The Effects of Inferential Reading Strategy Program on Text Comprehension and Korean Language Academic Achievements of Vocational High School Students

추론적 읽기전략 프로그램이 전문계 고등학생의 텍스트 이해와 국어과 학업성취에 미치는 효과

  • Received : 2010.10.11
  • Accepted : 2011.01.11
  • Published : 2011.03.31

Abstract

The purpose of this study was to examine the effects of inferential reading strategy program on text comprehension and Korean language academic achievements of vocational high school students. We developed the program of inferential reading strategy, applied it to an educational spot, and examined the effects of it on text comprehension ability and Korean language academic achievements of learners. ANCOVA was used for data analysis with SPSS ver.12.0 statistic program. The main findings of this study were as follows. First, the experimental group which had been conducted with the inferential reading strategy program showed statistically significant difference in their text comprehension ability from controlled group. Second, the experimental group showed statistically significant difference in their Korean language academic achievements ability from controlled group. The study shows that the inferential reading strategy program had effect on the text comprehension and Korean language academic achievements of vocational high school students.

Keywords

References

  1. 강영미.유순화.윤경미(2009). 전문계 고등학생이 지각한 진로장애와 자아탄력성이 진로태도 성숙에 미치는 영향, 청소년학연구, 16(1), 415-438.
  2. 강현석(2008). 인문계 고등학생의 학업성취도 변화 분석, 성균관대학교대학원 석사학위 논문.
  3. 권희경(2004). 관계추리능력이 텍스트 이해에 미치는 영향, 서울대학교대학원 석사학위 논문.
  4. 김계숙(2007). 전문계 고등학교 학생들을 위한 자기주도 학습모형에 대한 연구, 경기대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  5. 김미란(1993). 기억력 및 추론능력과 학업성취와의 관계분석, 충남대학교 대학원 석사학위 논문.
  6. 김수연(2007). Cattell-Horn-Carrol(CHC) 인지요인, 초인지, 텍스트 이해력 간의 관계 및 성차 분석, 숙명여자대학교 대학원 박사학위논문.
  7. 김수영(1999). 텍스트 구조 학습을 위한 읽기 전략 지도 방안 연구, 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  8. 김영안(2008). 전문계 고등학교 학생들의 영어교육 실태와 활성화 방안, 부경대학교 교육대학원 석사학위논문.
  9. 김영익(1993). 추론이 독해에 미치는 영향, 고려대학교 교육대학원 석사학위논문.
  10. 김정섭(2003). 가추법의 교육적 적용을 위한 탐색, 한국교육, 30(1), 177-200.
  11. 김정섭(2004). 동화를 통한 창의성과 비판적 사고, 2004 Future Korea 지원사업 학생용 자료.
  12. 김진아(2010). 중심내용파악 전략지도가 고등학생의 설명문 독해에 미치는 효과, 고려대학교 교육대학원 석사학위논문.
  13. 김형렬(2001). 추론적 읽기 능력 향상을 위한 지도 방안 연구, 순천대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  14. 김효섭(2009). 전문계고등학교 1학년 학생들의 수학수준 파악 및 전문계고등학교 수학교육 문제점 분석, 한국교원대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  15. 남종복(1997). 추론적 읽기 전략의 지도 방안 연구, 한국교원대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  16. 문경은(2006). 육하원칙 요소를 활용한 추론적 읽기 지도 방안 연구, 경인교육대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  17. 박선숙(2003). 추론적 읽기 지도 모형 개발 연구, 어문학교육 26, 67-98.
  18. 박수자(1994). 독해와 읽기지도, 국학자료원.
  19. 서 혁(1995). 언어사용과 추론, 한국국어교육연구회논문집, 56, 15-46.
  20. 서재석.박현주.정대성 공역(2001). 화용론.
  21. 박이정, Yule, G.(1999). Pragmatics, Oxford University Press.
  22. 세에노 켄이치로/김소운 역(2006). 사고력을 키우는 읽기기술, 호에테북스.
  23. 손영주(2008). 학업성취도에 따른 읽기전략 사용 실태연구 - 고등학교 1학년 학생을 대상으로 -, 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  24. 송수연(2000). 응집성 및 결속성을 바탕으로 한추론적 읽기 지도, 서울교육대학교 대학원 석사학위 논문.
