DOI QR코드

DOI QR Code

A Comparative Study m the Consumer's Attitude and Effect of the UCC as a Commercial Media among Countries

상업적 매체로서의 UCC에 대한 소비자의 태도와 효과에 대한 국가간 비교 연구

  • Received : 2011.10.27
  • Accepted : 2011.11.24
  • Published : 2011.12.30

Abstract

UCC paradigm based on Web 2.0 has made new business models and came to the forefront as a commercial media. The purpose of this study is to analyze the customer attitudes toward UCC and it effects as a commercial media. Based on prior studies of Internet and Web advertising, informativeness, entertainment, irritation, trust, usefulness, ease of use, incentives, innovativeness, and flow were identified as affecting factors of the attitude of UCC advertising. Results show that all factors except ease of use and incentives significantly related to the attitude of UCC advertising in Korea. In China, all factors except informativeness, entertainment, and usefulness were found to be significantly related to the attitude of UCC advertising. Customer attitude toward UCC advertising was also found to be significantly related to the such effects as brand attitude, word of mouth and intention to buy in both countries. This study contributes to improve the understanding of UCC as a commercial media and provide the base of activation strategies for it according to the cultural differences.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국연구재단

References

  1. 최희재 . 이준기 . 최은희, "동영상 UCC 광고노출 형태에 따른 광고효과에 관한 연구," 광고학연구, 제20권, 제3호, 2009, pp. 29-49.
  2. David, C., Alex, D., Tomas, G., Kevin, L., Wojtek, P., and Richie, T., "Technology assessment: User created content hype, or sustainable business model?," Strategic Computing and Communications, 2007, spring, pp. 1-16.
  3. 김도연 . 임명서 . 이문규, "UCC 광고의 효과의 결정변수에 대한 탐색적 연구," 한국경영학회 통합학술대회, 2008.
  4. 김상범, "동영상 UCC 광고 태도와 이용 의향에 영향을 미치는 요인들에 관한 연구," 한양대학교 석사학위논문, 2008.
  5. 강재원 . 장병희, "멀티미디어 시청각서비스 도입에 따른 방송 산업 구조 변화와 지상파방송의 위상 및 전략," 방송과 커뮤니케이션, 제7권, 제2호, 2006, pp. 30-65.
  6. 김문형 . 남제호 . 홍진우, "UCC의 동향 및 전망," 주간기술동향, 제1262호" 2006, pp. 1-13.
  7. 김선진, "국내 동영상 UCC 시장 변화방향과 발전 과제," 디지털디자인학연구, 제7권, 제4호., 2007, pp. 197-208.
  8. 이대희, "사용자 제작콘텐츠와 지적재산권," 이슈리포트, 2006, http://issue.nida.or.kr.
  9. 정재호, "UCC 시대의 저작권: CCL," SW Insight 정책리포트, 9월호, 2006.
  10. 황지연 . 성지환, "융합시대 사회문화 트렌드와 UCC 활용전망," 정보통신정책, 제18권, 제7호, 2006, pp. 25-55.
  11. 반현 . 정낙원, "동영상 UCC 한.미 이용자 특성 비교 연구: 이용자 특성, 미디어 이용 개혁 속성 간의 구조 모텔 분석," 한국방송학보, 제23권, 제2호, 2009, pp. 276-316.
  12. CNNIC, Statistical report on Internet development in China, 2011.
  13. Analysis International, 2010.
  14. 김은미 . 권상희, "동영상 UCC의 선택과 이용의도의 영향요인에 관한 연구: 기술수용모형을 중심으로," 사이버커뮤니케이션학보, 제27권, 제2호, 2010, pp. 5-43.
  15. 백선기 . 최민재 . 김위근, 인터넷 공간의 진화와 미디어 콘텐츠, 서울: 커뮤니케이션북스, 2007.
  16. 오경수, "UCC의 미디어 산업적 가치," 한국방송학회 학술세미나 자료집, 서울, 2007, pp. 63-89.
  17. 이경전, "UCC 기반 비즈니스 모텔 리뷰 및 기존 비즈니스 연계방안," UCC 컨퍼런스, 2006.
