The Effects of Music Therapy Program on Problem Behaviors and Social Skills Children with ADHD

음악치료 프로그램이 ADHD 성향 아동의 문제행동 개선과 사회적 기술향상에 미치는 효과

  • Received : 2011.03.31
  • Accepted : 2011.06.09
  • Published : 2011.06.30

Abstract

This study is to investigate the effect of music therapy Program on Problem Behaviors and Social Skills Children with ADHD. The participants of the study were first and second graders in B elementary school in J city. They were observed in unsuitable behavioral patterns in school life by their homeroom teachers. Fifteen participants were divided into control and experimental group: The control group was eight and the experimental group was seven. Group music therapy was conducted two times a week for seven-week period. It took 35-40 minutes per therapy after school. Child Behavior Checklist-Korean, Social Skills Rating System, Social Acceptance were administered in pre- and post-stages. For the analysis of the data, Mann-Whitney U test was used. The findings from the research are summarized as follows: 1) The experimental group who was treated in music therapy showed a positive effect on problem behaviors. That is to say, the participants in the experimental group improved in emotional and cognitive stability while they significantly decreased attack behaviors; 2) The experimental group statistically showed significant improvement in their social behaviors compared to the control group. The music therapy group significantly increased social skills such as cooperation, self-assertion, and self-control. However, they did not improve responsibility as social skills in a significant manner; and 3) The experimental group showed higher degree of social acceptance than the control group. However, the result did not show a significant difference between the groups. In conclusion, the study proved positive effects of music therapy on ADHD children's uncarefulness, attack behaviors, and social skills for seven-week experimental period.

본 연구에서는 학교생활에 적응하지 못하는 ADHD 아동에게 음악치료를 통해 문제행동을 개선시켜 사회기술향상 효과를 알아보았다. J시에 소재한 B초등학교에 재학 중인 1,2학년 중대상으로 K-CBCL로 부모의 동의를 얻은 아동 총 15명을 실험집단 7명과 통제집단 8명으로 임으로 무선배정 하였다. 음악치료 실시 전과 후에 ADHD 아동의 문제행동과 사회기술향상을 알아보기 위해 부모용 한국판 아동 청소년 행동평가 척도(K-CBCL; Child Behavior Checklist-Korean)와 사회기술평가 척도(Social Skills Rating System; SSRS), 교사용 또래의 사회적 수용도를 실시하였다. 음악치료에 참가한 실험집단의 ADHD 아동은 문제행동의 공격성, 주의집중력과 사회적 기술의 협동성, 자기주장, 자기통제에서 유의한 효과를 보였고 사회적 기술의 책임감과 자기 수용도는 유의한차이가 없었다. 그러나 사회적 기술의 책임감과 자기 수용도는 효과가 나타나지 않았으나 통제집단보다 실험집단에서 점수가 높게 나타났음을 확인할 수 있었는데 이는 장기간의 실험을 실시하면 긍정적인 효과를 얻을 것이라 본다.

