DOI QR코드

DOI QR Code

Learning Difficulties of Science Gifted High-School Students based on Korea Science Academy Survey

과학영재 고등학생들의 학습관련 어려움: 한국과학영재학교를 중심으로

  • Received : 2011.04.20
  • Accepted : 2011.09.22
  • Published : 2011.10.31

Abstract

This research was executed in order to analyze the factors and strengths of learning difficulties that science-gifted high-school students experienced in Korea Science Academy. The subjects are 284 gifted high-school students from Korea Science Academy who responded to a paper-and-pencil questionnaire survey. The questionnaire used in this research was developed by focusing on the difficulties in the learning situations of science-gifted highschool students based on Rhodes' 4P theory of creative achievement. The data was analyzed using cross-tabulation analysis, frequency analysis, MANOVA by the SPSS 12.0 program. The analysis of the questionnaire survey on the learning difficulties showed (i) a grade difference in interpersonal relationship and (ii) gender differences in learning ability and learning strategies. Also, it was observed that the students tried to solve their learning difficulties most frequently by meeting their school peers except for methods of 'the others' such as relying on religious power.

본 연구에서는 한국과학영재학교 학생들의 학습관련 어려움의 원인과 해결 방법에 대해 조사하여 과학 영재 고등학생들의 학습 실태를 알아보고자 하였다. 연구에는 한국과학영재학교 전 학년 284명의 학생들이 참여하였다. 학습관련 어려움의 실태를 조사하기 위하여 창의성 4P 이론에 근거한 과학영재의 학습관련 어려움 설문지를 개발하여 사용하였으며, 신뢰도(Cronbach's ${\alpha}$)는 .88이었다. 결과 분석에는 SPSS 12.0 통계프로그램을 이용하여 빈도분석과 중다변량 분석을 실시하였으며, 유의 수준은 5%미만으로 설정하였다. 과학영재 고등학생들은 학년별로 어려움을 겪고 있는 요인에서 차이를 보였으며, 그러한 차이는 대인관계의 어려움에서 주로 나타났다. 성별에 따른 차이 또한 유의하게 나타났는데, 여학생은 남학생에 비해 일반적 학습능력에서 어려움을 보였으며, 남학생은 여학생에 비해 학습전략 사용에서 더 많은 어려움을 겪는 것으로 나타났다. 과학영재학생들은 학습관련 어려움을 주로 동료들과 함께 해결하는 것으로 나타난 반면, 가장 어려움을 잘 해결해 주는 사람은 928 윤소정.배새벽 기타의 경우 다음으로 AA교사로 나타났다.

Keywords

References

  1. 김범기(1993). 학생들의 과학 교과 불안도와 학습성취도와의 관계. 한국과학교육학회지, 13(3), 341- 358.
  2. 김영아(2008). 과흥분성 척도 개발을 위한 연구. 박사학위논문. 숙명여자대학원.
  3. 배새벽(2006). 과학영재를 위한 R&E(Research and Education) 프로그램. 물리학과 첨단기술, 15(9), 36-40.
  4. 배새벽, 김경대, 강순민, 윤소정(2009). 과학영재 학교의 학습지원체제 유용성에 대한 학생들의 인식. 한국과학교육학회, 29(5), 552-563.
  5. 배새벽, 김경대, 박선미, 심재영, 박은영, 강준구, 박덕찬(2006). 과학영재를 위한 효율적인 교수-학습지원 체계에 관한 연구. 연구보고서 2006-6. KAIST 과학영재교육연구원.
  6. 소금현, 심규철, 이현욱, 장남기(2000). 중학교 과학 영재 학생의 과학 관련 태도에 관한 연구. 한국과학교육학회지, 20(1), 166-173.
  7. 신홍임, 전우택, 양은배(2010). 의과대학 및 의학 전문대학원 학생의 학습전략과 학업성취도 관계. 한국의학교육학회, 22(3), 197-204.
  8. 양태연, 박상우, 박인호, 한기순(2005). 과학 영재 프로그램을 통해 본 과학 관련 태도와 과학 불안도의 관계와 변화. 한국과학교육학회지, 25(2), 284-296.
  9. 최경희, 송성수(2002). 과학교육의 이슈 및 발전 방향. 과학기술정책연구원 정책자료 2002-05.
  10. 한기순, 양태연(2009). C 영재교육원을 통해 살펴본 대학부설 과학영재교육원 프로그램 효과성 분석, 한국과학교육학회지, 29(2), 137-155.
  11. Catsambis, S. (1995). Gender, race, ethnicity, and science education in the middle class. Journal of Research in Science Teaching, 32(3), 243-257. https://doi.org/10.1002/tea.3660320305
  12. Dai, D. Y., & Rinn, A. N. (2008). The bigfish- little-pond-effect: What do we know and where do we go from here? Educational Psychology Review, 20(3), 283-317. https://doi.org/10.1007/s10648-008-9071-x
  13. Marsh, H. W., & Hau, K. T. (2003). Bigfish- little-pond effect on academic self concept. American Psychologist, 58(5), 364- 376.
  14. Marsh, H. W., Seaton, M., Trautwein, U., Ludtke, O., Hau, K. T., O'Mara, A. J., & Craven, R. G. (2008). The big-fish little-pondeffect stands up to critical scrutiny: Implications for theory, methodology, and future research. Educational Psychology Review, 20(3), 319-350. https://doi.org/10.1007/s10648-008-9075-6
  15. Martin, R., Sexton, C., Wagner, K., & Gerlovich, J. (1997). Teaching science for all children, 2nd ed., Boston: Allyn and Bacon.
  16. Olszewski-Kubilius, P., & Lee, S. Y. (2011). Gender and other group differences in performance on off-level tests: Changes in the 21st century. Gifted Child quarterly, 55(1), 54-73. https://doi.org/10.1177/0016986210382574
  17. Rhodes, M. (1961). An analysis of creativity. Phi Delta Kappan, 42, 305-311.
  18. Robert, L. W., Warner, T. D., Lyketsos, C., Frank, E., Ganzini, L., & Carter, D. (2001). Perceptions of academic vulnerability associated with personal illness: A study of 1,027 students at nine medical schools. Collaborative Research Croup on Medical Student Health. Comprehensive Psychiatry, 42(1), 1-15. https://doi.org/10.1053/comp.2001.19747
  19. Rosal, M. C., Ockene, I. S., Ockene, J. K., Barrett, S. V., Ma, Y., & Hebert, J. R. (1996). A longitudinal study of students'depression at one medical school. Academic Medicine, 72(2), 542-546.
  20. Simpson, R. D., & Oliver, J. S. (1990). A summary of major influences on attitude toward and achievement in science among adolescent student. Science Education, 74(1), 1-18. https://doi.org/10.1002/sce.3730740102
  21. Tyler-Wood, T., & Ellison, A. (2011). Bringing up girls in science (BUGS): The effectiveness of an afterschool environmental science program for increasing female students interest in science careers. Journal of Science Education and Technology, Published online date, 21 January 2011.
  22. Weinburgh, M. (1995). Gender differences in student attitudes toward science: A metaanalysis of literature from 1970 to 1991. Journal of Research in Science Teaching, 32(4), 387-398. https://doi.org/10.1002/tea.3660320407