DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Basic Mathematical Ability Improvement Program on Scholastic Achievement and Scholastic Motivation - A Case Study on Engineering Freshmen in D University -

수학기초학력 향상프로그램이 학업성취도와 학습동기에 미치는 영향 - D대학교 공과대학 신입생을 중심으로 -

  • Received : 2010.12.20
  • Accepted : 2011.02.08
  • Published : 2011.02.15

Abstract

In D university, 2010 year engineering freshmen were taken basic mathematical ability test and were given basic mathematical ability improvement program based on the test. In order to study the effect of this program for scholastic achievement, we analyse basic mathematical ability test score and college mathematics score among student groups. And to study the effect of this program for scholastic motivation, we survey the mathematical inclination, the recognition of mathematics, and classes of mathematics. As results, engineering freshmen in D university were poor at basic mathematical ability and basic mathematical ability improvement program effected scholastic achievement and motivation in mathematics, greatly. For the success of college mathematics in engineering college, this study suggests basic mathematical ability test and the survey for engineering freshmen's mathematical background. Finally, we suggest that college mathematics must be focused on the improvement of basic mathematical abilities.

D대학교 공과대학에서는 2010학년도 신입생들을 대상으로 수학기초학력평가를 실시하고, 그 결과에 따라 보충수업 형식의 수학기초학력 향상프로그램을 진행하였다. 본 연구에서는 이 프로그램이 학업성취도에 미치는 영향을 알아보기 위하여 수학기초학력평가 성적과 대학수학 성적을 보충수업 비대상자와 대상자, 대상자 중에서도 보충수업에 출석한 횟수에 따라 비교 분석하였다. 또한 학습동기에 미치는 영향을 알아보기 위하여 수학적 성향검사, 수학에 대한 인식 설문, 그리고 정규수업과 보충수업에 대한 설문을 실시하고 그 결과를 분석하였다. 연구 결과, D대학교 공과대학 신입생들은 대체로 수학기초학력이 부족하였고 수학기초학력 향상프로그램은 학업성취도와 학습동기에 크게 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 바탕으로 효율적인 대학수학 교육을 위해서는 수학기초학력평가를 실시하고 수학적 성향검사와 수학에 대한 인식 설문을 통하여 학생들의 수학적 배경을 정확하게 파악해야 하며, 대학수학 교수 학습은 수학기초학력 향상에 초점을 두어야 함을 제언하였다.

Keywords

References

  1. 고상숙.고호경 (2007). 수학 교수학습과정에서 사고력 신장을 위한 계산기의 활용-학생들의 수학화 발달에서 테크놀로지의 효과-, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육> 46(1), 97-122.
  2. 교육부 (1997). 7차 수학과 교육과정, 서울: 대한교과서주식회사.
  3. 김광한.김병학.김경석.박은아 (2009). 대학수학교육의 현황과 7차 교육과정 세대의 효율적인 수학교육방안, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집> 23(2), 255-277.
  4. 김선희 (2007). 남녀 학생의 수학 기초학력과 배경 변인의 분석, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육> 46(1), 33-52.
  5. 김태수.김병수 (2008). 대학수학의 수준별 수업에 따른 학업성취도 분석, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집> 22(3), 369-382.
  6. 이규봉.오원태.위인숙.장주섭 (2007). 대학 신입생의 수학 기초실력 분석, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집> 21(4), 613-620.
  7. 장인식.양우석.최경미.정순모.정보현 (2008). 중위권 교육중심 공과대학생을 위한 전공 연계형 수학교재 모형 개발, 한국공학교육학회 2008년 추계학술대회자료집, 1-7.
  8. 전재복 (2008). 바람직한 대학기초수학 교육과정 운영방안-공학기초수학을 중심으로-, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집> 22(4), 399-415.
  9. 최경미.장인식.정보현.정순모.양우석.조규남 (2007). 중위권 대학 신입생의 수학적 배경과 대학수학 성취도 사이의 관계, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육> 46(1), 53-67.
  10. 최은정 (2009). 대학 미적분학 수준별 교육사례와 수치연산 소프트웨어를 활용한 교육과정 개발연구, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육> 48(3), 213-234.
  11. 켈러.송상호 (1999). 매력적인 수업설계, 서울: 교육과학사.
  12. 표용수.박준식 (2010). 대학수학의 수준별 수업에 따른 학업성취도 분석, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집> 24(3), 525-541.
  13. Astin, A. W. (1993). What matters in college: four critical tears revisited, San Francisco: Jossey-Bass.
  14. Small, R. V., & Gluck, M. (1994). The relationship of motivational conditions to effective instructional attributes: A magnitude scaling approach, Educational Technology 34(8), 33-39.
  15. Carey, J. (2004). A matter of degree: Improving graduation rates in four-year colleges and universities. Washington, DC: Education Trust.
  16. Tinto, V. (1993). Leaving college: rethinking the causes and cures of student attrition, Chicago: University of Chicago.

Cited by

  1. 자기주도학습준비도와 수학적성향 사이의 관계 연구 - D대학교 공과대학 신입생을 중심으로 - vol.26, pp.1, 2011, https://doi.org/10.7468/jksmee.2012.26.1.015
  2. 전공기초교육 프로그램 만족도에 영향을 미치는 변인 분석 vol.15, pp.6, 2012, https://doi.org/10.18108/jeer.2012.15.6.80
  3. 대학수학능력시험과 수학진단평가의 상관관계 분석 vol.30, pp.4, 2011, https://doi.org/10.7858/eamj.2014.033
  4. A Meta-Analysis on the Effects of Academic Achievement in Self-efficacy: Focused on Theses and Journal Paper in Korea since 2000 vol.15, pp.5, 2011, https://doi.org/10.15703/kjc.15.5.201410.1979
  5. 공과대학 신입생들의 수학에 대한 인식변화에 따른 대학수학 교육방향 연구 vol.29, pp.3, 2011, https://doi.org/10.7468/jksmee.2015.29.3.513
  6. A Study on Basic Learning Ability Support System for University Students: Based on Professors and Students' Perception and Needs vol.22, pp.2, 2011, https://doi.org/10.24159/joec.2016.22.2.101
  7. 공학도의 MSC실력향상을 위한 대학수학 교과목 공동관리 시스템 구축 운영 사례 vol.19, pp.3, 2016, https://doi.org/10.18108/jeer.2016.19.3.44
  8. 공과대학생들의 학습지원을 위한 수학클리닉 프로그램별 교과만족도 차이 연구 vol.19, pp.5, 2011, https://doi.org/10.18108/jeer.2016.19.5.48
  9. 교양수학 교과목 공동관리 운영의 효율성에 대한 고찰 vol.22, pp.5, 2011, https://doi.org/10.18108/jeer.2019.22.5.3
  10. 이공계열 대학 신입생들의 함수의 극한과 연속 개념 이해에 관한 연구 vol.23, pp.4, 2011, https://doi.org/10.30807/ksms.2020.23.4.006