DOI QR코드

DOI QR Code

Career Development of Korean Science-Gifted Students from Elementary Through High School Years

과학고등학교 학생들의 초등학교부터 고등학교까지의 진로발달 과정

  • Received : 2010.08.04
  • Accepted : 2011.01.09
  • Published : 2011.02.28

Abstract

The study aimed to thoroughly observe the process of science-gifted students' career development from elementary to high school in Korea. Eighteen science high school students participated in this study. Data source was retrospective interviews with individuals. Results indicated that the inner factors influencing their career development included 'interest in science' and 'desire for deep understanding of science,' and 'ambition for taking a lead in society by means of science.' The outer factors included 'dissatisfaction with regular schooling,' 'social atmosphere to prefer special purpose high schools,' and 'in-depth educational programs beyond high school levels with brilliant peers.' These inner and outer factors have reacted upon each other in their career development. The implications for proper career development were discussed on the basis of the results.

본 연구에서는 우리나라 환경에서 초등학교부터 고등학교시기까지 과학영재의 진로발달 과정을 심층적으로 탐색하였다. 연구 참여자는 과학고 학생 18명이며, 회고적인 심층면담을 통해 자료를 수집했다. 연구 결과, 초등학교 시절 이들은 과학에 대해 막연한 흥미가 발현되었는데, 환경적 요인보다 내적 요인이 크게 작용하였다. 중학교 시절에는 이들에게 과학을 보다 깊게 이해하고자 하는 욕구와 과학을 통해 사회적으로 앞서고자 하는 욕구가 발현되었다. 그러나 학교에서의 일반적인 교육과정과 학습방법은 과학을 깊게 이해하고자 하는 욕구를 만족시키지 못하였다. 이에 이들은 과학을 보다 전문적으로 심도 깊게 배울 수 있는 곳이라는 강한 기대로 과학고 진학을 선택하였다. 또한 과학고가 과학에 우수한 능력을 지닌 학생들이 선발되는 곳이라는 사실은 이들의 사회적 발전의 욕구를 더욱 자극하였다. 과학고에서 일반교육과정 이상의 심도 깊은 다양한 교육과정, 형식적인 틀에 얽매이지 않는 자유로운 학습 환경, 그리고 과학에 열정과 능력을 지닌 동료들은 이들의 진로발달에 큰 영향을 주었다. 중학교 시절에 주로 학교 학습에 충실했던 경우는 학문적 측면에서 자신을 재발견하며 과학에 대해 더욱 심도 깊은 이해에 도달하였다. 또한 중학교 시절 과학경시대회 준비 등을 통해 수학이나 과학을 일반 교육과정이상으로 심도 깊게 접했던 경우는 과학고의 자유롭고 능동적인 학습 환경에 만족스러워 했으며, 특히 경시대회 준비를 지속함으로써 자신의 전문 분야에 계속 깊이 몰입하였다. 또한 이 시기에 겪는 시련의 극복을 통해 심리적 성숙이 이루어지면서 진로에 대한 정체감이 더욱 확고해졌다. 그들은 지금까지의 학습 경험에서 개인적으로 깊은 감동과 가치를 느낀 학문 분야가 있었으며, 대학에서도 이를 전공할 계획을 세웠다.

