Discriminant Analysis of Children's Peer Status based on their Conflict-Resolving Strategies and Emotional Intelligence

갈등해결전략과 정서지능에 의한 아동의 또래지위 판별

  • Received : 2011.04.23
  • Accepted : 2011.06.04
  • Published : 2011.06.30

Abstract

The purposes of this study were to test differences in conflict-resolving strategies and emotional intelligence based on children's peer status, and to verify the discriminance of conflict-resolving strategies and emotional intelligence for peer status. 58 popular children and 52 rejected children from 4 elementary school were selected, and the data were analyzed with independent sample t-test and discriminant analysis. The research findings are as follows: First, negotiation- and cooperation-strategies (sub-factors of conflict-resolving strategy) and emotional intelligence showed statistically significant differences between popular children and rejected children, while other sub-factors of conflict-resolving strategy and sub-factors of emotional intelligence showed indifference between them. Second, negotiation- and cooperation-strategies among 4 sub-factors of conflict-resolving strategy and 5 sub-factors of emotional intelligence were the most discriminant predictors for children's peer status. The results suggest systematic teacher training and program for the rejected children's improvement of negotiation- and cooperation-strategies in their peer relations.

Keywords

References

  1. 강경아(2004). 공감훈련 프로그램이 초등학교 아동의 또래간 갈등해결전략에 미치는 효과, 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  2. 강민수(2001). 어머니와 자녀의 정서지능 관계연구, 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  3. 강연희(2008). 정서지능강화 프로그램이 초등학생의 정서능력 및 또래 지위에 미치는 효과, 홍익대학교 교육대학원 석사학위논문.
  4. 강화정(2007). 초등학교의 인기아와 배척아 결정변인 판별분석, 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  5. 권윤순(2002). 초등학교 아동의 친구관계와 정서지능에 관한 연구, 한남대학교 지역개발대학원 석사학위논문.
  6. 김윤경(1997). 인기, 무시, 배척집단의 사회 기술 및 부모 양육태도에 관한 연구, 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  7. 김은정(2001). 아동의 또래지위와 대인관계성향과의 관계, 제주대학교 교육대학원 석사학위논문.
  8. 김태경(2006). 아동의 정서지능과 또래 및 친구관계, 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  9. 김표선(2003). 아동의 또래지위와 우정의 질 및 친구 간 갈등해결전략과의 관계, 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
  10. 문용린(1997). EQ가 높이면 성공이 보인다, 서울: 글이랑.
  11. 문용린(1999). 인성교육을 위한 정서지능 개발 프로그램에 관한 연구, 서울대학교 사대 논총, 59, 31-98.
  12. 문은영(1994). 또래의 수용이 청소년 초기의 고독감과 비행에 미치는 영향, 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  13. 배선영(1999). 아동의 친구관계의 질과 갈등해결 전략과의 관계, 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  14. 배선영.이은해(2001). 아동의 친구관계 질과 갈등해결전략과의 관계. Yonsei Journal of Human Ecology, 15, 80-88.
  15. 배정현(2003). 또래지위에 따른 아동의 스트레스와 대처행동의 차이, 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  16. 신선영(2008). 아동의 성 및 또래지위에 따른 의사소통능력과 갈등해결전략 분석, 부경대학교 교육대학원 석사학위논문.
  17. 윤상은(2008). 중학생의 정서지능과 또래관계에 대한 갈등해결전략의 매개효과 분석, 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  18. 윤옥인(1995). 학급내의 사회성 측정지위로 본 인기아와 배척아의 특징에 관한 비교 연구, 연세대학교 교육대학원 석사학위논문.
  19. 이계선. 차타순.이희영(2010). 시치료프로그램이 중학생의 정서지능에 미치는 효과, 수산해양교육연구, 22(3), 420-430.
  20. 이은해. 고윤주.오원정(2000). 청소년기 친구에 대한 만족감과 친구의 지원 및 갈등해결, 한국심리학회지; 발달, 13(39), 105-121.
  21. 이은해.김정윤.오원정(2001). 아동의 또래지위 및 친구관계와 학교적응의 관계, 아동학회지, 22(1), 1-18.
  22. 이희영.오현주(2007). 중학생의 완벽주의 성향과 부모양육태도 및 갈등해결전략의 관계, 수산해양교육연구,19(2), 301-309.
  23. 이희영.천태복(2005). 학년 및 성별과 부모의 양육행동에 따른 청소년의 또래 갈등해결전략, 수산해양교육연구, 17(2), 228-239.
  24. 임연진(1998). 또래지위에 따른 아동의 사회적 정보처리 능력과 사회적 행동 특성, 연세대학교 대학원 박사학위논문.
  25. 정선진(2000). 학령기 아동의 행동문제와 또래지위 및 친구관계의 질, 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  26. 하지원(2004). 아동이 지각한 가족관계 및 정서조절능력이 친구 간 갈등해결전략에 미치는 영향, 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
  27. 한상철(2001). 청소년의 이성관계에서의 갈등협상 전략과 사회적 유능성과의 관계에 대한 탐색적 연구, 교육심리연구, 15(1), 25-47.
  28. 현인숙(1999). 인기아동과 배척아동의 정서지능과 행동특성 연구, 가톨릭대학교 심리상담대학원 석사학위논문.