Keywords

References

  1. 국립특수교육원 (2004). 특수교육과정 국제동향분석. 서울: 멀티넷.
  2. 김미경 (1996). 음악활동이 자폐아동의 사회성 기능증진에 미치는 영향. 석사학위논문, 대구대학교 대학원.
  3. 김미숙 (2003). 집단사회기술훈련이 발달장애아동 어머니의 사회성 및 구어표현능력에 미치는 영향. 석사학위논문, 신라대학교 사회정책대학원.
  4. 김미애 (1998). 약물치료중인 주의력결핍 과잉행동장애 아동에 대한 인지-행동 치료의 효과. 석사학위논문, 부산대학교 대학원.
  5. 김옥란 (1993). 정신지체아의 음악능력 반응과 음악반주기법 적용: 유아기 중도급 뇌성마비아의 음악기법의 실제를 중심으로. 석사학위논문 충남대학교 대학원 .
  6. 김유미 (2000). 유아음악교육의 두뇌생리학적 근거와 적용. 열린 유아교육연구, 5(2), 45-70.
  7. 김인홍 (2007). 주의력결핍 과잉행동장애 아동을 위한 사회기술훈련의 효과. 정신간호학회지, 16(4), 420-428.
  8. 김자경 (1997). 생태학 접근에 의한 환경디자인모형 사례연구. 석사학위논문, 이화여자대학교 대학원.
  9. 김향지 (1996). 사회적 기술 중재전략이 정신지체아의 사회적 기술, 문제행동, 및 학업능력에 미치는 효과. 박사학위논문, 대구대학교 대학원.
  10. 김희수 (2007). 학습능력계발 프로그램이 ADHD 아동의 주의집중력과 학습태도에 미치는 영향. 아동교육학회지, 16(4), 83-94.
  11. 마송희 (1991) . 아동의 사회적 수용도에 관한 연구. 박사학위논문, 중앙대학교 대학원.
  12. 문장원, 홍화진 (2001). 음악활동이 ADHD 아동의 주증상 감소 및 친사회적 행동 등가에 미치는 효과. 초등특수교육연구, 11(1), 235-248.
  13. 박난숙 (1992). 음악치료가 주의력결핍 과잉활동아의 인지, 행동 및 사회, 정서적 적응에 미치는 효과. 석사학위논문, 연세대학교 대학원.
  14. 박수진 (2003). 리코더 학습이 주의력결핍 과잉행동을 가진 아동의 문제행동 개선에 미치는 효과. 석사학위논문, 전북대학교 교육대학원.
  15. 박옥영 (2002). 음악치료 프로그램의 활용을 통한 주의산만아동의 집중력, 지속력 향상방안. 현장특수교육연구, 학습장애분과.
  16. 신현균, 김진숙 (2000). 주의력결핍 및 과잉행동장애. 서울: 학지사.
  17. 심혜숙, 박정미 (2003). 창조적 음악치료가 학습장애 아동의 자기효능감과 학교생활 적응에 미치는 효과. 한국심리학회지, 15(3), 505-527.
  18. 안동현 (1995). 주의력결핍 과잉행동장애. 대한의사협회지, 38(6), 1000-1007.
  19. 엄혜지 (2007). 아동을 위한 음악치료 프로그램 연구. 석사학위논문 숙명여자대학교 대학원.
  20. 유광숙, 최종옥 (2003). 음악치료 교육활동이 다운증후군 학생의 선택적 주의집중력에 미치는 효과. 특수아동교육연구, 5(1), 153-170.
  21. 오경자, 이혜련, 홍강의 (1991). 한국어판 K-CBCL개발 및 표준화를 위한 연구. 문교부 산하 한국 학술 진흥재단 자유공모 과제 연구 보고서.
  22. 이상복, 이상훈, 이효신 (1996). 주의력결핍 과잉행동장애 아동의 행동지도방법. 대구: 대구대학교 출판사.
  23. 이선순 (2002). 장애아동의 방과 후 지도실태와 활성화 방안에 관한 연구: 초등학교 특수학급 장애아동 어머니의 인식을 중심으로, 석사학위논문, 건국대학교 대학원.
  24. 이은희 (2001). 주의력 결핍 및 과잉행동장애 청소년을 위한 음악치료 사례연구. 석사학위논문, 이화여자대학교 대학원.
  25. 이정은 (2000). 사회기술향상 프로그램이 ADHD 아동의 사회기술과 ADHD 주요증 상 변화에 미치는 효과. 석사학위논문 대구대학교 재활과학대학원.
  26. 이재숙 (1999). 음악치료가 초등학생의 주의산만의 개선에 미치는 효과. 석사학위논문, 순천향대학교 산업정보대학원.
  27. 임혜숙, 송인섭 (1999). 주의집중력훈련 프로그램. 서울: 상조사.
  28. 전은숙 (2001). 음악치료 프로그램이 ADHD 아동의 문제행동에 미치는 효과. 석사 학위 논문. 대구대학교 대학원.
  29. 정종진, 김영화 (2002). 사회적 기술 향상 프로그램이 ADHD 아동충동성 및 자기통 제력에 미치는 효과, 초등교육연구, 15(2), 403-424.
  30. 조수철 (1990). 주의력결핍 과잉행동장애의 개념과 생물학적 연구. 소아청소년정신의학회지, 1(1), 5-20.
  31. 홍화진 (1999). 음악활동이 주의력결핍 과잉행동장애 아동의 주 증상 감소 및 친사 회적 행동 증가에 및 미치는 영향. 석사학위논문, 부산대학교 대학원.
  32. 최방희 (2001). 음악치료 프로그램이 학교생활 부적응 학생의 불안감소 및 사회성 발달에 미치는 효과. 석사학위논문, 부산대학교 교육대학원.
  33. 최병철 (2006). 음악치료학. 서울: 학지사.
  34. 최순연 (2007). ADHD 아동의 사회성 향상을 위한 음악치료활동 프로그램. 석사학위논문, 숙명여자대학교 대학원.
  35. 최정혜 (2004). 음악치료가 ADHD 아동의 충동성과 자기통제력에 미치는 효과. 석 사학위논문, 대구대학교 교육대학원.
  36. 한은선 (1999). 주의력결핍 과잉행동장애 아동의 사회기술훈련의 효과. 석사학위논문, 성균관대학교 대학원.
  37. 한은선, 안동현, 이양희 (2001). 주의력결핍 과잉행동장애 아동에서 사회기술훈련. 한국 소아 청소년 정신의학회, 소아 . 청소년 정신의학, 12(1), 79-93.
  38. Ahenbach, T. M., & Edelbrock, C. (1983). Manual for the child behavior checklist and revised child behavior profiles. Burlington, University of Vermont.
