Effect of Traditional Play based Physical Activity Program on Social Competence of Young Children

전통놀이를 활용한 신체활동 프로그램이 유아의 사회적 유능감에 미치는 효과

  • Received : 2011.03.04
  • Accepted : 2011.04.13
  • Published : 2011.06.30

Abstract

The purpose of this study was to test effects of traditional play based physical activity program on social competence. To obtain this purpose, the following research hypotheses were established. First, experimental group will show higher level of social activity than control group. Second, experimental group will show higher level of stability than control group. Third, experimental group will show higher level of cooperation than control group. Fourth, experimental group will show higher level of hypersensitiveness than control group. Forty eight four year children participated in this study. Iowa Social Competency Scale(Preschool Form) was used to measure children's social competence. Collected data were analyzed using t-test and analysis of covariance. The results of this study showed that program was effective in improving children's socal competence. These results were discussed in relation to previous study. Finally research questions for future study were suggested with comment on limitations of this study.

Keywords

References

  1. 교육부(2000). 유아 전통놀이 교육활동 지도자료, 서울: 교육부.
  2. 구대회(1988). 유아의 놀이와 사회성 발달에 관한 고찰, 재활기초연구, 8(1), 33-41.
  3. 김순자.김희태(2010). 전통놀이 교육에 대한 유아교사의 인식에 관한 연구, 한국유아교육.보육행정학회, 14(4), 377-400.
  4. 김선옥(1997). 전통놀이가 창의성발달에 미치는 영향, 동국대학교 대학원, 석사학위논문.
  5. 노서연(2008). 어머니 부모역할 만족도 및 아동의 정서조절 능력과 사회적 유능성의 관계, 연세대학교 대학원, 석사학위논문.
  6. 단현국(1991). 놀이의 의의. 한국교원대학교 제1대학 1종 도서연구 개발위원회(편) 유아놀이지도(2-11), 서울: 대한교과서주식회사.
  7. 류경화(1999). 유아를 위한 전통놀이 교육, 서울: 창시사.
  8. 문미옥.임미혜(1999). 생각하기 느끼기 행동하기 유아 정서교육과정의 효과 연구, 아동 학회지, 20(4), 213-229.
  9. 문현숙(1999). 사회극화놀이 활동이 유아의 사회적 능력발달에 미치는 영향, 한국 교원대학교, 석사학위 논문.
  10. 송인숙(2004). 소집단 신체활동이 유아의 사회적 능력에 미치는 영향, 전남대학교 교육대학원, 석사학위 논문.
  11. 신명숙(2003). 전통놀이 프로그램이 유아의 사회성 발달에 미치는 영향, 영남대학교 교육대학원, 석사학위 논문.
  12. 심희옥(2000) 또래지지와 대인관계 갈등 대처방법 및 사회적 기술과의 관계, 아동학회지, 21(1), 19-33.
  13. 양외점(1993). 유아의 애착유형과 사회적 능력에 관한 연구, 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  14. 오미자(2004). 사회적 기술 훈련 프로그램이 사회적 고립아의 자아 존중감, 사회적 유능감 및 사회기술에 미치는 효과, 경성대학교 교육대학원 석사학위논문.
  15. 유경희(2004). 아동의 신체활동이 이동성 운동발달과 사회적 능력에 미치는 영향, 단국대학교, 박사학위 논문.
  16. 이만수(2005). 또래 협력 중심 신체활동이 유아의 사회적 능력에 미치는 영향. 한국유아교육학회, 25(3), 31-49.
  17. 이정선(1999). 프로젝트 접근법이 유아의 사회적 유능감에 미치는 영향에 미치는 영향, 원광대학교 교육대학원, 석사학위 논문.
  18. 이정연(1999). 감성 교육 프로그램의 적용이 유아의 정서 지능과 사회적 능력에 미치는 영향, 원광대학교 대학원, 석사학위위문.
  19. 이정우(2003). 유아의 체육활동이 사회적 능력에 미치는 영향, 수원대학교 대학원, 석사학위 논문.
  20. 이주리(2002). 또래와 동작활동이 유아의 사회적 놀이 행동 및 사회적 유능감에 미치는 영향, 원광대학교 대학원, 석사학위논문.
  21. 조금미(2001). 전통놀이 유아의 사회.정서적 발달에 미치는 효과, 대구 가톨릭대학교 교육대학원, 석사학위논문.
  22. 최진양(2003). 동작활동이 유아의 사회적 능력발달에 미치는 영향, 중부대학교 대학원, 석사학위논문.
  23. 하지원(2003). 아동의 스포츠 참가와 사회성의 관계, 이화여자대학교 대학원, 석사학위논문.
  24. Crockenberg S., Jackson, S., & Langrock, A. (1996). Autonomy and goal attainment: Parenting, gender and children's social competence. In M. Killen (Ed.) New Directions in child development research: Children's autonomy, social competence, and interactions with adults and other children, 41-56. San Francisco: Jossey-Bass.
  25. Elias, M.J., & Clabby, J. F. (1992) Social decisionmaking skills: A curriculum guide for the elementary grades, Rockvile, MD: Aspen.
  26. Hartup, W. (1992). Having friends, making friends, and keeping friends: Relationships as educational con texts, Urbana, IL: ERIC, ED.
  27. Katz, L. G., & McClellan, D. E. (1997). Fostering children's social competence: The teacher's role. Washington DC:NAEYC.
  28. Pease, D., Clark, S.G., & Crase, S. J. (1979) Iowa Social Competency Scale : School age & preschool manual, Iowa State University Research Foundation, Inc.
  29. Pellegrini, A. D. & Glickman, C. D. (1990). Measuring kindergartners' social competence, Young Children, 45(4), 40-44.
  30. Water, E., Garber, M., & Vaughn, B.e. (1983). Q-sort correlates of visual regard among preschool peers of visual regard among preschool peers: Validation of behavior index of social competence, Developmental Psychology, 19, 550-560.