  18. 이만제, "동영상 UCC의 문화생산 참여와 산업적 의미에 관한 연구," 프로그램/텍스트, 제16호, 2007, pp. 23-52.
  19. 정재철, "동영상 UCC 연구의 현황과 과제," 프로그램/텍스트, 제16호, 2007, pp. 11-22.
  20. 최민욱, "상업적 커뮤니케이션 수단으로 UCC의 특성과 인식에 관한 연구," 커뮤니케이션학 연구, 제15권, 제2호, 2007, pp. 139-166.
  21. 전지현 . 조동환., "동영상 UCC 동향 및 전망," 정보처리학회지, 제14권, 제3호, 2007, pp. 4-11.
  22. 최형우, "UCC 마케팅의 현재와 미래," UCC 컨퍼런스, 2007.
  23. 정재창, "UCC를 활용한 온라인 광고의 효용성에 관한 연구," 홍익대학교 석사학위 논문, 2007.
  24. 신내경 .이은주, "UCC가 온라인 광고에 미치는 영향," 정보디자인연구, 제10집, 2007, pp. 111-120.
  25. 최민재 .염성원, "동영상 UCC 광고의 특성과 소비자의 태도에 관한 연구: 이용과 충족을 중심으로," 광고학연구, 제20권, 제5호, 2009, pp. 91-109.
  26. 이경렬, "UCC 동영상광고의 정보처리과정에 관한 규범적 모델의 개발에 관한 연구: 멕켄지, 러츠, 벨츠의 모델을 중심으로," 광고학연구, 제21권, 제6호, 2010, pp. 159-182.
  27. Alwit, L. F. & Prabhaker, P. R., "Functional and belief dimensions of attitudes to television advertising: Implications for copy setting," Journal of Advertising Research, Vol. 32, No.5, 1991, pp. 30-42.
  28. Shavitt, S., Lowrey, P. & Haefner, J., "Public attitude toward advertising: More favorable than you might think," Journal of Advertising Research, Vol. 38, No. 4, 1998, pp. 7-22.
  29. 이국용, "웹 사이트 광고에 대한 지각특성이 웹사이트 방문행동에 미치는 영향," 경영정보학연구, 제14권, 제4호, 2004, pp. 99-121.
  30. 정인근 . 김봉구, "웹 광고에 대한 소비자 태도에 영향을 미치는 요인," 경영정보학연구, 제10권, 제4호, 2000, pp. 115-131.
  31. Brackett, L. K. & Carr, B. N., "Cyber space advertising vs. other media: Consumer vs. mature student attitudes," Journal of Advertising Research, Vol. 41, No.5, 2001, pp. 23-32.
  32. Ducoffe, R. H., " Advertising value and advertising on the web," Journal of Advertising Research, Vol. 36, No.5, 1996, pp. 21-35.
  33. 김봉철., "모바일 광고에 대한 태도에 영향을 미치는 선행요인," 광고연구, 여름호, 2007, pp. 35-59.
  34. 양병화, "모바일 광고의 태도효과 모텔 연구," 광고연구, 겨울호, 2005, pp. 139-163.
  35. 유상진 . 김효정 . 이동만, "모바일광고의 수용영향 요인에 관한 연구: 한국, 중국 중심으로," 상품학연구, 제25권, 제2호, 2007, pp. 57-69.
  36. Melody, M. Tsang, S. C. Ho, & T. P. Liang, "Consumer attitude toward mobile advertising: An empirical study," International Journal of Electronic Commerce, Vol. 8, No. 3, 2004, pp. 65-78.
  37. Mackenzie, S. B. & Lutz, R. J., "An empirical examination of the structural antecedents of attitude toward the ad in an advertising pretesting context," Journal of Marketing, Vol. 52, No.2, 1989, pp. 48-65.
  38. Davis, F. D., R. P. Bagozzi & P. R. Warshaw, "User acceptance of computer technology: A comparison of two theoretical models," Management Science, Vol. 35, No. 8, 1989, pp. 982-1003. https://doi.org/10.1287/mnsc.35.8.982
  39. Melone, N., "A theoretical assessment of the user-satisfaction construct in information systems research," Management Science, Vol. 36, No. 1, 1990, pp. 76-91. https://doi.org/10.1287/mnsc.36.1.76
  40. Okazaki, S., "How do japanese consumers perceive wireless ads ?: A multivariate analysis," International Journal of Advertising, Vol. 23, 2004, pp. 429-454. https://doi.org/10.1080/02650487.2004.11072894
  41. Zinkhan, G. M., "Trends in advertising and advertising research: Consumer, behavior, technology, and strategy," 광고학연구, 제9권, 제3호, 1998, pp. 141-159.
