A Study of Algorithm Learning Methods for Improvement of Elementary and Middle School Students' Problem-Solving Abilities

초·중등학생의 문제해결능력 신장을 위한 알고리즘 학습 방안 연구

  • Received : 2010.12.01
  • Accepted : 2011.02.05
  • Published : 2011.03.31

Abstract

Korea is a high level of ICT infrastructure Construction in the OECD's PISA 2006. However, the purpose using of ICT was analyzed for the sake of the interest. They have been emphasized a algorithm-based computer education in conference that it was attended by government, industry and university officials. We designed an algorithm curriculum by analyze a case in international ICT training courses and research. And we were proposed various methods, such as web-based contents, play-based programs, outdoor activities and educational programming language learning for algorithm learning at levels of elementary and middle school students.

Keywords

References

  1. 교육인적자원부(2007). 2007년 개정 초.중등학교 교육과정, 교육인적자원부, 446-456.
  2. 강순희.노정원.박종윤(1998). 과학교육 연구에 사용된 GALT 완본과 축소본에 대한 조사 연구, 한국과학교육학회, 18(3), 399-413.
  3. 김혜숙.박현정.서정희(2008). 교육에서의 ICT 효과 분석(PISA 2006을 중심으로), 한국교육학술정보원, 34-53.
  4. 권은정(2008). 놀이를 통한 알고리즘 개념 학습이 학습 동기 및 학업 성취도에 미치는 영향, 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문, 59-61.
  5. 이영미(2008). 활동을 통한 알고리즘 교육과 ICT 기반 알고리즘 교육의 성취도 연구, 전주교육대학교 교육대학원 석사학위논문, 51-52.
  6. 정미연(2008), Squeak 기반 알고리즘 학습이 학습자 문제해결능력에 미치는 영향, 한국교원대학교 교육대학원 석사학위 논문, 49-60.
  7. 황인철(2009). 놀이 중심 알고리즘 학습이 초등학생의 논리적 사고력 향상에 미치는 영향, 진주교육대학교 교육대학원 석사학위논문, 32-36.
  8. Cormen, H. T., Leiserson, E. C., Rivest, L. R. & Stein, C.(2001). Introduction to Algorithms, MA: The MIT Press, 10-984.
  9. Frost, D., Verno, A., Burkhart, D., Hutton, M. & North, K.(2009). A Model Curriculum for K-12 Computer Science: Level I Objectives and Outlines, NY: Computer Science Teachers Association, 2-44.
  10. Madden, B., Verno, A., Carter, D., Cooper, S., Cortina, T., Cudworth, R., Ericson, B. & Parys, E.(2007). A Model Curriculum for K-12 Computer Science: Level III Objectives and Outlines, NY: Computer Science Teachers Association, 3-27.
  11. Tim Bell(2005). Computer Science Unplugged, Computer Science unplugged, 1-105.
  12. Tucker, A., Deek, F., Jones, J., McCowan, D., Stephenson, C. & Verno, A.(2006). A Model Curriculum for K-12 Computer Science: Final Report of the ACM K-12 Task Force Curriculum Committee, 2nd Ed, NY: Computer Science Teachers Association, 1-38.
  13. Verno, A., Carter, D., Cutler, R., Hutton, M. & Pitt, L.(2004). A Model Curriculum for K-12 Computer Science: Level 2 Objectives and Outlines, NY: Computer Science Teachers Association, 3-33.
  14. IT 인재 정책 간담회(2010). 초.중학교 컴퓨터 의무 교육 필요, (http://www.edaily.co.kr/news/NewsRead.edy?SCD=DA14&newsid=01767926592967608&DCD=A00105&OutLnkChk=Y)