A Study on the Perception and Awareness of Native Local Foods - Centering around Gimhae, Gyeongnam Province -

향토음식에 대한 의식 및 인지도에 관한 연구 - 경남 김해지역을 중심으로 -

  • Park, Kyong-Tae (Dept. of Hotel Culinary Arts & Nutrition, Kaya University)
  • 박경태 (가야대학교 호텔조리영양학과)
  • Received : 2010.12.30
  • Accepted : 2011.03.19
  • Published : 2011.03.31

Abstract

This study aims to furnish the basic data in securing momentum for taking interest in inheriting and developing the native local foods in Gimhae by examining the perception and awareness of the native local foods among the local residents in Gimhae, Gyeongnam Province. As the results of this study, the definition of native local foods was surveyed as follows. Foods that have been handed down for generations by using local agricultural products as their ingredients; a local food restaurant was the most preferred place to eat native local foods; the most chosen reason why they should eat native local foods was 'good for health'; as for the necessity of inheriting and developing the native local foods, most of them agreed, and it was because they felt they should protect their food culture; and 'native local foods contests' were the best way to promote the native local foods. As the results of analyzing the awareness of 12 kinds of native local foods in Gimhae, there were significant differences in Kongnamul-bab, Minmul Jangeo-gui, Gajuk-jaban, Kongip-mulkimchi by gender, in Hobakogari-namul, Moomallaengi-jangachi, Kongip-mulgimchi by ages, and in Kongnamul-bab, Gajuk-jaban, Kongip-mulgimchi by the residential districts. Accordingly, in order to inherit and develop the native local foods which are the precious cultural assets in Gimhae, there should be continued opportunities and interest to promote them through the local festivals and events along with publicity activities for the native local foods.

본 연구는 경남 김해시 지역주민의 향토음식에 대한 의식 및 인지도를 조사하여 김해지역의 향토음식에 대한 관심을 가지는 계기를 마련하고 계승 발전시키는데 있어 기초자료로 제공하고자 하였다. 2010년 가야음식개발경연대회, 김해진영단감제의 방문객 및 참가자를 대상으로 500부의 설문지를 배포하였으며, 430부를 SPSS for WIN 12.0 프로그램을 사용하여 빈도분석, 기술통계 분석, 교차분석, 평균차이 검증인 T-test, 일원변량분석(One way ANOVA)을 실시하였다. 연구결과 향토음식의 정의대해서 '지역농산물을 재료로 이용하여 오랫동안 전해 내려온 음식'로 조사되었고 향토음식을 먹는 장소는 '향토음식 전문점' 향토음식을 먹는 이유는 '건강에 좋아서', 향토음식에 대한 계승, 발전의 필요성에 대해 '계승 발전시켜야한다', 향토음식을 계승, 발전시켜야하는 이유로 '우리의 식문화를 지켜야 하므로', 향토음식의 홍보방법으로는 '향토요리대회'가 높게 나타났다. 김해지역의 향토음식 12종류의 인지도를 분석한 결과 성별에 따라서는 콩나물밥, 민물장어구이, 가죽자반, 콩잎 물김치가, 연령에 따라서는 호박오가리나물, 무말랭이장아찌, 콩잎물김치, 거주지역에 따라서는 콩나물밥, 가죽자반, 콩잎물김치에서 유의한 차이가 나타났다. 따라서 김해 지역의 소중한 문화자산인 향토음식을 앞으로 계승 발전시킬 수 있도록 향토음식에 대한 지역 축제와 행사 유치 및 홍보를 통해 알릴 수 있는 기회와 관심이 계속 되어야 할 것으로 생각된다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 김해시