  39. Altschuler, I. M. (1981). Four year's experiences with music as a therapeutic aid at Eloise Hospital. American Journal of psychiatry, 23, 792-794.
  40. APA (1994). Diagnostic and statistical manual of mental disorder(4th ed). Washinton, DC: American Psychiatry Association.
  41. Barkley, R. A. (1990). Attention-deficit hyperactivity disorder: A handbook for diagnosis and treatment. New York: Guilford Press.
  42. Cantwell, D. P. (1996). Attention Deficit Disorder: A review of the past 10 years, J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 35(8), 978-987.
  43. Frankel, F. Myatt, R. Cantwell, D.P, & Feingerg, D. T. (1997). Parent-assisted trans of children's social skills training: Effects on children with and without attention-deficit hyperactivity disorder. J Am Acad Child Adolese Psychiatr. 36(8), 1056-1064.
  44. Guenremont, (1990). Social Skills and peer relationship tranimg. I, N: Attention - Deficit Hyperactivity Disorder: A handbook for Diagnosis and Treament. E, D. by Barkley R, A. New York: The Guilford Press, 541-572.
  45. Gresham, F. M & Elliott, S. N. (1990). Social Skills Rating System Manual. Circle Pines, M, N, American Guidance Service.
  46. Hanser, S. B. (1999). The new music therapist's handbook. San Francisco: Harper & Row publishers.
  47. Hinshaw, S. P., & Erhardt, D. (1993). Behavioral treatment. In V. B. Van Hasselt & M. Hersen(Eds.), Handbook of behavior therapy and pharmacotherapy for children: A comparative analysis. Boston: Allyn and Bacon.
  48. Hinshaw, S. P. (1994). Attention Deficits and Hyperactivity in Children. C, A. SAGE.
  49. Khaleque, A., & Rohner, R. P. (2002). Perceived parental acceptance-rejection and psychological adjustment: a meta-analysis of cross cultural and intracultural studies. Journal of Marriage and Family, 64, 54-64. https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2002.00054.x
  50. Lathom, W. (1983). Role of music therapy in the education of handicapped children and youth Lawrence. KS: The National association for music therapy.
  51. Lerner, J. W. et al. (1995). Attention deficit disorders. New York: Brooks/Cole Publishing.
  52. Minskoff, E. (1980). Teaching approach for developing nonverbal communication skills in students with social perception deficits: Part 2. Proxemic, vocalic, and artifactual clues. Journal of Learning Disabilities, 13(4), 203-208.
  53. Nordoff, P., & Robbins, C. (1971). Therapy in music for handicapped Children. London; Gollancz.
  54. Ross, D. M., & Ross, S. A. (1982). Hyperactivity: Current Issues, Resarch and Theory, New York: Wiley.
  55. White, S. H. (1970). Some general outlines of the mattix of developmental changes between five and seven years. Bulletin of the Orton Saciety, 20, 4-57. https://doi.org/10.1007/BF02653631
  56. Zimmerman, E. H., & Zimmerman, J. (1962). The aitermation of behavior in a special classroom situation Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 5, 59-60. https://doi.org/10.1901/jeab.1962.5-59