Development of Lesson Plan based on Storytelling and Searched the Possibility of Application

스토리텔링 기반의 교수-학습 과정안 구안 및 현장적용 가능성 탐색 - 고등학교 수학과 집합단원을 중심으로 -

  • Received : 2011.04.23
  • Accepted : 2011.06.04
  • Published : 2011.06.30

Abstract

The object of this study is to provide easily-understandable mathematics class to highschool students, who usually take no interest in mathematics, by apply teaching strategy based on storytelling to real lessons. The approaching methods for the mathematics education are emphasizing the mathematical education during making storytelling-studying plans, inducing the interest of the students by applying the mathematical situations in the story. The effects of the storytelling such as induction of the interest, persistency, perception of the practicality, smooth communication between teachers and students coincides with the way national mathematical education orients. This study contains the definition of the storytelling based on education, and applicability to the students, and application to the real lessons, and verification of the effects by focus-group interview with the students and observing teachers. I made the lesson plan based on storytelling for achievements to the object of the highschool mathematical study, and searched the best way to apply the lesson plan to the real lessons. I studied designing lesson strategy based on dissertations and books and reports directly related this study, and did focus-group interview to find advantages and disadvantages of the strategy. And finally I could make the well-applicable lesson plan.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부(2008). 2009 개정 교육과정.
  2. 김선옥. 허균(2008). 고등학교 성교육 관련 교과 내용 분석, 수산해양교육연구, 20(1), 1-11.
  3. 김영민(1996). 이야기를 통한 영어교육, 초등 영어교육 학술저널 VOL.2.. 한국 초등 영어교육학회, 196-197.
  4. 김현숙(2003). 스토리텔링을 활용한 교수-학습 방법이 환경교육에 미치는 효과, 인천교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  5. 김현영(2003). 스토리텔링의 후속활동이 내용 이해 능력과 흥미도 및 자신감에 미치는 효과, 순천대학교 교육대학원 석사학위논문, 19-20.
  6. 박성익(1997). 교수학습 방법의 이론과 실제, 서울: 교육과학사.
  7. 박수홍.정주영.류영호(2008). 창의적 공학교육을 위한 캡스톤 디자인(Capstone Design) 교수활동지원모형 개발, 수산해양교육연구, 20(2), 184-200.
  8. 백영미(2007). 스토리텔링을 적용한 수학수업이 초등학생의 학업성취도 및 수학적 태도에 미치는 영향, 정주교육대학 교육대학원 석사학위논문, 7.
  9. 백조현(2008). 스토리텔링 기반 수학과 수업설계 전략 모형 개발연구, 부산대학교 교육대학원 석사학위논문.
  10. 변영애(2002). 스토리텔링 기법을 통한 도덕과 학습지도 방안에 관한 연구, 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문, 41.
  11. 서영삼(2003). 동화를 활용한 수학 학습 프로그램이 수학적 성향 및 수학 학습력에 미치는 영향, 대구교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  12. 신지원(2009). 스토리텔링을 기반으로 한 IMC 전략 사례연구, 홍익대학교 영상대학원 석사학위 논문.
  13. 원효헌(2006). 교수효과성의 본질에 관한 고찰, 수산해양교육연구, 18(3), 218-228.
  14. 원효헌.김명생(2009). 중학교 수학과 특별보충과정이 학생의 정의적 특성에 미치는 효과 분석, 수산해양교육연구, 21(1), 151-160.
  15. 원효헌(2010). 교수 전문성 신장을 위한 내용 교수 지식(PCK) 관련 교수활동 요소의 탐색, 수산해양교육연구, 22(2), 231-244.
  16. 이혜원(2008). 교육적 통합에 대한 초등학교 일반교사의 인식-포커스 그룹 인터뷰를 통하여, 단국대학교 특수교육대학원 석사학위논문.
  17. 이희경(2010). 스토리텔링 기법을 활용한 중학교 금융교육 수업 구성, 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  18. 장한기.박종운.이상봉(2006). 컴퓨터 특성화고등학교에 대한 교사와 학생의 인식, 수산해양교육연구, 18(2), 183-193.
  19. 황희숙(2009). 정보화사회의 교육 패러다임으로서 구성주의, 수산해양교육연구, 10(1), 100-113.
  20. 황희숙.김말숙(2010). 수학 영재교육에 대한 일반 영재학생의 인식 분석, 수산해양교육연구, 22(3), 316-329.
  21. Bruce Schechter./박영훈 역(1999). 화성에서 온 수학자, 서울: 도서출판 지호.
  22. Keith Deviln./전대호 역(1998). 수학의 언어, 서울: 해나무.
  23. 스티브 데닝./안진환 역(2006). 스토리텔링으로 성공하라, 서울: 을유문화사.