DOI QR코드

DOI QR Code

Correlation of Behavioral Inhibition/Activation System about Science Learning to Self-efficacy

과학학습 행동억제체계 및 행동활성화체계와 자기효능감과의 상관관계 분석

  • Received : 2011.04.18
  • Accepted : 2011.06.27
  • Published : 2011.08.30

Abstract

This study was designed to investigate the relations of motivation to related variables, and the motivation by student's variables basically through measure of motivation system about science learning. For this, 496 fourth-grade students and 425 eighth-grade students were required to accomplish a questionnaire on behavioral inhibition/activation system about science learning (SL-BIS/BAS), and self-efficacy. Based on these materials, SLBIS/BAS by student's variables and relations between the system to self-efficacy were analyzed. The result of this study shows the following:First, the sensitivity about SL-BIS in the eighth-grade was higher than in the fourth-grade. But sensitivity about SLBAS and self-efficacy in the eighth-grade was lower than in the fourth-grade Hence, the difference in sensitivity about SL-BIS/BAS agree with difference in motivation. Second, there were low negative correlation with SL-BIS and self-efficacy, and positive correlation with SL-BAS and self-efficacy. In addition, two systems account for 41% of self-efficacy, it showed that SL-BIS/BAS relates to self-efficacy. Through the results of this study, relations of motivation to related variables, and the motivation by student's variables were identified. These results would be helpful for teachers to understand the difference about motivation by students' variables and to make a plan for the appropriate strategies for learners.

이 연구의 목적은 과학학습 동기체계를 알아보기 위한 SL-BIS/BAS와 자기효능감의 관계를 알아보는 것이다. 이를 위해 초등학교 4학년 496명, 중학교 2학년 425명이 과학학습 행동억제/활성화체계 검사 도구(SL-BIS/BAS)와 자기효능감 검사지를 수행하였으며, 회수된 검사지를 바탕으로 집단별 과학학습 행동억제/활성화체계를 파악하고 두 체계와 자기효능감과의 관계를 분석하였다. 이 연구에서 밝혀진 결과는 다음과 같다. 첫째, 과학학습 행동억제체계에 대한 민감성은 4학년보다 8학년이 더 높았으나 과학학습 행동활성화체계에 대한 민감성과 자기효능감은 8학년보다 4학년이 더 높았다. 둘째, 자기효능감은 과학학습 행동억제체계와 낮은 부적상관이 있으며, 과학학습 행동활성화 체계와 정적상관이 있었다. 또한 자기효능감에 대한 두 체계의 설명력은 41%로 나타나, 자기효능감과 밀접한 관련이 있음을 알 수 있다. 이 연구에서 과학학습 행동억제/활성화체계의 분석을 통해 학습자 변인에 따른 동기의 차이, 그리고 동기와 관련변인의 관계를 확인할 수 있었다. 이로써 동기와 관련변인을 근본적으로 이해하여, 학습자에게 적합한 지도 계획을 세우기 위한 기초자료로 활용할 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 곽영순, 김찬종, 이양락, 정득실(2006). 초.중등학생들의 과학 흥미도 조사. 한국지구과학회지, 27(3), 260-268.
  2. 김교헌, 김원식(2001). 한국판 행동활성화 및 행동억제 체계(BAS/BIS) 척도. 한국심리학회지: 건강, 6(2), 19-37.
  3. 김희수(2006). 고등학생의 행동억제/활성화체계 유형에 따른 자아존중감 및 자기효능감의 차이분석. 미래교육연구, 19(2), 1-23.
  4. 백성혜, 김혜경, 채우기, 권균(1999). 학습 동기에 따른 학습자의 개념 변화 효과. 한국과학교육학회지, 19(1), 91-99.
  5. 봉미미, 김혜연, 신지연, 이수현, 이화숙(2008). 한국 청소년의 학습동기에 영향을 미치는 사회문화적 요인 탐색. 한국심리학회지: 사회문제, 14(1), 319-348.
  6. 성태제, 시기자(2006). 연구방법론. 서울: 학지사.
  7. 이경훈(1998). 고등학생의 과학에 관련된 태도와 과학 성취도와의 관계. 한국과학교육학회지, 18(3), 415-425.
  8. 이미경, 홍미영(2007). 우리나라 중학생의 과학에 대한 태도 추이 분석 및 국제 비교. 한국과학교육학회지, 27(3), 201-211.
  9. 임성만(2010). 과학학습 행동억제체계 및 행동활성화체계에 대한 척도 개발. 한국교원대학교 박사학위논문.
  10. 전경문, 노태희(1997). 학생들의 과학 학습 동기 및 전략. 한국과학교육학회지, 17(4), 415-423.
  11. 허진영, 임현묵(2009). 행동 활성화/억제 체계 및 자기효능감과 운동지속의 관계. 한국사회체육학회지, 35, 1039-1050.
  12. Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2). 191-215.
  13. Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  14. Bandura, A. (1994). Self-efficacy. In V. S. Ramachaudran (Ed.), Encyclopedia of human behavior : Vol. 4 (pp. 71-81). NY: Academic Press.
  15. Bong, M., & Skaalvik, E. M. (2003) Academic self-concept and self-efficacy: How different are they really? Educational Psychology Review, 15(1), 1-40. https://doi.org/10.1023/A:1021302408382
  16. Brintner, S. L. (2008). Motivation in high school science students: A comparison of gender differences in life, physical, and earth science classes. Journal of Research in Science Teaching, 45(8), 955-970. https://doi.org/10.1002/tea.20249
  17. Britner, S. L., & Pajares, F. (2006). Sources of science self-efficacy beliefs of middle school students. Journal of Research in Science Teaching, 43(5), 485-499. https://doi.org/10.1002/tea.20131
  18. Carver, C. S., & White, T. L. (1994). Behavioral inhibition, behavioral activation, and affective responses to impending reward and punishment: The BIS/BAS scale. Journal of Personality and Social Psychology, 67(2), 319-333.
  19. Costa, P. T., & McCrae, R. R. (1980). Influence of extraversion and neuroticism on subjective well-being: Happy and unhappy people. Journal of Personality and Social Psychology, 38(4), 668-678.
  20. Gable, S. L., Reis, H. T., & Elliot, A. J. (2000). Behavioral activation and inhibition in everyday life. Journal of Personality and Social Psychology, 78(6), 1135-1149.
  21. Glynn, S. M., Taasoobshirazi, G., & Brickman, P. (2007). Nonscience majors learning science: A theoretical model of motivation. Journal of Research in Science Teaching, 44(8), 108-1107.
  22. Gray, J. A. (1987). Perspectives on anxiety and impulsivity: A commentary. Journal of Research in Personality, 21(4), 493-509. https://doi.org/10.1016/0092-6566(87)90036-5
  23. Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33-40.
  24. Schunk, D., Pintrich, P. R., & Meece, J. L. (2008). Motivation in education: Theory, research, and applications(3rd ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson/Merrill Prentice Hall.
  25. Watson, D., & Clark, L. A. (1984). Negative affectivity: The disposition to experience aversive emotional states. Psychological Bulletin, 96(3), 465-490.
  26. Wheeler, R. E., Davidson, R. J., & Tomarken, A. J. (1993). Frontal brain asymmetry and emotional reactivity: A biological substrate of affective style. Psychophysiology, 30(1), 82-89.

Cited by

  1. 초등학교 2학년 학생들이 과학학습 상황에서 보이는 행동 특성: 과학학습 동기체계에 관한 현상학적 연구 vol.32, pp.4, 2011, https://doi.org/10.14697/jkase.2012.32.4.625