  42. 이시훈, "플로우(flow)의 경험집단과 인터넷 광고의 효과에 관한 연구." 광고학연구, 제11권, 제4호, 2000, pp. 135-164.
  43. 윤정로, "플로우가 인터넷 광고 효과에 미치는 영향에 관한 연구," 홍익대학교 석사학위논문, 2001.
  44. 이철선 . 유승엽, "플로우가 배너광고의 지각된 혼잡도와 광고 태도에 미치는 영향 - 이용자 주의에 따른 차별적 효과," 광고연구, 제63호, 2004, pp. 183-213.
  45. 장대련, "인터넷 광고의 포지셔닝과 효과," 방송광고연구총서, 제14호, 1998, pp. 285-565.
  46. 정기영, "인터넷광고 효과에 미치는 영향요인에 관한 연구," 세무회계연구, 제14권, 2004, pp. 329-350.
  47. Rotzoll, K., Haefner, J. E., & Sandage, C. J., "Advertising and the classical liberal world view", in R. Hovland & G. Wilcox(Eds.). Advertising in Society. Lincolnwood. IL: NTC Publishing Group, 1989.
  48. Bauer, R. A. & Greyser, S., Advertising in america: The consumer view, Boston: Harvard University Press, 1968.
  49. Chen Q., Clifford, S. J., & Wells, W. D., "Attitude toward the site II: New information," Journal of Advertising Research, 2002, pp. 33-45.
  50. Eighmey, J., "Profiling user response to commercial web sites," Journal of Advertising Research, May-June, 1997, pp. 59-66.
  51. Eighmey, J. & McCord, L., "Adding value in the information age: Uses and gratifications of sites on then world wide web," Journal of Business Research, Vol. 41, 1998, pp. 187-194. https://doi.org/10.1016/S0148-2963(97)00061-1
  52. Schlosser, A. E., Shavitt, S., & Kanfer, A., "Survey of internet users attitudes toward internet advertising," Journal of Interactive Marketing, Vol. 13, No. 3, 1999, pp. 34-54. https://doi.org/10.1002/(SICI)1520-6653(199922)13:3<34::AID-DIR3>3.0.CO;2-R
  53. 박기남, "계층적 효과모형을 이용한 기업 인터넷 홈페이지 광고의 유효성에 관한 실증적 연구," 광고연구, 여름호, 2002, pp. 25-50.
  54. Shlinger, M. J., "A Profile of Response to Commercials," Journal of Advertising Research, Vol. 19, April, 1979, pp. 37-46.
  55. Pollay, Richard W. & Banwari Mittal, "Here's the beef: Factors, determinants and segments in consumer criticism of advertising," Journal of Marketing, Vol. 57, 1993, pp. 99-114. https://doi.org/10.2307/1251857
  56. Mitchell, A. A. & Olson, J. C., "Are product attribute beliefs the only mediator of advertising effects on brand attitude?," Journal of Marketing Research, Vol. 18, No. 3, 1981, pp. 318-332. https://doi.org/10.2307/3150973
  57. Bruner II, G. & Kumar, A., "Web commercials and advertising hierarchy-of-effects," Journal of Advertising Research, Vol. 40, No. 1/2, 2000, pp. 35-42.
  58. Elliott, Michael T. & Paul Surgi Speck, "Consumer perceptions of advertising clutter and its impact across various media," Journal of Advertising Research, Jan/Feb, 1998, pp. 29-41.
  59. Moorman, C., G. Zaltman, and R. Deshpand, "Relationships between providers and users of market research: The dynamics of trust within and between organizations," Journal of Marketing Research, Vol. 29, 1992 pp. 314-328. https://doi.org/10.2307/3172742
  60. Morgan, R. E. and S. D. Hunt, "The commitment-trust theory of relationship marketing," Journal of Marketing, Vol. 9, No. 2, 1999, pp. 110-111.