  29. Asher, S. (1990). Recent Advances in the Study of Peer Rejection. In S. Asher, & J. Coie(Eds.), Peer Rejection in Childhood (pp. 3-14)
  30. Bierman, K. L., & Furman, W. (1984). The Effects of Social Skills Training and Peer Involvement on the Social Adjustment of Preadolescents, Child Development, 55, 1151-1162.
  31. Boivin, M., Hymel, S., & Burkowski, W. (1995). The Roles of Social Withdrawal, Peer Rejection, and Victimization by Peers in Predicting Loneliness and Depressed Mood in Childhood, Development and Psychopathology, 7, 765-785. https://doi.org/10.1017/S0954579400006830
  32. Coie, J. D., & Krehbiel, G. (1984). Effects of Academic Tutoring on the Social Status of Low-Achieving, Socially Rejected Children, Child Development, 55, 1465-1478. https://doi.org/10.2307/1130016
  33. Coie, J., Dodge, K., & Coppotelli, H. (1982). Dimensions and Types of Social Status: A Cross-Age Perspective, Developmental Psychology, 18, 557-570.
  34. Cole, D., & Carpentieri, S. (1990). Social Status and the Comorbidity of Child Depression and Conduct Disorder, Journal of Consulting and Clinical Psychology, 58, 748-757.
  35. Cowan, D., Palmares, S., & Schilling, D. (1992). Teaching the Skills of Conflict Resolution. Torrance, CA: Interchoice Publishing.
  36. Dodge, K. A. (1983). Behavioral Antecedents of Peer Social Status, Child Development, 54(6), 1386-1399. https://doi.org/10.2307/1129802
  37. Faber, R. A. & Eisenberg, N. (1997). Regulatory Control and Adults' Stress, Related Responses to Daily Life Events. Journal of Personality and Social Psychlogy, 73(5), 1107-1117.
  38. Field, H. (1996). A Wholistic Approach to Conflict Resolution, ERIC Document No. ED 400 066.
  39. Gardner, H. (1983). Frames of Ming. New York: Basic Books.
  40. Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence. New York: Bantam Books.
  41. Gresham, F. M., & Nagle, R. J. (1980). Social Skills Training with Children: Responsiveness to Modeling and Coaching as a function of Peer Orientation, Journal of Consulting and Clinical Psychology, 48, 718-729.
  42. Hartup, W. W. (1983). Adolescents and their friends. In: Larson B, ed. Close friendships in adolescence, 3-22, San Francisco: Jossey-Bass.
  43. Kiesner, J. (2002). Depressive Symptoms in Early Adolescence: Their Relations with Classroom Problem Behavior and Peer Status, Journal of Research on Adolescence, 12, 463-478.
  44. Kupersmidt, J. B., Coie, J. D. & Dodge, K. A. (1990). The Role of Poor Peer Relations in the Development of Disorder. In S. R. Asher & J. D. Coie (Eds.), Peer Rejection in Childhood, 274-305, Cambridge, UK: Cambridge University Press.
  45. Lansford, J., Capanna, C., Dodge, K., Caprara, G., Bates, J., Pettit, G., & Pastorelli, C. (2007). Peer Social Preference and Depressive Symptoms of Children in Italy and United States, International Journal of Behavior and Development, 31, 274-283. https://doi.org/10.1177/0165025407076440
  46. Mayer, J. D., Salovey, P., & Caruso, D. (1997). Emotional IQ test (CD ROM). Needham, MA: Virtual Knowledge.
  47. Parker, J. G., & Asher, S. R. (1987). Peer relations and later personal adjustment: Are low-accepted children at risk? Psychological Bulletin, 102(3), 357-389.
  48. Putallaz, M. (1983). Predicting Children's Sociometric Status from Their Behavior, Child Development, 54, 1417-1426. https://doi.org/10.2307/1129804
  49. Salovey, P., & Mayer, J. D. (1990). Emtional Intelligence, Imagination, Cognition and Personality, 9, 185-211.
  50. Trepanier, M. L., & Romatowski, J. A. (1997). Improving Primary Level Interpersonal Skills through Conflict Resolution, Cooperative Learning and Children's Literature, ERIC Document No. ED 410 059
  51. Wheeler, E. J. (1994). Peer Conflicts in the Classroom : Drawing Implications from Research, Childhood Education, 70(5), 296-230. https://doi.org/10.1080/00094056.1994.10521045