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The Study on the Optimized Earthwork Transfer Path Algorithm Considering the Precluded Area of Massive Cutting and Banking

대규모 절성토 지역의 제척지를 고려한 최적화된 토량이동 경로 알고리즘 개발에 관한 연구

  • 강태욱 (중앙대 사회기반시스템 공학부.한길아이티 BIM사업부) ;
  • 조윤호 (중앙대 사회기반시스템 공학부)
  • Received : 2011.03.22
  • Accepted : 2011.10.24
  • Published : 2011.12.15

Abstract

The purpose of this study is to suggest the optimized transfer algorithm of earthwork considering the precluded area such as the lake, bogs. The earthwork transfer plan in massive cutting and banking should be established because of affecting the construction cost highly. Until now, there was the study about the optimized earthwork transfer model considering the OR(Operating Research). but isn't the study about the model considering the precluded area such as the lake, bogs. In most cases, the engineer adjusts the earthwork transfer path considering the precluded area, manually. The presented model suggests to calculate various visibility paths with $A^*$algorithm after converting the precluded area to polygon topology. By using this paths, the minimum cost path to optimize the earthwork transfer can be obtained. In this study, the validity of the model was proved as implementing the system for the optimized earthwork transfer considering the precluded area.

도로 공사나 토지 공사에서 대규모 절성토 개발 시 설계되는 토량이동계획에서 호수나 습지와 같이 이동불가능한 제척지를 고려해 최적 토량이동 경로 계산 알고리즘을 제안한다. 대규모 절성토 내 토량의 이동계획 수립은 운반단가에 많은 영향을 미치므로 사전에 토량이동계획을 수립해야한다. 선형계획법을 이용한 토량이동 최적화에 대한 연구는 있었으나 이동불가능한 제척지에 대한 영역을 고려한 토량이동 최적화에 대한 연구와 시스템 구현은 없었다. 대부분의 경우는 설계자가 제척지를 고려해 수작업으로 토량이동경로를 조정하고 있다. 본 논문에서 제시한 모델은 먼저 제척지 영역을 평면다각형 위상정보로 변환한 후 $A^*$알고리즘을 이용하여 여러 가시점 경로를 계산한다. 이 경로에 선형계획법을 이용하여 토량이동 최적화를 위한 최소비용 경로를 얻는다. 본 논문에서는 최적 토량이동 설계시스템을 실현함으로써 제시한 모델의 타당성을 입증한다.

Keywords

References

  1. 이상용(1992), OR/MS 원론, 형설출판사
  2. 정영준(1999), 토량이동 최적화에 관한 연구, 토지개발기술, Vol.11 No.3.
  3. Bryan stout(2002), The Basics of A* for Path Planning, Game programming gems 2
  4. Thomas young(2001), Expanded Geometry for Points-of-Visibility Path-finding, Game programming gems