A Study on the Human Resources Development with the IT Combined Ability in the Field of Fisheries and Oceans in Busan

부산지역 해양수산 IT융합 인적자원개발에 관한 연구

  • Received : 2011.04.12
  • Accepted : 2011.05.17
  • Published : 2011.06.30

Abstract

This study was carried out through survey based on job candidates of marine-bio, marine logistics, and GIS in order to train the human resources with the IT combined ability in the field of fisheries and oceans in Busan. Also, it included the survey on the field of the human resource development which businesses require in Busan. The analysis showed that food industry was most preferred by job candidates and the most required efforts for self-development to employ was to improve their English skills. The most preferred area was Busan and their salary requirements were in the 25 million to 30 million Won range. In findings on survey of businesses, businesses showed a profound interest in HACCP qualification in sea food and logitics manager qualification, and thought that the abilities that job candidates must have were communication and creativity rather than major and skills.

Keywords

References

  1. 김삼곤.김태운(2003). 수산.해운계고 교육과정의 중점과 발전적 방향, 수산해양교육연구, 15(2), 154-165.
  2. 김현주(2004). 실과교육 연수프로그램에 관한 실태분석, 한국실과교육학회지, 20(2), 134-141.
  3. 신도남(1995). 수산.해운계 고등학교 현장실습에 관한 전문 과목 담당 교사와 산업체 지도자의 의견 조사, 수산해양교육연구, 7(2), 135-157.
  4. 윤인경.노태천.유인영.임병웅(2008). 기술.가정 교사자격증 통합표시의 문제점 및 개선방안에 관한 연구, 직업교육연구, 27(4), 129-146.
  5. 이무근(1998). 직업교육학 원론, 서울: 교육과학사.
  6. 이윤식(1993). 교원연수제도 개선방안 연구, 한국교육개발원.
  7. 이정옥.김판욱(1993). 공업계 교원 자격연수 프로그램에 대한 연수교사의 만족도, 대한공업교육학회지, 18(2), 117-122.
  8. 이종연(2002). 직무 및 자격연수 과정개발과 운영사례를 통한 원격교원연수 개선방안, 34(4), 25-31.
  9. 장명희.변숙영(2001). 실업계 고등학교 전문교과 교사의 직무수행 기준 개발, 한국직업능력 개발원, 기본연구, 01-20, 10-12.
  10. 조동헌.문대영.박종운(2007). 조선소 설비공의 직무 분석을 통한 교육훈련 프로그램 개발, 수산해양교육연구, 19(2), 219-228.
  11. 최춘섭.이성주.김익수.김광호.김경아(2008). 공업분야 중등 교사자격증 통합표시과목에 대한 교사와 교수의 인식, 직업교육연구, 27(3), 139-156.