A study for development and validation of the 'course evaluation' scale for learner-centered

학습자 중심의 '강의평가' 도구 개발 및 타당화 연구

  • Received : 2010.10.15
  • Accepted : 2011.01.14
  • Published : 2011.03.31

Abstract

The purpose of this study was to development and validation of the 'course evaluation' scale for learner-centered in university. The research collected preliminary data from 1,567 university students's responses for item and scale quality analyses, and collected 2,539 university students's for item and scale quality analyses, and 300 university professors's responses for validation. Data were analyzed to obtain item quality, reliability, and validity analysis. The results of the study were as follows; The 'course evaluation' scale for learner-centered in university was defined by 5 factors. The 5 factors were structure and sincerity of lecture, suitability of report and test, level of consulting for student, application of educational media, communication. The results of the confirmatory factor analysis confirmed five sub-scales in the 'course evaluation' scale for learner-centered in university scale. Criterion-related validity evidence was obtained from the correlation analysis as the criterion measures. Cross validity evidence was obtained from the confirmatory factor analysis in university professors.

Keywords

References

  1. 김명화(2005). 강의평가의 타당도와 신뢰도, 아시아교육연구, 6(3), 1-24.
  2. 김성숙(2006). e-learning 강의 평가 도구의 일반화 가능도와 평가활용의 최적화 조건, 교육평가연구, 19(1), 305-322.
  3. 김진실, 나승일(2003). 전문대학 수업평가 준거 개발, 농업교육과 인적자원개발, 35(4), 193-209.
  4. 김학일.김성숙.권오양.이천.노경호(2007). 이공계 강의평가 결과의 실증적 분석을 통한 강의 평가 제도 개선방안, 공학교육연구, 10(4), 58-75.
  5. 류춘호.이정호(2005). 대학의 강의평가에 영향을 미치는 교수관련 요인에 관한 연구, 경영교육 연구, 9(1), 249-278.
  6. 박태수(2001). 교실수업 개선을 위한 학습자 중심 교육 방안, 제주대학교 백록논총, 3(2), 91-113.
  7. 백순근.신효정(2008). 위계선형모형을 활용한 대학생의 강의평가분석-S대학교 교양강의를 중심으로, 교육평가연구, 21(2), 1-24.
  8. 신붕섭(2001). 전문대학에서 학생평정에 의한 수업평가의 도구개발과 타당화 연구, 충남대학교 교육발전논집, 22(2), 103-118.
  9. 이성흠(2001). 교수설계이론에 근거한 대학 강의 평가 도구개발, 교육공학연구, 17(1), 81-108.
  10. 이선우(2007). 교육매체별 강의평가 모형 개발연구: 강의평가 제도 운영방안 수립을 중심으로, 한국방송통신대학교 원격교육연구소 정책연구, 6(4).
  11. 이은화(2006). 대학 수업평가의 개념모형 개발, 수산해양교육연구, 18(3), 314-328.
  12. 오은주(2009). 강의평가 실태조사를 통한 강의평가 개선 방향 연구, 교육방법연구, 21(2), 1-20.
  13. 한신일, 김혜정, 이정연(2005). 한국 대학의 강의 평가 실태 분석, 교육행정학연구, 23(3), 379-403.
  14. Hayward, P. A.(2002). Developing ourselves through the use of midsemester evaluation, Paper presented at the meeting of the Georgia Communication Association, Feb. 15-16, Valdosta, GA.
  15. Marsh, H. W., & Hocevar, D.(1991). Student's evaluations of teaching effectiveness: The stability of mean ratings of the same teachers over 13 year period. Teaching and Teacher Education, 7, 303-314. https://doi.org/10.1016/0742-051X(91)90001-6
  16. McKeachie, W. J.(1996). Research on college teaching: The historical background, Journal of Educational Psychology, 82, 189-200.
  17. McKeachie, W. J.(2002). McKeachie's Teaching Tips, 11th Edition, Houghton Mifflin Company, Boston, MA, USA.
  18. Kulik, J. A.(2001). Student ratings: validity, utility, and controversy, Directions for Institutional Research, 109, 9-25.