  61. Suh, B. and I. Han, "Effect of Trust on Customer Acceptance of Internet Banking," Electronic Commerce Research and Applications, Vol. 1, 2002, pp. 247-263. https://doi.org/10.1016/S1567-4223(02)00017-0
  62. Wixom, B. H. & Todd, P. A., "A theoretical integration of user satisfaction and technology acceptance," Information System Research, Vol. 16, No. 1, 2005, pp. 85-102. https://doi.org/10.1287/isre.1050.0042
  63. Davis, F., "Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology", MIS Quarterly, Vol. 13, No. 3, 1989, pp. 319-340. https://doi.org/10.2307/249008
  64. Lai, V. S and H. Li, "Technology acceptance model for internet banking: An invariance analysis," Information & Management, Vol. 42, 2005, pp. 373-386. https://doi.org/10.1016/j.im.2004.01.007
  65. 전병호 . 한필구 . 강병구, "인터넷 뱅킹의 이용에 영향을 미치는 요인 연구: 소비자 태도의 매개적 역할과 서비스 이용 유형을 중심으로," 디지털산업정보학회지, 제6권, 제4호, 2010, pp. 279-295.
  66. 김태방, "모바일 게임의 사용의도 및 선행요인에 관한 연구," 성신여자대학교 박사학위논문, 2004.
  67. 김호영 . 김진우, "모바일 인터넷의 사용에 영향을 미치는 중요 요인에 대한 실증적 연구," 경영정보학연구, 제12권, 제3호, 2002, pp. 89-113.
  68. 박계준, "온라인 인센티브가 소비자 구매태도에 미치는 영향에 관한 연구," 홍익대학교 석사학위논문, 2002.
  69. Hoffman, D. L. & Novak, T. P., "Marketing in hypermedia computer mediated environments," Journal of Marketing, Vol. 60, July, 1996, pp. 50-68. https://doi.org/10.2307/1251841
  70. Rogers, E. M., Diffusion if innovation, Free press, 4th ed, New York, 1995.
  71. Kwasi, A. G. & Salam, A. F., "An extension of the technology acceptance model in an ERP implementation environment," Information & Management, 41, 2004, pp. 731-745. https://doi.org/10.1016/j.im.2003.08.010
  72. Vijayasarathy, L. R., "Predicting consumer intentions to use on-line shopping: The case for an augmented technology acceptance model," Information & Management, 41, 2004, pp. 747-762. https://doi.org/10.1016/j.im.2003.08.011
  73. 이동욱 . 최재영 . 배순한, "혁신의 결정 요인이 인지된 혁신 특성과 모바일뱅킹 서비스 이용 의도에 미치는 영향에 관한 연구," 디지털산업정보학회지, 제2권, 제1호, 2006, pp. 1-13.
  74. 양영종, "인터넷광고의 디자인 복잡성과 집중도가 광고 효과에 미치는 영향," 한국디자인문화학회지, 제14권, 제4호, 2008, pp. 107-129.
  75. Cheney, P. H., Mann, R. I. & Amoroso, D. L., "Organizational factors affecting the success of end-user computing," Journal of Management Information Systems, Vol. 3, No. 1, 1986, pp. 65-80. https://doi.org/10.1080/07421222.1986.11517755
  76. Howell, J. M. & Higgins, C. A., "Champion of Technological Innovation," Administrative Science Quarterly, Vol. 35, No. 2, 1990, pp. 317-341. https://doi.org/10.2307/2393393
  77. Hair, J. A., Anderson, R. E., Tatham, R. L. & Black, W. C., Multivariate data analysis(5th edition), New Jersey: Prentice Hall, 1998.
  78. Nunnally, J. C., Psychometric Theory, New York, Mc-Graw-Hill, 1994.
  79. Fornell, C. & Lacker, D. F., "Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Errors," Journal of Marketing Research, Vol. 18, No. 2, 1981, pp. 39-50. https://doi.org/10.2307/3151312