal structure of tests," Psychometrika, 16(3) : 297-334, 1951. https://doi.org/10.1007/BF02310555
  20. Saaty, T. L.; "Axiomatic Foundation of the Analytic Hierarchy Process," Management Science, 32(7) : 1986.
  21. Saaty, T. L.; "Decision Making with Dependence and Feedback: The Analytic Network Process," RWS Publisher, 2010.