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철도터널 진동 모니터링을 위한 광섬유 가속도계 개발

Development of FBG Accelerometer for Railway Tunnel Vibration

  • 이수형 (한국철도기술연구원 신교통연구본부) ;
  • 신민호 (한국철도기술연구원 신교통연구본부) ;
  • 김현기 (한국철도기술연구원 신교통연구본부) ;
  • 이규완 ((주)카이센)
  • 투고 : 2011.03.28
  • 심사 : 2011.08.13
  • 발행 : 2011.08.26

초록

터널의 안전관리를 위해서는 효과적이고 지속적인 계측이 필요하다. 현재 적용되고 있는 대부분의 계측센서로는 터널의 국부적인 상태만을 파악할 수 있으므로 전체 터널의 안전상태를 파악하기 위해서는 다수의 설치가 필요하다. 철도터널의 경우 일정한 조건의 열차운행이 정기적으로 이루어지므로 터널구조물에 발생하는 진동을 지속적으로 관측하여 분석하면 상대적으로 넓은 범위의 영역에 대하여 터널 손상을 효과적으로 예측할 수 있다. 한편 철도터널 내에는 고전압으로 인한 전자기장의 간섭이 있으므로, 이를 배제할 수 있는 계측센서의 적용이 필요하다. 본 연구에서는 이러한 문제점을 해결하기 위하여 광섬유격자센서를 이용한 가속도계를 개발하였다. 기존 터널의 진동계측 결과를 검토하여 철도터널 진동 계측에 적합한 가속도계의 사양을 결정하였다. 민감도와 측정범위의 향상을 위하여 새로운 구조를 적용한 가속도계를 개발하였으며 실내시험을 통해 그 성능을 검증하였다. 개발된 광섬유 가속도계를 적용하여 고속철도 터널의 상시 진동모니터링 시스템을 구축한 사례를 소개하였으며, 열차운행에 의하여 발생하는 진동 측정 결과를 통해 개발된 가속도계의 유효성을 제시하였다.

For the safety management of tunnel, effective measurements should be continuously carried out. Most of sensors currently being applied for tunnels measure only the local status, thus many of them are needed to monitor an entire tunnel. For the railway tunnel where trains of same conditions are regularly operated, dynamic responses of tunnel structure to train operations can be a good index to estimate the deformation of tunnel structure in wide area. Meanwhile, the electromagnetic interference caused by overhead centenary in railway tunnel obstructs the use of electric-based sensors. In this study a brand new accelerometer using FBG optical fiber sensors is developed to solve these problems. Sensitivity and capacity of the accelerometer are enhanced with effective structural design of its components and verified with laboratory tests. A case history where the developed accelerometers were applied to a safety monitoring system of a high-speed train tunnel is presented. The performances of the developed accelerometers are validated from the measured acceleration data.

키워드

참고문헌

  1. I. Vanicek, M. Vanicek, J. Zalesky (2009) Monitoring of Tunnel Lining Deformation and Deterioration, Proc. of the 17th International Conference on Soil Mechanics and Geotechnical Engineering, Alexandria, Egypt, pp. 2111-2116
  2. Korea Railroad Research Institute (2004) Advisory Services on Upgrading of the Existing Railway Facilities and Electrification of the Conventional Lines, Korea Railroad Research Institute.
  3. C.S. Lee, H. Lee (2009) Hydrothermal Alteration and Engineering Characteristics in the Bokan Tunnel Area passing through the Yangsan Fault, Journal of Mineralogy Society of Korea, 22(1), pp. 13-22
  4. Korea Hi-speed Train Authorization (2003) Geotechnical Investigation Report of Gyeongbu Hi-speed Line No.12-4 Site, Korea Hi-speed Train Authorization
  5. D.Y. Sung, Y.G. Park, J.Y. Choi, S.I. Kim (2010) The Experimental Study on the Effect of Track System on the Integral Behavior of Railway Bridge, Journal of the Korean Society for Railway, 13(2), pp. 131-250.

피인용 문헌

  1. A Study of Detecting Broken Rail using the Real-time Monitoring System vol.28, pp.4, 2013, https://doi.org/10.14346/JKOSOS.2013.28.4.001