DOI QR코드

DOI QR Code

Analyzing a Mathematical Gifted Student's Output for Mentor-Independent Study - A Case Study Focused on Mathematics Education for the Gifted -

수학 영재학생의 사사독립연구에 대한 산출물 분석 - 중등 영재학생을 중심으로 한 사례연구 -

  • Received : 2010.12.24
  • Accepted : 2011.02.08
  • Published : 2011.02.15

Abstract

In this paper, we investigated the mathematical output of a gifted student's independent study. We chose one student who was taking a mentorship course in mathematics at the Gifted Education Center in Chonnam National University, and analyzed the characters of the result which a student showed through the output of independent study and studied the psychological change of a student while he was making a presentation of the results of his study. We found following facts. First, a mentor-independent study improves a mathematical gifted student's inductive thinking and ability to generalize and apply to other cases. Second, presenting a mathematical gifted student's output for mentor-independent study improves his ability of mathematical communication in the abilities of creative problem solving. Finally, there is an increased change in his perception and self-efficacy of mathematics after the presentation.

본 연구는 전남대학교 과학영재교육원 중등수학 사사과정에 있는 수학영재 학생을 대상으로 사사독립연구를 실시하여 수확영재의 사사독립연구에서 얻어진 산출물에서 나타난 특징을 분석하고, 산출물 발표과정에서의 영재학생의 심리적 변화에 대하여 연구하였다. 연구 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 영재학생의 사사독립연구는 수학영재성 중 수학적 능력의 구성요소만 귀납적 연역적 추론 능력을 발현하게 한다. 둘째, 영재학생의 사사독립연구에 대한 산출물 발표는 영재학생에게 수학영재성 관련된 창의적인 문제해결 능력 중 수학적 능력인 의사소통능력이 영재학생에게서 발현하게 한다. 셋째, 영재학생의 사사독립연구에 대한 산출물 발표는 영재학생에게 수학 영재성의 구성요소 중 자신의 능력에 대한 믿음, 자기 신뢰감 등과 관련된 요소를 상승하게 한다.

Keywords

References

  1. 김미숙.서혜애.이혜연 (2005). 영재교육 강화 사업성과 지표 평가 연구. 한국교육개발원 연구 보고.
  2. 김선희 (2005). 수학사에 근거한 수학영재의 창의적 산출물 평가 준거 개발. 한국수학사학회지, 18(2), 75-94.
  3. 박성익.조석희.김홍원.이지현.윤여홍.진석언.한기순 (2003). 영재교육학원론. 서울: 교육과학사.
  4. 김홍원.김명숙.송상헌 (1996). 수학 영재 판별 도구 개발 연구(I)-기초연구편-. 연구보고 CR 96-26. 한국교육개발원.
  5. 신유경.강윤수.정인철 (2008), GSP가 증명학습에 미치는 영향 : 사례연구. 한국학교수학회논문집, 11(1), 55-68.
  6. 유윤재 (2005). 산출물 중심의 수학 영재 프로그램의 연구. 한국수학교육학회 시리즈 E <수학교육 논문집>, 19(3), 557-569.
  7. 이헌수.박종률.정인철 (2009). 테크놀로지를 활용한 사인함수의 덧셈정리 증명-수학영재아를 중심으로 한 사례연구-. 한국수학교육학회지 시리즈 A <학교수학>, 48(4), 387-398.
  8. 임근광.강순자 (2008). 수학영재학생들의 독립연구 절차와 교사의 역할. 한국수학교육학회지 시리즈 A <학교수학>, 47(3), 311-335.
  9. 장현선 (2005). 수학영재 교육프로그램에 관한 연구. 서강대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  10. 전영주 (2006). 사사프로젝트학습을 통한 수학영재 지도. 한국학교수학회논문집, 9(2), 163-177.
  11. 한국교육개발원 (1999). 수학과 영재 교육과정 시안 - 초.중학교 수학과 영재 교육과정 시안 개발을 위한 기초 연구. 서울: 유진문화사.
  12. Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. NY: W. H. Freeman and Company.
  13. Clack, B. (1997). Growing up gifted: Developing the potential of children at home and at school(5th ed.). Columbus, OH: Merrill.
  14. Clasen, D., & Hansen, M. (1987). Double mentoring: A process for facilitating mentorships for gifted students. Roeper review, 10, 107-110. https://doi.org/10.1080/02783198709553096
  15. Davis, G. A. & Rimm, S. B. (1989). Education of the gifted and Talented(2nd ed.). Englewood Cliff. NJ: Pretice-Hall.
  16. Doherty, E., & Evans, L. (1981). Independent study process: They can think, can't they? Journal for the Education of the Gifted, 4(2), 106-111. https://doi.org/10.1177/016235328100400206
  17. Gallagher, J, J., & Gallagher, S. A. (1994). Teaching gifted children(4th ed.). Boston: Allyn and Bacon.
  18. Gardner, H. (1983). Frames of mind - The theory of multiple intelligence. New York: Basic Books.
  19. Honsberger, R. (2004). Mathematical Delights, Washington, DC: The Mathematical Association of America.
  20. Johnsen, S. K., & Johnson, K. (1986). Independent Study Program. WACO, TX: Profrock Press.
  21. Kaplan, S. N., & Could, B. (2002). Independent Study. California: E2E.
  22. Krutetskii, V. A. (1976). The psychology of mathematical abilities in school childeren. Chicago: The university of Chicago Press.
  23. Merriam, S. B. (1998). Qualitative Research and Case Study Applications in Education(2nd ed.). San Francisco: Jossey-Bass Publishers. 고상숙, 권오남, 류희찬, 박만구, 방정숙, 이중권, 정인철, 황우형 역(2005). 정성연구방법론과 사례연구. 서울:교우사.
  24. NCTM (1987). Providing Opportunities for the Mathematically Gifted, K-12. Edited by House, Reston, Virginia: NCTM
  25. Nelson, R. B. (1993). Proofs without Words I: More exercises in visual thinking, Washington, DC: The Mathematical Association of America.
  26. Nelson, R. B. (2000). Proofs without Words II: More exercises in visual thinking, Washington, DC: The Mathematical Association of America.
  27. Pendarvis E. D., Howley. A. A., & Howley, C. B. (1990). The abilities of gifted children. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  28. Prillaman, D., & Richardson, R. (1989). The William and Mary Mentorships model: College students as a resource for the gifted. Roeper review, 12, 114-118. https://doi.org/10.1080/02783198909553248
  29. Renzulli, J. S. (1978). The enrichment triad. Mansfield Center, CT: Creative Learning Press.
  30. Renzulii, J. S., & Reis, S. M. (1997). The schoolwide enrichment model: A how-to guide for educational excellence(2nd ed). Creative Learning Press.
  31. Rueda, R., & Dembo, H. D. (1995). Motivational processes in learning: A comparative and sociocultural frameworks. In M. L. Maehr & P. R. Pintrich(EDs.), Advances in Motivation and Achievement, Vol. 9, Greenwich, Connecticut: JAI Press INC.
  32. Stewart, E. D. (1981). Learning styles among gifted/talented students: Instructional techniques references. Educational children, 48, 137-148.
  33. Tomlinson, C. A. (2001). How to Differentiate Instruction in Mixed-Ability Classrooms. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  34. van Tassel-Baska, J. (1981). The great debates: For acceleration. Speech presented at the CEC/TAG National Topical Conference on the Gifted and Talented Child, Orlando, FL.
  35. Weaver, J. F., & Brawley, C. F. (1959). Enriching the elementary school mathematics program for capable children. Journal of Education, 142(1), 1-40.