  25. 송숙희(1992). 추론 전략 훈련이 아동의 추론 능력 및 독해력에 미치는 영향, 국민대학교 대학원 박사학위 논문.
  26. 신경남(2005). 읽기 상황모형의 의미구성 양상 연구: 추론 전략을 중심으로, 한국교원대학교 대학원 석사학위 논문.
  27. 신종호.권희경(2006). 관계약호화 능력이 인과적 설명식 텍스트 이해에 미치는 효과, 교육심리 연구 20(1), 41-55.
  28. 신종호.최효식.김희선(2005). 비판적 평가활동이 텍스트 이해 및 메타인지에 미치는 영향, 교육심리연구, 19(1), 59-78.
  29. 심미자(2000). 고등학생의 자기주도적 학습과 선수학습 수준에 따른 학업성취도 및 학습선호도에 관한 연구, 대구카톨릭대학교 대학원 박사학위 논문.
  30. 유윤숙(2006). 원격교육에서 자기주도 학습력과 학습동기가 학습효과에 미치는 영향, 공주대학교 대학원 석사학위 논문.
  31. 이경화(1991). 독서과정에서의 초인지에 관한 이론적 고찰, 숙명여대 원우논총 9, 132-142.
  32. 이삼형(1999). 인지적 읽기 모델의 비판적 고찰, 독서연구 4, 한국독서학회.
  33. 이정국(2001). 비판적 사고력 신장을 위한 읽기 지도방법 연구, 목원대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  34. 이혜경(2002). 학업성취도에 대한 읽기동기와 독해력의 상관관계, 카톨릭대학교 대학원 석사학위 논문.
  35. 전윤식.정명화.황희숙.강영심.유순화.신경숙.강승희.김정섭 공역(2003). 교육심리학, 시그마프레스.
  36. Sternberg & Williams(2003), Education Psycholosy. Pearson Education.
  37. 전지영(2008). 추론적 읽기 교육 내용 연구, 한국교원대학교 대학원 석사학위 논문.
  38. 최영미(2006). 중고생의 교사기대지각, 학업적 자기효능감, 교과흥미 및 학업성취와의 관계 연구. 숙명여자대학교 대학원 석사학위 논문.
  39. 추정문(2008). 적합성 원리를 적용한 추론적 읽기 지도 연구, 경북대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  40. 홍진숙(1997). 언어능력과 글 제시 방법 및 질문 성격이 추론에 미치는 영향, 한국교원대학교 대학원 석사학위 논문.
  41. 전지영(2008). 추론적 읽기 교육 내용 연구, 한국교원대학교 대학원 석사학위 논문.
  42. Adams, M. J.(1990). Beginning to read: thinking and learning about point. Cambridge, MA: MIT press.
  43. Anderson, D. R.(1987). Creativity and the philosophy of C. S. Peirce, Dordrecht: martinus Nijhoff.
  44. Berkowitz, S., & Taylor, B. M.(1981). The effects of text type and familiarity on the nature of information recalled by readers. In M. Kamil(ed.), Directions in reading: Research and instruction. 157-161. Washington, DC: National Reading Conference.
  45. Hanson, N. R.(1961). Is there a logic of discovery? In H. Feigl and G. Maxwell(Eds.), Current issues in the philosophy of science, pp. 20-35, New York: Holt, Rinehart and Winston.
  46. Leslie, L., & Caldwell, J.(1989). The Qualitive Reading Inventory: Issues in the development of a diagnostic reading test. In S. McCormick & J. Zutell (eds.), Cognitive and social perspectives for literacy : Research and instruction 413-419, Chicago, IL: National Reading Conference.
  47. Leslie, L., & Cooper, J.(1993), Assessing the predictive validity of prior-knowledge assessment. In D. J. Leu, & C. K. Kinzer (eds.), Examining central issues in literacy research, theory and practice 93-100, Chicago, IL: National Reading Conference.
  48. Paris, S. G., Lipson, M. & Wixson, K. K.(1983). Becoming a strategic reader, Contemporary Educational Psychology, 8, 293-316. https://doi.org/10.1016/0361-476X(83)90018-8
  49. Peirce, C. S.(1931-1958). Collected papers of Charles Sanders Peirce Vol. I-VIII. C. Hartshorne & P. Weiss (Eds.), Cambridge, MA : Harvard University Press.
  50. Rumelhart, D.(1977). Toward an interactive model of reading. In S. Dornic (ed.), Attention and performance, 4, 573-603. Hillsdale, N. J.: Erlbaum.
  51. Stanovich, K. E.(1986). Matthew effects in reading: Some consequences of individual differences in the acquisition of literacy, Reading Research Quarterly, 21(4), 360-407. https://doi.org/10.1598/RRQ.21.4.1