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Study on Improvement Method and Performance Analysis About Occupied Existing Roadside Barriers in Expressway

고속도로에서 공용중인 노측용 차량방호울타리의 성능분석 및 개선방안에 관한 연구

  • 주재웅 (한국도로공사 도로교통연구원 도로시험팀) ;
  • 장대영 (공주대학교 공과대학 건설환경공학부) ;
  • 하종문 (보성건설(주)) ;
  • 박제진 (한국도로공사 도로교통연구원 교통연구실)
  • Received : 2011.06.30
  • Accepted : 2011.10.12
  • Published : 2011.12.15

Abstract

It is possible to set up the Roadside Barrier which is suitable for Performance Evaluation Criteria by domestic standard. But a number of section of expressway roadside have old guardrail that was installed before reform the guideline. These poor performance guardrails threaten driver's life. There is lots of difficult problem to change old guardrails that are installed 2,777km in expressway of whole road side at the same time. Especially budget problem. The purpose of study is to develop performance improvement guardrails by the minimum reinforcement. In this study, guardrail improvement method(SB1, 3, 5 grade) is developed through crash simulation using LS-DYNA 3D and vehicle crash test. And it's expected not only to decrease of collision accident but to increase safe level. Of course one thing that can't be missing is to reduce a lot of budget of guardrail change.

국내 지침에 의하면 성능기준에 적합한 노측용 방호울타리만이 도로 현장에 설치될 수 있다. 그러나 공용중인 고속도로 노측의 상당 구간에는 지침 개정 이전에 설치된 성능이 미흡한 기존 구형 가드레일이 설치되어 있어서 고속도로 운전자의 안전을 위협하고 있다. 구형 가드레일은 전국의 고속도로에 약 2,777km가 설치되어 있으며 일률적으로 동시에 모든 구간의 가드레일을 교체하기란 예산상 어려움이 많아 최소한의 보강을 통해 국내 지침에 만족스럽게 보강개선된 가드레일을 개발하는 것이 본 연구의 목적이다. 본 연구에서는 LS-DYNA 3D를 이용한 충돌시뮬레이션과 실물차량 충돌시험을 통해 철재 노측용 가드레일 보강방안(SB1, 3, 5등급)을 개발하였고 개발된 가드레일 보강개선방안은 차량의 충돌 및 이탈사고의 심각성을 감소시켜 도로의 안전도를 개선, 향상시킬뿐만 아니라 많은 예산절감을 기대할 수 있다.

Keywords

References

  1. 건설교통부(2001), 도로안전시설 설치 및 관리지침-차량방호 안전시설 편.
  2. 동일본고속도로(2008) "방호책 설계요령(제5집 교통안전시설편)"
  3. AASHTO(2009), "Manual for Assessing Safety Hardware(MASH)"
  4. H. E. Ross. Jr., D. L. Sicking, and R. A. Zimmer(1993) "Recommended Procedures for the Safety Performance Evaluation of Highway Features," NCHRP Report 350, Transportation Research Board, Washington, D. C.
  5. European Standard EN 1317-3(2010), "Road Restraint Systems-Part 3" , Status of a British Standard, BSI.