Study on Pre-service Teacher' Statistics Reasoning Ability

예비 교사의 통계적 추론 능력에 대한 연구

  • Published : 2011.09.30

Abstract

This study is based on the recognition that teacher educators have to focus their attention on developing pre-service teachers' statistical reasoning for statistics education of school mathematics. This paper investigated knowledge on pre-service teachers' statistical reasoning. Statistical Reasoning Assessment (SRA) is performed to find out pre-service teachers' statistical reasoning ability. The research findings are as follows. There was meaningful difference in the statistical area of statistical reasoning ability with significant level of 0.05. This proved that 4 grades pre-service teachers were more improve on statistical reasoning than 2 grades pre-service teachers. Even though most of the pre-service teachers ratiocinated properly on SRA, half of pre-service teachers appreciated that small size of sample is more likely to deviate from the population than the large size of sample. A few pre-service teachers have difficulties in understanding "Correctly interprets probabilities(be able to explain probability by using ratio" and "Understands the importance of large samples(A small sample is more likely to deviate from the population)".

학교 수학에서 확률 통계 영역은 자료에서 필요한 정보를 추출하고, 이 정보를 바탕으로 통계적 과정을 통해 타당한 결론을 추론하며 합리적인 의사 결정을 내리는 방법을 학습하는 단원이다. 통계 단원은 연역적 사고를 강조하는 학교 수학의 다른 영역과 달리 교실 수업의 과정에서 실제 자료를 통한 귀납적 추론과 올바른 직관적 사고를 필요로 한다. 따라서 통계 단원의 교수 학습 과정에서 교사들은 학생들에게 실제 자료에 대한 귀납적 추론과 직관적 사고를 바탕으로 하여 정보를 추출하고 타당한 결론을 추론하는 방법을 지도할 수 있어야 한다. 이에 따라 앞으로 일선에서 통계 교육을 담당할 예비 교사들도 통계 교육이 요구하는 통계적 추론 능력을 구성하는 것이 필요하다. 이에 본 연구에서는 예비 교사들이 구성하고 있는 통계적 추론 능력에 대하여 구체적으로 탐색해 보고자 하였다. 이를 위해 첫째, 선행 연구의 검토를 통해 학교 수학에서 요구하는 통계적 추론에 대해서 알아보고, 둘째, 예비 교사를 대상으로 한 통계적 추론 검사를 실시하여 그들의 통계적 추론 능력을 살펴보았다. 그리고 셋째, 예비 교사들의 반응을 토대로 그들이 구성한 통계적 추론 능력에 대한 분석과 함께 오개념을 구체적으로 탐색해 보고, 넷째, 통계 교육에서 예비 교사 교육을 위한 시사점을 제시하였다.

Keywords