Keywords

References

  1. 김언주(1999). 과학고등학교 졸업생에 대한 추적 연구. 대전: 한국과학재단.
  2. 김충기(2007). 진로교육과 진로상담. 서울: 동문사.
  3. 김현정, 유준희(2006). 과학 영재 학생들의 진로 선택 과정에 영향을 주는 과학 영재 캠프의 요인 분석. 한국과학교육학회지, 26(2), 268-278.
  4. 소금현(2000). 중학교 과학영재 및 일반학생의 정의적 특성 비교 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  5. 심규철, 소금현, 김현섭, 장남기(2003). 학문 및 직업 분야에 대한 과학 영재와 일반학생들의 선호도 조사 연구. 한국생물교육학회지, 31(4), 292-298.
  6. 이군현(1988). 과학고등학교 발전방향 정립을 위한 탐색연구. 대전: 한국과학재단.
  7. 이희영(2003). 진로성숙과 상담. 서울: 학지사.
  8. Choi, K. M.(2010). Characteristics of Korean International Mathematical Olympiad (IMO) winners'and various developmental influences (Doctoral dissertation, Columbia University, 2009). Dissertation Abstract International, A 70.
  9. Delisle, J., & Squire, S.(1989). Career development for gifted and talented youth: Position statement. Journal for the Education of the Gifted, 13(1), 97-104. https://doi.org/10.1177/016235328901300108
  10. Emmett, J. D., & Minor, C. W.(1993). Career decision making factors in gifted young adult. Career Development Quarterly, 41(4), 350-366. https://doi.org/10.1002/j.2161-0045.1993.tb00409.x
  11. Greene, M. J.(2006). Helping build lives: Career and life development of gifted and talented students. Professional School Counseling, 10(1), 34-42. https://doi.org/10.5330/prsc.10.1.b55j504360m48424
  12. Hoge, R. D., & Renzulli, J. S.(1993). Exploring the link between giftedness and self-concept. Review of Educational Research. 63(4), 449-465. https://doi.org/10.3102/00346543063004449
  13. Kelly, K. R., & Colangelo, N.(1990). Effect of academic ability and gender on career development. Journal for the Education of the Gifted, 13(2), 168-175. https://doi.org/10.1177/016235329001300205
  14. Kelly, K. R., & Cobb, S. J.(1991). A profile of the career development characteristic of young gifted adolescents: Examining gender and multicultural differences. Roeper Review, 13(4), 202-206. https://doi.org/10.1080/02783199109553359
  15. Kerr, B., & Erb, C.(1991). Career counselling with academically talented students: Effect of a value-based intervention. Journal of Counselling Psychology, 38(3), 309-314. https://doi.org/10.1037/0022-0167.38.3.309
  16. Leung, S. A.(1998). Vocational identity and career choice congruence of gifted and talented high school students. Counselling Psychology Quarterly, 11(3), 325-335. https://doi.org/10.1080/09515079808254064
  17. Lincoln, Y., & Guba, E.(1985). Naturalistic inquiry. Beverly Hills: Sage Publication.
  18. Lovecky, D. V.(1997). Identity development in gifted children: Moral sensitivity. Roeper Review, 20(2), 90-94. https://doi.org/10.1080/02783199709553862
  19. Miller, J. V.(1981). Overview of career education for gifted and talented. Journal of Career Education, 7, 430-436.
  20. Neihart, M., Reis, S. M., Robinson, N. M., & Moon, S. M.(2002). The social and emotional development of gifted children: What do we know? Waco, Tex.: Prufrock Press.
  21. Oden, M.(1968). A 40-year follow-up of giftedness: Fulfillment and unfulfilment. Genetic Psychology Monographs, 77, 3-93.
  22. Perrone, P. A., & Van Den Heuvel, D. H.(1981). Career development of the gifted: Horizons unlimited. Journal of Career Education, 7, 299-304.
  23. Post-Krammer, P., & Perrone, P.(1983). Career perception of talented individuals: A follow-up study. Vocational Guidance Quarterly, 31, 203-211. https://doi.org/10.1002/j.2164-585X.1983.tb02219.x
  24. Pyryt, M. C.(1993). Career development for the gifted and talented: Helping adolescents chart their futures. The Journal of Secondary Gifted Education, 5, 18-22.
  25. Salkind, N. J., & Margolis, L.(2006). Encyclopedia of human development. Thousand Oaks: Sage Publication.
  26. Stewart, J. B.(1999). Career counselling for the academically gifted student. Canadian Journal of Counselling, 33(1), 3-12.
  27. Subotnik, R. F.(1988). The motivation to experiment: A study of gifted adolescents' attitudes towards scientific research. Journal for the Education of the Gifted, 11(3), 19-35.
  28. Subotnik, R. F., Duschul, R. A., & Selmon, E. H.(1993). Retention and attrition of science talent: A longitudinal study of Westinghouse Science Talent Search winners. International Journal of Science Education, 15(1), 61-72. https://doi.org/10.1080/0950069930150105
  29. Subotnik, R. F., & Steiner, C. L.(1993). Adult manifestation of adolescent talent in science. Roeper Review, 15(3), 164-169. https://doi.org/10.1080/02783199309553494
  30. Subotnik, R. F., Stone, K. M., & Steiner, C.(2001). Lost generation of elite talent in Science. Journal of secondary Gifted Education, 13(1), 33-45. https://doi.org/10.4219/jsge-2001-363
  31. Tannenbaum, A. J.(2004). 영재교육 -심리학과 교육학에서의 조망- (김태련, 김정휘, 조석희 옮김) 서울: 이화여자대학교출판부(원서출판: 1983).
  32. Terman, L. M.(1954). Scientists and nonscientists in a group of 800 gifted men. Psychological Monographs: General and Applied, 68(7), 1-44.
  33. Tirri, K.(2000). Finland Olympiad studies: What factors contribute to the development of academic talent in Finland? Paper represented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, LA. 24-28 April 2000. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 442 735)
  34. Tirri, K.(2001). Actualizing Talent in science: Case study of Finnish Olympians. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Seattle, WA. 10-14 April 2001. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 452 067)
  35. Witz, K. G., Goodwin, D. R., Hart, R. S., & Thomas, H. S.(2001). An essentialist methodology in education-related research using in-depth interviews. Journal of Curriculum Studies, 33(2), 195-227. https://doi.org/10.1080/00220270119026

Cited by

  1. 과학영재학교 학생들의 진로 선택 시기와 특성 분석 vol.26, pp.4, 2011, https://doi.org/10.9722/jgte.2016.26.4.653
  2. 중학교 과학 영재들의 성별과 재능 분야에 따른 과학 관련 태도 조사 연구 vol.45, pp.3, 2011, https://doi.org/10.15717/bioedu.2017.45.3.355
  3. The Comparison of Effects of Self-Prompting Strategies on Assembly Tasks Performance of Middle School Students with Moderate Intellectual Disabilities vol.28, pp.1, 2018, https://doi.org/10.21024/pnuedi.28.1.201803.217